Poslední aktualizace: 20.6.2017 , svátek má
Treking > PR > Peter Habeler, skromná a nenápadná horolezecká ikona

Peter Habeler, skromná a nenápadná horolezecká ikona

Dovolená v Zillertalu

16.6.2017 | PR

Peter Habeler z rakouského Zillertalu patří svými výkony mezi nejlepší horolezce historie, jeho parťákem byl slavný Reinhold Messner, a přesto ho znají jen lezečtí zasvěcenci a klienti jeho horolezecké a lyžařské školy. Psal se rok 1952, když se desetiletý chlapec vydal na cestu do hor, která měla změnit celý jeho život.

Olperer byl první velký

Poté, co se už "vyškrábal na leckterý ten zillertálský vrchol," se Peter Habeler z Zillertalu vydal konečně zdolat majestátní horu Olperer. Tento hlavní vrchol Tuxského hřebene, vysoký 3 467 m, se impozantně tyčí nad zillertálským údolím a trochu připomíná pyramidu.

Peter Habeler

Hora Olperer, od jejíhož prvního zdolání letos uplyne 150 let, "byla mým prvním velkým dobrodružstvím," říká Habeler a na okamžik svými myšlenkami zabrousí zpět do minulosti. "Ten výstup byl pro mě klíčovým zážitkem."

"Byl to Olperer, který ve mně rozdmýchal tu nesmírnou vášeň pro horolezectví." Olperer byl Habelerovou první třítisícovkou a následovalo mnoho dalších vrcholů. Stále stoupal o něco dál, stále o kousek výš a čím dál více podléhal kouzlu hor.

Zatímco ostatní děti seděly doma u svých hraček, jeho to táhlo ven do přírody, nahoru do hor. Nebyl na to trochu mladý? Habeler, jeden z nejlepších horolezců na světě, jen mávne rukou a hnědé oči se mu rozzáří: "Děti jsou jako houba, všechno do sebe nasáknou - dojmy, zážitky a zkušenosti. Co se jako dítě naučíš nebo intuitivně zachytíš, to ti zůstane navždy."

S horolezectvím se proto, jak říká, snad ani nedá začít dostatečně brzy. "Ale samozřejmě u toho musí být vhodný doprovod." A právě takové lidi měl kolem sebe, byla to "spousta úžasných horských průvodců a lidí od horské služby, od kterých jsem se toho nekonečně mnoho naučil."

Škola horolezectví a lyžování

Peter Habeler se narodil roku 1942 v Mayrhofenu. Má dvě děti. Manželství se mu ale rozpadlo. "Mým horolezectvím rodina velmi trpěla," přiznává. "Ani mé pozdější zaměstnání horského vůdce a lyžařského instruktora dětem a manželce v tomto směru nijak nepomohlo."

Habeler založil v Zillertalu horolezeckou školu, kterou dosud vede, a lyžařskou školu, kterou převzal jeho syn. "Výborně lyžuje, zvláště freeriding mu jde na vysoké úrovni," říká jako pyšný otec. "Horolezectví ovšem jeho vášeň není. Každý si holt hledáme k horám jinou cestu."

Peter Habeler

Kromě pohybu v horách a organizace komerční horoškoly se zabývá popularizací horského prostředí, skialpinismu, turistiky a horolezectví. Je autorem několika knih a také uznávaný řečník a motivátor. Za angažmá ve prospěch alpské krajiny mu rakouská vláda udělila mimořádný titul profesora.

Žáček a průvodce David Lama

Letos si Peter Habeler splnil jeden ze snů a znovu vylezl odstrašující severní stěnu Eigeru. "S Messnerem jsme tam vytvořili roku 1974 rekord, když jsme ji vylezli za 10 hodin a zkrátili čas našich předchůdců na polovinu." Jenže teď je mu 74 let! "Nemám strach, půjde to dobře, protože polezu s jedním z nejlepších horolezeců současnosti Davidem Lamou," ohlašoval předem. A měl pravdu. Klasickou Heckamairovu cestu Nordwand Eiger vylezli bez komplikací. Zařadil se tak po bok Riccarda Cassina, který svoji grandiozní cestu na Badile zopakoval v 72 letech.

Peter Habeler

"Davida jsem si vybral vlastně už před mnoha lety." Po matce Rakušan a po otci Nepálec začal chodil do Habelerovy horolezecké školy jako pětiletý. "Od prvního okamžiku, kdy jsme ho uviděl, bylo jasné, že je extrémně talentovaný, houževnatý a má cit pro skálu. Později to svými výkony dokázal celému světu."

Dodejme, že David Lama dokázal vyhrát kombinaci světového poháru v lezení na umělých stěnách, na kontě má několik vítězství v jednotlivých závodech na obtížnost i v boulderigu, na skalách se dostal k obtížnosti 9a a teď se specializuje na horské lezení. Jeho nejznámějším výkonem je první volný přelez Kompressor route na Cerro Torre výhradně po vlastním jištění.

+ Novinky v jarně-letní outdoorové kolekci adidas
+ Inspirace na výlety pro vaši dovolenou v Alpách
+ Tyrolskými přírodními parky, tip na léto
+ Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang, prvotřídní lyžařský zážitek v Rakousku
+ Ski amadé, zimní zážitky pro celou rodinu
+ Dovolená v Dolomitech: Slaná mořská voda i koncerty pod širým nebem
+ Spací pytle neboli spacáky
+ Test spacích pytlů
+ Spací pytel Trek PL 1 XL (Jurek S+R), redakční test
+ Spací pytel Lady DV
+ Termoprádlo neboli funkční prádlo, výhody a nevýhody termoprádla
+ Celokožené boty Asolo Lhasa NBK GV
+ Funkční prádlo neboli termoprádlo, co je to funkční prádlo
+ Sportwelt Ski Amadé (1): Úvod a Schladming-Dachstein
Venuše Pravčická brána Rýchorská bouda Hrad Sovinec Bludné balvany Švýcárna Šerlich Macocha Pluto Černá díra Motýli Matterhorn Burkvíz Zvířetník Karlštejn Slunce Cumulonimbus Bouzov Karimatky Kvasar Opruzeniny Orlík

1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Rozhledny Rozhledna Černá studnice (Schwarzbrunnberg) u Smržovky
6. Horské chaty Luční bouda: Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárnah