Poslední aktualizace: 9.3.2023 , svátek má
Treking > Testy > Pohorky, jak si vybrat vhodné pohorky na hory, turistika a treking

Pohorky, jak si vybrat vhodné pohorky na hory, turistika a treking

Jak si vybrat vhodné turistické boty, pohorky pro turistiku a treking

20.7.2006 | Kamil Balaj

Kdyby naši dědečkové a babičky mohli vidět jakými mílovými kroky šel technický vývoj v oblasti kdysi tak konzervativní, jakou bývalo vybavení pro turistiku, treking a jiné aktivity v přírodě, asi by se nestačili divit.

Duplexy

Ovšem pořád platí, že boty musejí být v první řadě pohodlné, funkční a pokud možno s dlouhou životností a ještě k tomu levné. To platí beze zbytku samozřejmě také o turistických botách.

Vývoj nových technologií a materiálů způsobil, že kdysi všudy Boty přítomná kožená pohorka se proměnila. Od letních trekingových sandálů až po speciální ledovcové boty z plastu a různých kompozitů (takzvané skelety nebo duplexy). Pro snadnější orientaci na trhu si uvedeme několik důležitý parametrů, jak boty dělíme, jak vypadají, jak je kupovat, jak udržovat a ošetřovat a co nezapomenout vzít také s sebou na túru.

Určení a provedení

Pohorky

Co se týká vhodnosti jednotlivých typů, vždy rozhoduje do jakých podmínek boty potřebujeme. Všem je jistě jasné, že v létě budeme potřebovat sandály a naopak v zimě na ledovci zase zimní pohorky pokud možno s upínáním na mačky. Podle určení se dnes boty dělí na:

• Turistické sandály
  • Outdoorové boty
  • Trekingové polobotky
  • Trekingové pohorky
  • Pohorky
  • Zimní pohorky
  • Skelety (duplexy)
  • Speciální boty (skialpinistické, telemarkové, nordic walkingové)

Boty vybíráme především podle toho, k jakým účelům je budeme nejčastěji využívat. Pokud k procházkám po lese, pak nám postačí nízké kotníkové boty. Pokud k náročným trekům, pak sáhneme po vyšších a odolnějších pohorkách s tužší podešví. Pokud k lezení, sáhneme po botách lezeckých.

Turistické sandály jsou velmi oblíbené zvláště v letních měsících. Dnes je má ve svém sortimentu skoro Turistické sandále každý větší výrobce trekingové obuvi. Mohou mít podrážku s vibramem nebo jiným protiskluzovým povrchem a pohybují se v cenové relaci od 500 do 2 500 Kč.

Používají se buď jako plnohodnotná obuv k vycházkám za teplého a suchého počasí v lehkém a rovném terénu nebo jako přezůvky po delší chůzi v uzavřených pohorkách. Vyrábějí se jak s textilními páskami, tak z umělé nebo přírodní kůže většinou se zapínáním na suchý zip.

Turistická obuv

Pod názvem outdoorové boty se můžeme setkat s lehkými textilními pohorkami nebo koženými bez membrány a vibramové podrážky. Vhodné do nezpevněného terénu, na lesní cesty, na kolo, pro běh nebo chůzi po městě s malým batohem. Cenově se mohou dostat někam mezi 1 500 až 2 500 Kč.

Pohorky

Velkým hitem loňské turistické sezóny se staly takzvané trekové polobotky neboli nízké pohorky. Nedrží sice nohu tak pevně v terénu, jako klasické kotníkové pohorky, ale k aktivitám, ke kterým jsou určeny to stačí. Vypadají velmi sportovně a je možné je používat, jak k vycházkám ve městě, tak k lehčím túrám v nepříliš náročném terénu. Jejich ceny se pohybují mezi 1 000 až 3 000 Kč. Vyrábějí se ze stejných materiálů jako kotníkové pohorky to znamená, s nepromokavě upraveného textilu, umělé kůže i pravé kůže v mnoha různých provedeních.

Trekové pohorky

Další kategorií jsou trekingové pohorky. Ty se asi používají nejčastěji, protože jsou vhodné k turistice a trekingu od jarních měsíců přes léto až do podzimu. Bývají lehčí než pohorky pro VHT a hodí se pro všechny aktivity ve snadnějším horském terénu s lehčím batohem, jednodenní akce popř. cykloturistiku v chladnějších podmínkách. Mohou být jak textilní, tak kožené nebo kombinací obojího. Mívají tvrdší podrážky a polopropustnou membránu. Jejich cena je zhruba od 3 000 Kč výše.

Turistické polobotky

Pro VHT a pobyt v exponovaném terénu se používají pohorky. Ač dnes už tento název plně nevyjadřuje všechny možnosti použití. Jsou určeny pro pohyb v exponovaném vysokohorském terénu, na několikadenní akce a přechody v těžkém terénu a s těžkým batohem. Mívají pevnou podrážku a svršek z hrubšího materiálu.

Téměř vždy jsou vybaveny membránou a upraveny na upínaní maček. Bývají buď z otěruvzdorných a vodoodpudivých textilií nebo hrubší kůže. Jejich cena se pohybuje od 5 000 Kč výše.

Trekové polobotky

Zimní pohorky jsou variantou pohorek, jak již název napovídá, určenou především do chladných zimních podmínek nebo speciálně k pobytu na ledovci. Jsou více vypolstrovány (zatepleny) a špičkovější modely mívají dokonce vyjímatelnou vnitřní botu.

U této kategorie dostává před hmotností přednost pohodlí nohy v extrémních podmínkách. Samozřejmostí je uzpůsobení na upínání maček a svršek bývá poněkud zvýšený nad kotník. Zde už cena není porovnatelným kritériem.

Pro horolezectví ve sněhu a ledu jsou určeny skelety. Jejich konstrukcí a použitým materiálem je jiné použití prakticky vyloučeno. Jedná se o pevné plastové skořepinové boty, které nepropustí vlhkost ani chlad dovnitř boty (někdy bohužel také ven), s vnitřní vyjímatelnou botou tzv. papučí. Bývají velmi tuhé a pevné a chůze v nich nemusí být vždy příjemná. Ovšem tady je nutné upřednostnit hledisko tepla a sucha před absolutním pohodlím.

Duplexy

Dnes již není možné používat jednu univerzální botu na všechny aktivity v přírodě. Proto se vyrábějí například skialpinistické boty, telemarkové boty, různé holínky a v poslední době s rozvojem této diciplíny také boty pro nordic walking.

Konstrukce

Naprostá většina dnes vyráběných bot se skládá z velkého množství různých komponentů. Ale u většiny trekingových bot se můžeme setkat s těmito:

Podrážka: Zaručuje bezpečný kontakt s terénem. Liší se podle použití. Většina známých výrobců používá vibram. Některé větší firmy vyvinuly podrážky své značky.

Vkládací stélka: Jedná se o výztuhu uvnitř boty. Svým tvarem a vlastnostmi zaručuje pevnost a stabilitu nohy v botě. Také tlumí případné nárazy. Bývá vyrobena z plastu polyamidu nebo materiálu EVA.

Pohorky

Svršek boty: Dodává botě tvar a vzhled. Určuje jestli nám bota sedne. V dnešní době se používají: plastické hmoty a guma, syntetické tkaniny, kůže a nebo kombinace těchto materiálů.

Šněrování: Nezbytný doplněk svršku boty. Důležité je kvalitní a precizní provedení. Liší se podle určení bot a náročnosti použití.

Podšívka: Může být z kůže, syntetické tkaniny a polopropustných materiálu (membrána). Kožená většinou z vepřovice má sice dlouhou životnost, ale při promoční dlouho schne. Syntetická tkanina sice rychle vysychá a dobře větrá, vlhkost však propouští oběma směry. Polopropustné požívají systém několika vrstev, výhodou je nepromokavost a současně transport vlhkosti vně (používají se zejména Goretex, Sympatex a další).

Jak nakupovat?

Při koupi bot pro aktivity v přírodě rozhodně nic neuspěchejme. Pokud možno nekupujte boty na poslední chvíli a bez důkladného vyzkoušení a raději ve specializovaných prodejnách, než v supermarketech. Pamatujte, že botu nekupujeme na několik dní, ale spíše na několik měsíců nebo i let (podle toho, jak intenzivní turistiku budeme provádět) a podle toho se také řídíme.

U bot na zimu pamatujme na dostatek místa pro ještě jedny ponožky. Nenechme se zviklat prodavačem, že právě tahle značka je pro nás nejvhodnější a vyzkoušejme více modelů, neboť co výrobce to troch jiný střih.

Důkladně si vyzkoušejte chůzi už v obchodě, ať potom v terénu předejdeme nepříjemnému překvapení, že nás bota při sestupu nebo při výstupu tlačí do prstů nebo paty. Rovněž výhodou bývá, co nejmenší počet švů na svršku boty, neboť právě ty mohou způsobit nepříjemné otlaky.

Jak udržovat a ošetřovat

Pokud chceme aby nám boty sloužily co nejdéle musíme se o ně patřičně starat. To znamená po každé větší akci je očistit, vždy dobře vysušit a také ošetřovat. Nejjednodušší je držet se pokynů a doporučení výrobce. Ale obecně platí, že k očištění postačí hadr a teplá voda s mýdlem, jen ve výjimečných případech používáme čistící prostředky.

Pohorky do těžkého terénu

K ošetření (většinou se jedná o impregnaci) a oživení povrchu se používá buď impregnace ve spreji nebo oleje popř. vosky. Na textilní materiály samozřejmě používáme spreje a na kůži se rozhodujeme spíše pro oleje, které nemění tolik přirozené vlastnosti kůže.

Doplňky

Předně nedílnou součásti komfortu nohy v botě je ponožka. Pro ponožky do pohorek a trekingových botů se vžil název termoponožky, i když v mnohých případech to není úplně pravda. Musíme vycházet z toho, že ať si to přiznáme nebo ne, noha se potí každému a v jakékoliv obuvi. Jde jen o to, jak tu vlhkost od nohy co optimálně odvést a odstranit, aby nám nevadila při další chůzi.

Pro tyto případy je výhodnější bota z membránou, která odvádí vlhkost z ponožek přes svršek boty navenek a zvyšuje tak komfort nohy. Ponožky se vyrábějí ze syntetických materiálů (polypropylén, polyester) v kombinaci s bavlnou. Na několika místech bývají pružné pruhy proto, aby se ponožka za chůze na noze neposouvala.

Návleky neboli kamaše

Vlastně také doplněk, který je vhodné používat po celý rok. V letních měsících jako ochrana před vniknutím vody nebo prachu a nečistot přes vršek boty. V zimě hlavně jako ochrana proti sněhu a navlhnutí svršku boty. Nejčastěji se používají celorozepínací na klasický nebo suchý zip, popř. kombinací obojího a utažením v horní části. Choulostivým místem bývá upevnění pod podrážkou, kde se to řeší buď různými řemínky nebo ocelovými lanky.

Mačky neboli stoupací železa, nesmeky

Odnepaměti se stoupacím železům říká mačky. V ledovcovém terénu není pohyb bez maček prakticky možný a nic je nenahradí. Kdysi Pohorky poctivé kovářské výrobky s koženými řemínky nahradily různé slitiny a nášlapné provedení maček, čímž se sice odlehčily, ale dnes už vyžadují speciální provedení boty. Nesmeky mačky nenahradí a je vhodné je používat jen na rovném kluzkém terénu (tedy spíš ve městě nebo na asfaltu) v hornatém terénu bychom se dočkali nepříjemného překvapení a krátké hroty nesmeků by nás od pádu nezachránily.

Tip: Kvalitní turistické a trekové boty vhodné do hor i lesů si vyberete z naší široké nabídky.

Proč by neexistovalo, existuje, (-OB-, 05.03.2012, 10:53 )
sám (-a) jsi jej právě napsal (-a):-)) Mimo jiné jej znají i vyhledávače, schválně si to vyzkoušej, kolikrát toto slovo naleznou. Jak by pak mohly nalézti něčeho, co neexistuje? :-)) Jasně, optimální sice může být třetí stupeň, ale klidně může být něco ještě více optimální :-)). Zrovna včera to v telce říkal "kyrýsi" politik.

Ještěd Bosony Zverovka Zámek Hluboká Vysoké Tatry, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Helfenburk Hranická propast Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Apogeum Chata Borišov Mohelenská hadcová step Bílé Karpaty, ubytování Spacáky Mont Blanc Merkur Rýchorská bouda Šútovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Jarní prázdniny Motýli Matterhorn Hrad Lichnice Drahotuš Neutron Pohorky Cirrus Softshell

Outdoor vybavení na hory, může vás zajímat

+ Horolezecké boty Lhotse GV od Asola
+ Scarpa Mont Blanc GTX
+ Mačky - stoupací železa
+ Expert GV, redakční test turistické obuvi od firmy Asolo
+ Trekingové boty, test čtyř modelů bot
+ Aby se vám dobře šlapalo…; Jak vybírat a ošetřovat turistickou obuv