Poslední aktualizace: 19.1.2021 , svátek má

Výstup na Grossvenediger v rakouských Alpách

Treking s Tilakem 2014, soutěžní článek č. 3

19.9.2014 | Martin Dohnal

S přítelkyní nás čekaly asi poslední prázdniny, jelikož jsme vysokoškoláci, a tak jsme si je chtěli pořádně užít. Po ferratách v Ennstálských Alpách jsme chtěli nějakou změnu. Už dříve jsme přemýšleli o výstupu na nějaký lehčí ledovec, a tak nakonec padla volba na Grossvenediger v oblasti Vysokých Taur na přelomu srpna/září.

Asfaltka kolem řeky Tauernbach

Tato hora, přezdívaná Velký Benátčan se tyčí do výšky 3 666 m. Vrchol Venedigeru je ze všech stran obklopen ledovci, takže výstup na něj je poctivou ledovcovou túrou. Z vrcholku je za dobrého počasí vidět až na Grossglockner či Wiesbachhorn.

Teď už ale něco k samotnému popisu celé akce. Protože jsme neměli s ledovcem ještě žádnou zkušenost, rozhodli jsme se pro využití služeb cestovní kanceláře. Přeci jenom pocit, že nás povede horský průvodce, nám dodával jistý pocit bezpečí. Chtěli jsme získat nové zkušenosti, poznat nové lidi a zažít dobrodružství. To všechno se nám splnilo.

Čtěte také: Grossvenediger a Grossglockner, výstup ve Vysokých Taurách

Večerní přejezd z Prahy k Matrier Tauernhaus (1 511 m) trval cca 8 hodin. Matreier Tauernhaus je východiskem pro výstupy na Grossvenediger z východní strany a na okolní třítisícovky. Vedle parkoviště je mimo jiné altánek, kde lze na zemi přespat a načerpat tak síly k výstupu. Po příjezdu jsme si ještě asi hodinku zdřímli a jelikož předpověď počasí pro tento den nebyla nijak atraktivní, nebylo na co čekat a mohli jsme po nabalení potřebných věcí vyrazit v dešti směr Neue Prager Hütte (2 796 m).

Ráno při nástupu na ledovec

Cesta vede z počátku po asfaltce, kolem zvláštní kaple vytesané do skály, krásným údolím kolem řeky Tauernbach. Po cca hodině se dojde k rozcestí, kde je možné se vydat buď po delší, obtížnější, ale krásnější cestě kolem vodopádů, a nebo zvolit kratší variantu přímo k chatě Alte Prager Hütte (2 489 m) a následně k Neue Prager Hütte (2 796 m).

Počasí se po cca hodince umoudřilo, a tak jsme zvolili delší variantu kolem vodopádů. Cesta stoupá velmi prudce nahoru, ale výhledy na okolní krajinu a vodopády nám to vynahrazují. Z okolních zelených svahů hučí proudy vody. U jezírka Salzboden si dáváme malou svačinku, kocháme se okolními výhledy a pokračujeme dál přes morény k Alte Prager Hütte.

Stoupání po ledovci

Zde chvíli odpočíváme, počasí se začíná kazit a tak moc neotálíme a pokračujeme k našemu cíli pro tento den, Neue Prager Hütte. Díky nastoupanému převýšení cca 1 200 m s nemalou zátěží na zádech sundáváme na chatě mokré oblečení a po ubytování padáme úvavou na postel. V patře se nachází vytápěná sušárna na mokré oblečení, což jsme velmi uvítali. Každý si tak může na ramínka pověsit vše co potřebuje.

Ubytování na chatě přijde na 20 EUR/noc, vč. polopenze asi 46 EUR/noc (členové Alpenvereinu mají slevu 50 %). Kdo by chtěl vařit a stravovat se z vlastních zásob, musí využít prostor před chatou. My jsme měli dostatek vlastních zásob a tak jsme snídani i večeři připravovali před chatou.

V sedle Venediger Scharte

Ráno v 6:00 vyrážíme od chaty přes kamenné pole směrem k ledovci. Na místo docházíme za cca půl hodiny a fotíme krásný východ slunce. Obouváme mačky a navazujeme se na lano, přestože cesta se většině trhlin vyhýbá. Bezpečnost by měla být vždy na prvním místě.

Stoupání po zmrzlém sněhu jde poměrně hladce a díky velmi dobré viditelnosti je vidět až na Grossglockner. Z chaty na vrcholek Venedigeru je to cca 900 výškových metrů a i když jdeme "nalehko", dává nám výstup hlavně ve vrcholové partii pořádně zabrat. V sedle Venediger Scharte (3 414 m) mezi Schwarze Wandem (3 511 m) a Venedigerem se začíná kazit počasí, padat mlha a zhoršuje se viditelnost.

Vrcholovka

Síly nám pomalu ubývají, ale k vrcholku nám zbývá už jen asi 200 výškových metrů. Potkáváme sestupující skupinky lidí. Po čtyřech a půl hodinách přicházíme k závěrečnému vrcholovému hřebínku, ze kterého jsou na obě strany strmé srázy. Díky špatné viditelnosti ale ani nevidíme dolů.

Výhledy U Matreier Tauernhaus

Za pár minut stojíme zakuklení v kapucích u vrcholového kříže, děláme fotky a gratulujeme si k výstupu. Vítr je zde velmi silný, a tak se příliš dlouho nezdržujeme a zahajujeme sestup zpět do sedla Venediger Scharte, kde se posilňujeme svačinou a teplým čajem.

Sestup z ledovce nám trvá něco přes dvě hodiny, ve spodních partiích už sníh začíná být rozbředlý, a tak se kloužeme a užíváme poslední sníh. Začíná poprchat, ale to nám vůbec nevadí, protože jsme si užili krásný den. K chatě je to poslední půl hodinka a pak nás čeká už jen jídlo, pití a odpočinek. U vynikajícího piva Radler, které tu mají za 3,80 Euro se pak dozvídáme, že chatař se svou ženou a dcerou byli první rodina, kdo stanuli na vrcholu Everestu.

Mapka Mapka

V pozdnějších večerních hodinách začíná sněžit a vydrží to až do rána. Ráno se probouzíme do zasněžené krajiny, což je nádhera. Balíme věci a čeká nás náročný sestup zpět k Matrier Tauernhaus. Situaci navíc zhoršuje silný vítr se sněhem a velmi špatná viditelnost značek. Proto volíme kratší variantu sestupové trasy č. 902b. Sníh si ale náramně užíváme a jsme navíc i rádi, že nám měkčí došlap do sněhu šetří kolena.

Pod hranicí 2 000 m přechází sněžení v déšť, který vydrží ještě celé dopoledne. Proto se příliš nezastavujeme a sestupujeme dolů do údolí na asfaltku, která vede zpět k parkovišti u Matrier Tauernhaus, kde mimo jiné výborně vaří. Na parkovišti naložíme věci do auta, loučíme se a jedeme domů. Moc se nám ale nechce a už v autě vymýšlíme tip na příští výšlap.

Přístup

Autem - je možný jak se severní strany údolím Ober - Pinzgau přes Mittersil, tak i z východní a jižní strany nejlépe Felbertauernským tunelem. Kromě tohoto tunelu je v popisované oblasti pouze jeden úsek placené silnice a to mezi Krimmlemm a Gerlosem.

Vlakem - je možno cestovat údolím Ober - Pinzgau, kudy vede lokální úzkoroschodná železnice "Pinzgauer Bahn".

Užitečné odkazy

+ Výstup na Breithorn (4 165 m), Walliské Alpy
+ Výstup na Grand Paradiso (4 061 m), Grajské Alpy
+ Výstup na Mnicha, Bernské Alpy
+ Grandes Jorasses (4 207 m)

Hory Goethova skalka, nejzápadnější lezecká oblast v České republice
Hory Treking na Slovensku: Ondavská vrchovina, Laborecká vrchovina a Šariš (1)
Hory Čergov, přechod pohoří na východě Slovenska (1)
Velká Javořina Šumava, ubytování Štefánička Petřínská rozhledna Hukvaldy Chata Paprsek Borišov Pieniny Lyžování v Rakousku Praděd Hukvaldy Maroko Pravčická brána Supernovy Sivá brada Les Ecrins Kvarky Cumulonimbus Fačkovské sedlo Kulové hvězdokupy Mačky Ďumbier
1. Treking Pekelný přechod Slezských Beskyd - Velký Stožek, Barania Góra a Skrzyczne
2. Turistická poradna Co je to softshell a z čeho se vyrábí? Vše o softshellu
3. Rumunské Karpaty Retezat, princeznou Jižních Karpat křížem krážem (2)
4. Naše vrcholy Železná hůrka, nejmladší sopka České republiky
6. Vesmír Jupiterova Velká rudá skvrna se smršťuje, Hubble zaznamenal nejmenší velikost víru v historii
7. České hrady Hazmburk. Hrad Hazmburk (Házmburk) je dominantou Dolnooharské tabule