Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Zajímavosti | Kalendář | Napsat článek | Reklama | Více… |
Treking.cz
Poslední aktualizace: 12.12.2019 , svátek má
Treking > Testy > Elektrokolo Dahon, outdoorová recenze (test) kola Dahon

Elektrokolo Dahon, outdoorová recenze (test) kola Dahon

Redakční test elektrokola Dahon Espresso

19.8.2011 | Jan Merhaut

Elektrokolo Dahon Espresso se vymyká běžnému standardu - má totiž rám s geometrií MTB, zároveň je ale skládací a je na rozdíl od většiny elektrokol osazeno řazením s 21 převodovými stupni. Přes poměrně vysokou hmotnost (která je ovšem srovnatelná s většinou elektrokol na současném trhu) je manipulace s ním (proti námi minule testovanému kolu 4freetime MTB i mnohým dalším s prakticky stejnou hmotností) snazší díky jejímu lepšímu rozložení (motor v předním kole a akumulátorová baterie v zadní části kola na nosiči zavazadel).

Celkový pohled

Podívejme se blíže na konstrukci kola. Jedná se o model americké firmy Dahon, následně doplněný o elektrosadu E-concept. Rám kola vyrobený z hliníkové slitiny má geometrii odpovídající běžným MTB, uprostřed je ale opatřen kloubem, umožňujícím kolo složit (viz obrázek). Přední vidlice je pevná, pohodlí pro jezdce je ale zajištěno použitím plášťů Schwalbe Big Apple v rozměru 26" x 2,0". Dezén těchto plášťů kolo předurčuje zejména pro kvalitní povrch vozovky. Měnitelný úhel představce řídítek umožňuje přizpůsobení postavě cyklisty.

Řazení zajišťuje zadní měnič Shimano Altus se sedmi převodovými stupni (14 - 28 zubů) a přední měnič s trojpřevodníkem (28-38-48 zubů). Změna zařazeného převoduí se realizuje otočnými rukojeťmi z produkce SRAM. Uvítali bychom používání převodníků v kombinaci 22-32-44 zubů a také větší rozsah pastorků na zadním kole - pro případ, kdy během cesty dojde energie v akumulátoru a je třeba dojet do místa, kde jej lze nabít, by se lehčí převod určitě uplatnil, zejména za předpokladu pohybu v kopcovitějším nebo dokonce horském terénu.

Za užitečné považujeme doplňky jako jsou stojánek nebo opěrka pod středovým složením, sloužící k možnosti stabilního postavení a ochraně převodníku ve složeném stavu kola. Pochvalu zaslouží osazení kola kvalitním osvětlením od německé firmy Busch & Müller, napájeným z akumulátorové baterie, sloužící pro pohon. Vzhledem k tomu, že jde o prvky osazené světelnými zdroji LED, představuje jejich odběr ve spotřebě energie zanedbatelnou položku a jejich použití je logické.

Kloub umožňující skládání Magnetické spojení složených částí kola

K demontáži předního kola (například při defektu pneumatiky) je třeba vozit maticový klíč velikosti 19. Skládání kola je velmi jednoduché, odklopit zajišťovací páčku, po odklopení velké páky pak kolo složit - viz obrázek. Pro zajištění ve složené poloze slouží magnetický spojovací prvek (další obrázek). Poněkud nepraktické ovšem je, že aby bylo možno přiblížit přední a zadní vidlici tak, aby se magnety dostaly do styku, je nutné odejmout akumulátor - na druhou stranu to ale sníží hmotnost o 2,5 kg a usnadní manipulaci se složeným kolem.

Pro maximální zmenšení kola ve složeném stavi je nutné demontovat řídíka, která by jinak přečnívala na obě strany. K tomu je nutné vozit imbusový klíč. Skládání kola by usnadnilo použití skládacích říditek - příklad jedné z možných variant je na obrázku. Ke skladnosti složeného kola přispívají sklopné pedály.

Možnost skládání představuje významnou přednost ve srovnání s ostatními elektrokoly na trhu - usnadní to jeho transport, protože jej lze snadno odvézt třeba v zavazadlovém prostoru běžného automobilu - u převážné většiny elektrokol může jejich transpotrt vzhledem k hmotnosti představovat nemalý problém - kupříkladu zvedat dvacetikilové kolo na střešní nosič je vzpěračský výkon a je také ve hře otázka nosnosti nosiče - to se týká nejen střešních nosičů, ale také nosičů instalovaných na závěsném zařízení nebo na zadních dveřích. Možnost skládání usnadňuje i převážení vlakem.

Praktické testování se uskutečnilo v okolí Prahy. K ovládání elektropohonu slouží ovládací skříňka na řídítkách. K zapnutí elektropohonu slouží klíček na akumulátoru, vlastní aktivace pak se uskuteční prostředním ze třech tlačítek vlevo vedle displeje. Displej bohužel není na denním světle příliš dobře viditelný. Bez zapnutí elektropohonu se kolo chová jako běžné standardní kolo.

Za nepříliš šťastné považujeme řazení otočnými rukojeťmi, zejména pak fakt, že u řazení na převodníku nejsou pevně mechanicky definované tři polohy, ale polohu, při níž je přesmykač v optimální poloze je třeba najít. Po zapnutí elektropohonu a volbě jednoho ze třech stupňů podpory během šlapání se cyklistovi citelně uleví, začne se šlapat lehčeji. Jakmile ale přestane šlapat, motor se okamžitě vypne, a zapne se až v okamžiku, kdy opět šlapat začne. Podpora je závislá výhradně na tom, zda cyklista otáčí pedály, nikoli na síle, kterou na ně působí.

Ovládací skříňka alektropohonu

Zapnutý elektropohon vydává jasně patrný zvuk, výraznější v malé rychlosti. Úroveň podpory závisí na rychlosti jízdy, optimální je až od dosažení určité rychlosti, pod níž je podpora relativně malá. Při jízdě do příkrého stoupání, kdy nelze jet rychle, tak cyklista musí i při zapnutém elektropohonu vynaložit dost své energie, samozřejmě mnohem méně, než je-li elektropohon vypnut.

Jestliže se smíříte s hmotností kola, lze jej využít pro běžnou cykloturistiku, je ale třeba mít na paměti dosažitelný dojezd na jedno nabití nebo možnost dobíjení během cesty. Jízda bez zapnutého elektropohonu je ovlivněna vyšší hmotností kola ve srovnání s koly bez elektropohonu a je proto v takovém případě nutné počítat s větší spotřebou vlastní energie cyklisty, než kdyby jel na kole bez elektropohonu.

Hlavní technické údaje

Rám Pevný rám z hliníkové slitiny
Vidlice Pevná přední vidlice
Přední měnič SRAM (otočné rukojeti)
Zadní měnič Altus
Řazení
Převodník 28 - 38 - 48 zubů
Pastorek 14 - 28 zubů
Brzdy V-brzdy
Umístění motoru V náboji předního kola
Výkon motoru 250 W
Akumulátor 24 V/ 10 Ah
Hmotnost kola (včetně akumulátoru) 21,4 kg (z toho přední kolo s motorem 4,8 kg, akumulátor 2,3 kg)

Hodnocení:

  • + : možnost skládání, příznivé rozložení hmotnosti, snadné ovládání, kvalitní osvětlení
  • -: pro transport ve složeném stavu je nutné pro minimalizaci rozměrů demontovat řídítka, malý rozsah převodů, nutnost vozi maticový klíč (pro případ defektu přední pneumatiky)
Kolo ve složeném stavu, bez demontáže řídítek a akumulátoru Treking.cz - diskuze
Reklama
Výběr článků
Hory Bioč, neznámé hory Černé Hory
Hory Výstup na Farcau v rumunském pohoří Maramureš
Hory Výstup na Vihorlat z Remetských Hamrů, tentokráte s Jaroušem a Aljošou
Reklama
Populární treky
1. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Velké Fatry
2. České hory Lužické hory - toulky po hradech, skálách a vyhlídkách
3. Alpy Výstup na Hoher Dachstein klasickou cestou
4. Rumunské hory Retezat, princeznou Jižních Karpat křížem krážem (1)
5. Ukrajinské Karpaty Hřebenem poloniny Piškoňa, Zakarpatská Ukrajina
Reklama
Regiony
Beskydy | Bílé Karpaty | Blatenská pahorkatina | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Děčínská vrchovina | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Džbán | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Ještědsko-kozákovský hřbet | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křemešnická vrchovina | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podbeskydská pahorkatina | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Slezské Beskydy | Smrčiny | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Belianské Tatry | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Myjavská pahorkatina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Ostrôžky | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Beskydy | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Starohorské vrchy | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Východoslovenská rovina | Zemplínské vrchy | Žiar
Služby Horská seznamka Outdoor bazar Ztráty a nálezy Archiv článků Spolupracujeme Počasí Satelitní snímky Fotogalerie Turistická mapa Kalendář turistických akcí Treky České hory Slovenské hory Alpy Karpattreky Rumunské hory Ukrajinské Karpaty Asijské hory Severské země Turistika s dětmi Balkánské a evropské hory Ubytování Horské chaty, české hory Slovenské chaty Penziony, hotely Ubytování online Alpské chaty České kempy Slovenské kempy Chorvatské kempy Kempy, Slovinsko Ukrajina, Rumunské hory Výlety Skalní města a skály Naše vrcholy Rozhledny České hrady Slovenské hrady Jeskyně Vodopády Sedla a doliny Členění Slovenska Geomorfologické členění ČR Výlety Přehled našich pohoří Sopky v ČR Karpaty Alpy Ledovcová jezera Památky a zámky Větrné mlýny Čedičové varhany Viklany Bludné (eratické) balvany Ostatní Cestování, cestopisy Horolezectví Cykloturistika Snow Soutěže Příroda, fauna a flóra Vesmír, astronomie Produkty Testujeme Outdoor vybavení, poradna
TOPlist