Poslední aktualizace: 30.3.2024 , svátek má
Treking > Jedinečná skalní města + skály, skalní okna a brány

Jedinečná skalní města + skály, skalní okna a brány

Pískovcová skalní města v ČR, skály a skaliska, skalní okna, bludné balvany

Okolní evropské státy se mohou určitě chlubit vyššími a většími žulovými a krystalickými pohořími, vyššími a hlubšími vápencovými kaňony, ale žádný evropský stát Prachovské skály se nepochlubí takovou koncentrací pískovcových skalních měst, jakou má Česká republika.

Snad jen sousedi díky Sasku a to hned za hranicí naší země kolem labského kaňonu mají jedno rozsáhlé skalní město. Protože to je jediná oblast v tak velké zemi, srovnávat s Čechami nelze.

Pískovcové skalní oblasti v ČR

Geologové jistě prominou lehký laický výklad: česká skalní města jsou součástí obrovské křídové (nejmladší období druhohor) pánve, která sahá právě ze Saska na severozápadě až po Moravu na jihovýchodě. Ještě v období svrchní křídy byla oblast dvakrát zaplavena teplým mělkým mořem.

Čtěte také: Prachovské skály ve fotografii

Z nezaplavených oblastí, což byly především okolní hory (např. Krkonoše nebo Jizerky), stékal do mořské pánve žulový písek z erodovaných starohorních a prvohorních vyvřelin, který po ústupu moře vytvořil, za geologicky neskutečně krátkou dobu pouhých šesti miliónů let, pískovcovou desku o mocnosti až 800 metrů. Vždyť třeba vápencové sedimenty vznikaly po celé období siluru a devonu v prvohorách, kde se doba počítala ve stovkách miliónů let.

Prachovské skály ve fotografii

V poměrně divokých třetihorách byla tato deska vyzdvižena, ale na mnoha místech (zvláště na severu) proražena většinou čedičovými vyvřelinami. Další milióny let společně s vodou a větrem proměnily tuto desku do podoby dnešních skalních měst, věží, stěn i osamocených pískovcových útvarů, či hřebenů.

Proto můžeme narazit na pískovcové útvary, které se nedají přímo nazvat skalní města i na místech, kde bychom je na první pohled nečekali. Na východě, kousek od slovenských hranic u obce Lidečko jsou například Čertovy skály, vypreparovaný pískovcový hřeben, na severním okraji Českého ráje nad Malou Skálou zase "České Dolomity" - Suché skály, nebo osamocená Popova skála v Lužických horách, čnící mezi převážně znělcovými kupami (nedaleko Jablonného v Podještědí).

Romantika skalních měst přitahovala po druhé velké válce nejen turisty a výletníky, pro které byly zřízeny pohodlnější a značené stezky, ale i tuláky a trampy, kteří si tu pod převisy, po vzoru jeskynního člověka, budovali své campy a chodili po těch stezkách neznačených.

Do skalních měst jsme jezdívali za skutečným pocitem svobody, a to nemám na mysli jen útěky před komunistickou totalitou. Tady jsme mohli rozehrát tu první z Karpatských her - na poutníka s lehkým srdcem.

Nebylo potřeba kvalitní a drahé outdorové oblečení (ostatně v těch dobách u nás ani neexistovalo), stačila lehká torna se spacákem, oblečením na noc, jídlem, stany nebyly potřeba.

Netížil nás čas, nemuseli jsme plánovat aklimatizační túru na tu a tu chatu a druhý den na vrchol, aby se nám nezkazilo počasí. Když jsme zrovna nedošli tam kam jsme chtěli, nic se nedělo, místo na spaní se našlo vždycky. A hlavně jsme měli jistotu, že tam vždy potkáme kamarády.

Skály

Vynechávali jsme většinou jen letní období červen až srpen, ať už kvůli zvýšené koncentraci lidí a zájezdů nebo pro nedostatek vody v suchých letních měsících. Studánek je totiž v pískovcových skalních městech žalostně málo a o ty, co jsou se málokdo stará,takže jsou zaneseny pískem, listím a jehličím.

Pro pořádek musím napsat něco k fotkám, které se zde budou vyskytovat. Řešil jsem dlouho dilema (do něhož jsem zatáhl i OB), zda opět použít fotky svoje, které sice dokumentují určitou dobu (do skal jezdím bohdá 36 let), zavádějí do míst, kam se ne všichni odváží, když v minulosti bývalo méně zelených mužíků (nebo nás trpěli, nechytli, případně nenašli).

Ale kvalita i po naskenování je nízká k publikování na webu (kdo z čtenářů ještě pamatuje Exaktu Varex, nebo Flexaret?), nebo požádat redakci Trekingu, aby použila digitální fotky ze svého rozsáhlého archívu. Racionálnější a estetičtější je ta druhá varianta, tak většina fotek bude od kolektivu autorů (on to kdyžtak OB kurzívou dovysvětlí).

Pojďme postupně v několika pokračováních, která budou vycházet zhruba v rozmezí dvou týdnů, navštívit postupně česká skalní města. Začneme na východě a skončíme na severozápadě.

Skály, skalní útvary, skalní věže a brány, bludné balvany

Fotky (Lukáą Lenon, 05.02.2012, 11:55 )
Klidně poskytnu fotky z Broumovek,t ěch mám dost. Nebo můľete pouľít ty z mých článků z této oblasti.

+ Prachovské skály ve fotografii
+ Drábské světničky aneb pohodová turistika v Českém ráji
+ Český ráj, svět pískovcových skal - Jičínská pahorkatina, horské chaty a levné ubytování
+ Barvy Českého ráje
+ Rozhledna Kopanina, Český ráj
+ Hrad Trosky, Český ráj
Hory Cesta k Sigmundovým skalám aneb méně známá zákoutí v Chřibech
Hory Výstup na Lysec, Velká Fatra na sněžnicích
Hory Vlk, rys i medvěd se vracejí do českých hor… ale nemají to jednoduché
Pluto Velký Lopeník Bezručova chata Hrad Veveří Tematín Prašivá Švýcárna Hrad Sovinec Nova Oortův oblak Ježek Heukuppe Brumov Gluony Jaro Jupiter Bouzov Březen, počasí Opruzeniny Neutron Fotoaparáty Svatobor