Poslední aktualizace: 21.10.2019 , svátek má

Výlet: Raduň a zámecký park v Raduni na Opavsku

Překrásné místo u Opavy

12.2.2013 | Ivan Zajíček

Jednoho lednového odpoledne jsme se rozhodli pro návštěvu rodné vesnice mé ženy - Raduně s cílem si prohlédnout zvenčí místní krásný zámek, trochu se projít v mrazivém počasí, které připomíná Sibiř, a setkat se se švagrovou Janou a švagrem Lojzou, kteří v Raduni přebývají ve svém domku u cesty.

Voda v Raduni

Cesta na Opavu je suchá, Štěpán je profík za volantem, takže jedeme do světa v klidu. Tříletý Šimon jako vždy ihned usnul, je to jeho specialita. Využíváme velké parkoviště u školy a vyrážíme na krátký okruh okolo jednoho z místních rybníků. Ty rybníky jsou hned u zámku tři - ten, který obcházíme parkem my, je nyní vypuštěný.

Je pořádná kosa, teploměr ukazuje minus patnáct stupňů a já s berlemi i s dvěmi zlomenými obratli kráčím opatrně, abych sebou někde neseknul a nezřítil se do křovin. Nad námi je nádherný vznešený zámek.

Čtěte také: Výlet k pohádkovým zámkům

Nyní však něco také o samotné Raduni. Leží na okraji podcelku Vítkovská vrchovina v Nízkém Jeseníku v n. v. 284 m n.m. a má asi tisíc obyvatel. Poprvé se připomíná již v roce 1320. V polovině šestnáctého století vybudovali Tvorkovští na návrší nad vsí renesanční zámek, který dal Jan Larisch-Mönnich v roce 1816 zbourat a na jeho místě vystavěl empírový zámek. Současně byl založen rozlehlý přírodně krajinový park s rybníky. Pak kníže Blücher v roce 1849 zámek doplnil o vysokou pseudohistorickou věž s kamennou zdí.

Hladina rybníka Zámek z parku Zámek a voda Rraduňský zámek s rybníkem

Dříve v padesátých letech zámek sloužil jako místní škola, kterou navštěvovala i moje manželka a se slzou v oku na to dodnes vzpomíná. Nyní je možno si interiér budovy zámeckého areálu běžně prohlédnout v otevírací době.

Já zámek nejraději fotografuji současně s rybníkem, kdy je odraz siluety budovy se špicí ve vodě a fotky vyhlíží docela zajímavě. Tak jako se např. v Spigelsee v Nízkých Taurách zrcadlí protější Dachstein. Dnes je rybník vypuštěný, ale na vedlejším u hospody se vesele bruslí a kluci hrají hokej.

Dali jsme jedno kolečko okolo rybníka (Šimonek pochodoval statečně) a raději jsme se v tom mrazu přesunuli do hospody Raduňka, která je pojmenována podle potoka, který pramení severně od vsi Jakubčovic pod hřbitovem ve výšce 503 m n.m. Před Opavou se vlévá do Strouhy a ta pak u motelu Oáza v Komárově do řeky Opavy. Moravici se tedy Raduňka chytře vyhne.

Břeh rybníka Kameníku Krásný  zámek

Délka toku je necelých jedenáct kilometrů, kdysi jsem tady běhal dvacítku "Okolo Raduňky". Start a cíl byl v Kylešovicích v areálu zdraví u řeky Moravice. Uběhl jsem to tenkrát asi za hodinu a půl. Ach jo! Raduňka (403 m n.m.) se také jmenuje kopec nad novým hřbitovem nedaleko osady Komárovské Chaloupky, ale to nikdo z místních neví. Avšak na mapě to je vyznačeno. Takže je to pravda!

Sotva jsme usedli ke stolu a objednali si pití, objevili se naši milí příbuzní a bylo nás hned šest. Dal jsem si čaj s rumem pro zahřátí a pak jednoho čepovaného kvasnicového Bernarda, někteří si objednali brynzové halušky, protože byly právě "Dny slovenské kuchyně". Krb nás zahříval a Šimonek dostal další razítko do wanderbuchu. A já taky. Nechal jsem se vyfotit v klobouku s motivem pivovaru z Humpolce a se sklenicí piva v ruce jako dokument, že již opět skáču přes kaluže.

Pivo na břehu rybníka v Raduni

Rybníky zkrátka k Raduni patří. Když jedeme od Opavy, tak po levé straně před vesnicí míjíme tzv. Panské rybníky, vedle kterých je Přírodní památka "Raduňské mokřady", kde je ráj pro místní žáby, žabáky i malé žabičky, které o sobě na jaře dávají hlasitě vědět.

Vedle těchto rybníků spokojeně bublá říčka Raduňka, jež se brzy spojí díky Strouze s Opavou a její vody skončí později v Baltském moři. O to se zaslouží již řeka Odra, do které se Opava vlévá v Třebovicích ata pak pokračuje dále do Bohumína, kde překročí státní hranici s Polskem.

Na hrázi jednoho z raduňských rybníků se nachází prý nejstarší strom Opavska - čtyři sta let starý dub letní. Rovněž mnoho dalších vzrostlých stromů v zámeckém parku by mohlo vyprávět - právě sem do zeleně chodí randit řada Opaváků…!

Ostrov v rybníku v Raduni

Raduní prochází žlutá značka, po které je možno šlapat z Opavy přes Raduň, údolí Raduňky, Jakubčovice a Mostky do údolí toku Hradečné, kde přejdeme most a přes Včelí hrad dojdeme až do Žimrovic, kde je bývalá papírna, splav a tři hospody.

Jihozápadně leží vesnice Vršovice, která s Raduní splývá. Odtud se neznačenou cestou na jih dostaneme na modrou značku, jež nás posléze zavede na Podvihovský vrch (511 m n.m.) - staré hradisko Šance (téměř neidentifikovatelné - byl jsem zklamán) nebo až do Bohučovic nad Hradcem nad Moravicí.

Barevný strom

V zimě bývá vděčná trasa na běžkách z Hlubočce (bydliště slavného cyklisty - světoběžníka Víti Dostála), kdy v údolí Raduňky bývá projetá stopa a táhlý sjezd do raduňské hospody k pípě bývá za odměnu. V případě dostatku sněhu pokračuje pak bílá stopa až do Komárova, kde je možno s výhodou využít vlak či autobus v obou směrech, na Opavu i Ostravu.

Čekání si lze zpříjemnit v kořalně U čmeláka (pokud nám ovšem nevadí hustý cigaretový dým). Pak si můžeme klidně říci, že - "V zasněžené stopě bílé, prožili jsme krásné chvíle". Tedy - pokud jsme si nezlomili nohu či zrádnou lyži. Nebo obojí…! I to se stává.

Kdo se do Raduně vypraví v kteroukoliv roční dobu, bude určitě spokojen. Může si vybrat náročnější i lehkou pohodovou turistiku, v restauraci Raduňka se může kvalitně občerstvit i využít služeb místního relaxačního zařízení ve vodách vířivky. V parku mezi stromy na nás zase padne klid, mír i pohoda a pohledem na krásný zámek si připomeneme staré dobré časy. Tedy - jak pro koho.

Mototuristé i cyklisté mohou Raduň spojit s prohlídkou zámku v Hradci nad Moravicí a také s rozhlednou Šance v Jakubčovicích, odkud za příznivého počasí vidíme Moravskoslezské Beskydy, Nízký i Hrubý Jeseník a na severu plochou Opavskou nížinu. Ta již patří k oblasti Slezské nížiny (provincie Středoevropská nížina). Je to zkrátka krásný líbezný slezský kraj!

Raduň - zámecký park, turistická mapa

Hory Snohetta v pohoří Dovrefjell, nejkrásnější horská túra v Norsku
Hory Štíty a věže slovenských Vysokých Tater, abecední seznam tatranských štítů
Hory Ledovcová jezera v Jižních Karpatech, Rumunsko
Sněžka Slovenský ráj Krkonoše, ubytování Radegast Pravčická brána Kvarky Barborka Říp Propast Macocha Praděd Králický Sněžník Maroko Lysá hora Měsíc Slunce Hrad Čachtice Tribeč Pieniny Železné hory Hukvaldy Fáze Měsíce Štrbské pleso Lomnický štít

Bundy v outdooru, používané materiály

Bunda, neboli svrchní vrstva při cestě ven (na hory, na kolo, do města) je velmi důležitou součástí oblečení, zvláště v případě, kdy nám povětrnostní podmínky…

Karimatky pro zimní použití, jakou vybrat karimatku

Ne nadarmo se říká: "Jak si usteleš, tak si lehneš". A o odpočinku po celodenní namáhavé túře v zimě to platí dvojnásob. Ke kvalitnímu odpočinku na zimním přechodu nebo táboření přispěje nejen kvalitní spacák a dobrý stan, ale proto, že se největší části …

1. Balkánské hory Horské vesničky v pohoří Bjelašnica, Bosna a Hercegovina
2. České hory Divoký důl, Dlouhé stráně, Vysoká hole a Vodopády Bílé Opavy - dvoudenní trek v Jeseníkách
3. Trek na sněžnicích Velká Fatra na sněžnicích, přes Lysec a Javorinu na Borišov aneb trek kolem Belianské doliny
4. Slovenské hory Přechod hřebene Malé Fatry na sněžnicích
5. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Západních Tater - Roháčů, nejnáročnější hřebenovka Slovenska