Poslední aktualizace: 17.2.2023 , svátek má
Treking > Testy > Salomon Wings Pro 2, outdoor recenze běžeckých bot

Salomon Wings Pro 2, outdoor recenze běžeckých bot

Jarní novinka vhodná na dlouhé běhy i závody v terénu, běžecké boty Salomon Wings Pro 2 + soutěž o běžecké boty

1.4.2016 | Kateřina Smolová

Je-li vaší doménou běhání v přírodě a zejména v technicky náročnějších terénech s prudkými stoupáními a komplikovanými seběhy, možná vás osloví boty Salomon Wings Pro 2. Perfektní stabilita, pevnost v nártu a sympatický design je jen malý výčet jejich výhod.

Základní informace

• Značka: Salomon
  • Pro jaký povrch je bota vhodná: Běžný přírodní terén, náročný přírodní terén, běh v horách
  • Pro jaký druh běhu je bota vhodná: Vytrvalostní trénink, závod, dlouhé až velmi dlouhé tratě (půlmaratón až ultra)

Svršek boty

Bota na první pohled zaujme designově hezky provedeným svrškem z rychleschnoucího materiálu Mesh, který působí odolným, ale také velmi poddajným a pohodlným dojmem. Model Podešev boty Salomon Wings Pro 2 nedisponuje žádnou membránou, což v případě této vyloženě sportovní běžecké obuvi můžeme považovat spíše za výhodu.

Potící se chodidlo je díky prodyšnosti snadno větrané, pára nezůstává uvnitř boty a noha tak ani po dlouhé a náročném běhu nebude zbytečně vlhká. Drobnou nevýhodou je ale fakt, že boty se kvůli absenci membrány příliš nehodí do silně podmáčeného či bahnitého terénu.

Svršek je vybaven dvěma mechanismy, které dokážou chodidlo perfektně upevnit v botě. Jazyk je součástí vnitřní vložky Endofit obepínající nohu v oblasti nártu, systém Sensifit naopak chrání nohu ve stejném místě zvenku boty. V oblasti nártu je proto bota poměrně úzká a běžcům s širším chodidlem nemusí sedět.

Čtěte také: Bivakování v horách: Jak si ustelete, tak si také lehnete

Další výhodou je pružná a velmi jemné látková síťka našitá přes jazyk, jež dokáže zabránit nechtěnému vnikání prachu či drobných kamínků. Ze stejného materiálu je také malá kapsička ve vrchní části jazyka sloužící k ukrytí tenké tkaničky. Bota je totiž vybavena v poslední době velmi oblíbeným systémem Quicklace umožňujícím rychlé a jednoduché utažení a zavázání obuvi pouze jedním jednoduchým pohybem. Stejně pohodlné je pak i rozvázání boty.

Posledním prvkem svršku, který si zaslouží zmínit, je pevná gumová špička boty zaručující skvělou ochranu prstů při případném nárazu.

Odpružení boty

Hlavní předností boty je dokonalé provedení podrážky nabízející běžci maximální možné pohodlí a spolehlivost v těch nejnáročnějších terénech. Bota využívá speciální technologie Tkaničku snadno schováte do kapsičky na jazyku 3D Advanced Chassis vložené do prostoru mezi podešev a mezipodešev. Běžcova noha je tak skvěle chráněna.

Dámská i pánská verze boty má pod patou 27 mm, což lze v tomto místě považovat za ideální vzdálenost mezi běžcovým chodidlem a povrchem terénu. Pod špičkou má podešev 17 mm, drop boty je tedy 10 mm.

Výhodou je také velká podpora klenby, kterou ocení zejména běžci s problematickým držením chodidla. Perličkou na závěr je pak antibakteriální vložka OrthoLite, které kromě toho, že zabraňuje zápachu a plísni, navíc také z části tlumí nárazy.

• Zpevnění klenby: systémy Endofit a Sensifit
  • Sklon pata - špička: 10 mm
  • Šněrování: systémem Quicklace umožňujícím rychlé a jednoduché utažení

Podrážka a její vlastnosti

Podešev je vybavena systémem ContaGrip využívající gumové špunty s protismykovými schopnostmi, které běžce podrží prakticky v jakémkoliv terénu, ať už při stoupání, nebo seběhu. Bahno, kluzké kameny či vlhké kořeny tak pro model Salomon Wings Pro 2 nejsou žádný problém.

Uvnitř boty je antibakteriální vložka Ortholite

Výrobce upozorňuje zejména na dobrou přilnavost a odraz během seběhů, což se opravdu potvrdilo. Bota je tak vhodná zejména pro běhání v trailových podmínkách s technicky složitými pasážemi v klesání.

Jakou jsem měla s botou zkušenost

Salomon má dlouhou a neocenitelnou zkušenost s běžeckými trailovými botami, což se samozřejmě odrazilo i na novém modelu Salomon Wings Pro 2. Na první pohled mě boty zaujaly výraznou pastelovou barvou a již poměrně tradičním designem. Pak stačilo prvních pár set metrů v náročnějším terénu a bylo mi jasné, že se opět bude jednat o boty, které v terénu rozhodně nezklamou.

Důležité je upozornit, že bota je stavěná pro poměrně úzké chodidlo a systém zpevnění nártu nemusí každému běžci sednout. Někomu může obepnutí připadat příliš výrazné, spousta běžců ale pevné uchycení nohy v botě opravdu ocení. Na druhou stranu je zde skvělá podpora klenby výhodná zejména pro ty běžce, kteří stále bojují s pronací.

Osobně mi vyhovuje zejména dobrá stabilita v zadní části boty. V oblasti paty a kotníku jsem se cítila vyloženě jistě a nebála jsem se ani náročných seběhů, které mi ve spoustě jiných bot připadají poměrně nebezpečné. Podobné pocity má běžec i při náročném stoupání, kdy se i v mokrém a kluzkém terénu dokáže cítit jistě a nebojí se pořádně "zabrat".

Perfektní je také řešení okolí jazyka zaručující, že se vám jazyk nesroluje a nebude nepříjemně tlačit a ochraní i před vnikajícími nečistotami. Mou oblíbenou "vychytávkou" je pak kapsička na tkaničku, kterými jiné boty na trhu používající stejný systém zavazování, většinou nedisponují. Oceňuji také pevnou gumovou špičku boty, díky níž zůstaly prsty nohy v pořádku i při nárazech do kamenů či nechtěných zakopnutích.

Často se v městských podmínkách trápím s výběrem obuvi, protože mi trvá několik kilometrům, než se po vyběhnutí z bytu dostanu na trailový povrch. Salomon Wings Pro 2 mi ale udělaly radost v tom, že ani při běhání po asfaltu se člověk necítí nekomfortně a klidně kratší zpevněné úseky zvládne.

Bota se hodí zejména do přírody a hor

Na druhou stranu jsem zastánce běhání za každých podmínek - bláto, vlhko či déšť by neměly být překážkou. Testovaná obuv ale nenabízí žádnou membránu, což je sice často výhodou kvůli větrání nohy, ale na běhání ve vlhkém terénu můžete zapomenout. Stačilo pár desítek metrů přes bahno a boty byly vevnitř dost mokré. Do takových podmínek tedy raději vyberte jiný model od Salomonu, např. Wings Flyte s GORE-TEXem.

Pro mnohé běžce může být nevyhovující také větší hmotnost boty, což je ale vykoupeno kvalitním provedením a opravdu dobrým uchycením nohy v botě. Hledáte-li boty, které vás podrží v náročném terénu s těžkým stoupáním a technickým klesáním, jste na správné adrese.

Další informace

• Hmotnost: 295 g (vel. UK 6)
  • Šněrování: systémem Quicklace umožňujícím rychlé a jednoduché utažení
  • Infocena: 3 790 Kč
  • Více info na www.salomon.cz

Zaujalo mě

• Perfektní zpevnění boty v oblasti nártu
  • Velmi dobrá přilnavost i na kluzkém povrchu
  • Gumová špička boty chránící prsty
Hory Turistika v Krkonoších, túra na Výrovku a do Modrého dolu

V Krkonoších jsou turistické trasy notoricky známé, trasy známé poněkud méně a pak trasy téměř neznámé…

Hory Sopky na Slovensku, přehled pohoří vulkanického původu

Aktivní sopky na Slovensku, stejně jako v České republice dnes nenalezneme. Avšak na rozdíl od sopek v…

Hory Turistika na Šumavě: Křemelná, Sněžné jámy a bývalé Paště a…

Když se v souvislosti se Šumavou mluví o Křemelné, většině lidí se vybaví jedna ze zdejších…

Hory Jak jsem nechtěla na Králický Sněžník, zimní výšlap z polské strany

Protože loňská zima byla na sníh přece jen bohatší než ta letošní, vyvstalo přede mnou jednu únorovou sobotu…

Gorges du Todra Jeseníky, ubytování Furkotka Domica Bezděz Chata Barborka Slaměnka Lietava Hluboká Macocha Cvilín Apuseni Svaté pole Velryba Osoblažsko Bernina Karlštejn Blesk Kosodřevina Měsíc Spacáky Viklany
1. Jeskyně Jasovská jeskyně, nejstarší zpřístupněná jeskyně Slovenska
2. České hrady Hukvaldy, největší a nedobytný hrad na severní Moravě
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníků a pátá nejvyšší hora v ČR
5. Chaty Luční bouda, Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna