Poslední aktualizace: 28.3.2024 , svátek má

Gotický hrad Lukov (494 m) stojí v Hostýnských vrších

Hrad Lukov, zřícenina na jižním okraji Hostýnských vrchů, otevírací doba

3.4.2017 | Otakar Brandos

Zříceninu hradu Lukov nalezneme na jižním okraji Hostýnských vrchů severně od obce Lukov a města Zlín. Hrad Lukov stojí na vysoké skalní ostrožně v nadmořské výšce 494 m. Vhodné expozice terénu i mohutných skalisek tehdejší stavitelé umně využili při budování pevnosti. Jádro hradu bylo od předhradí odděleno hlubokým hradním příkopem.

Hrad Lukov

Hrad Lukov je prvně písemně připomínán až v roce 1332 jako majetek pánů ze Šternberka. Řada indicií ale ukazuje na to, že tento hrad byl založen patrně již někdy v první polovině 13. století jako královská pevnost na nejisté a poměrně "horké" česko - uherské hranici. Tato skutečnost by Lukov řadila k nejstarším hradům na Moravě. Starším než nepř. tolik populární hrad Helfštýn.

Šternberkové vládli na Lukově až do roku 1516. Patrně ne však po celou dobu, neboť podle historických pramenů měl být hrad Lukov získán do královského držení Karlem IV. a stát se královským majetkem. Později se pravděpodobně vrátil do rukou Šternberků, od kterých Lukov získávají ve výše zmíněném roce 1516 Kunové z Kunštátu.

Čtěte také: Hrady a hrádky Hostýnských vrchů (1)

Před tímto letopočtem postihla Lukov první z velkých pohrom. Během česko - uherských válek byl hrad roku 1469 dobyt a vypálen vojsky Matyáše Korvína. Tak trochu si za to možná mohl tehdejší pán Matouš ze Šternberka sám. Podnikal totiž z této pevnosti četné loupeživé výpravy do širokého okolí. I do Uher…

V dalších letech se páni na hradě Lukov střídají mnohem rychleji. V roce 1548 získávají hrad Nekšové z Landeka. V roce 1614 zdědil Lukov Albrecht z Valdštejna. Po jeho útěku z Moravy v roce 1619 připadá pevnost Lukov Janu Adamovi z Víckova. Ten však hrad nezískává v příliš šťastné době.

30letá válka a odbojní Valaši

V roce 1621 se hradu Lukov zmocňují odbojní Valaši. Pod vedením Jana Adama z Víckova se hrad stává centrem odporu proti Habsburkům během nechvalně proslulého období třicetileté války. V roce 1627 je odsud ale vyhání císařské vojsko. To již byl ale hrad oficiálně majetkem Štěpána Šmída z Freyhofenu.

Hrad Lukov

Pod hradem je rušno i v dalších letech. Jeho hradby jsou němými svědky řady půtek. Až sem v roce 1643 s vojskem přitáhne švédský generál Torstenson. Ten nechá Lukov zbavit původní posádky a jeho pevné hradby pobořit v roce 1647, kdy švédská posádka pevnost opouští. Do rukou Minkviců, dalších hradních pánů, se tak Lukov v roce 1663 dostává v poměrně zuboženém stavu.

Minkvicové se ale na Lukově ani pořádně neohřáli. Po necelém půlstoletí jej prodávají (v roce 1710) Rottalům, kteří hrad opouštějí ještě rychleji. O pouhých 11 let později prodávají Lukov posledním z pánů - Seilernům. Ti hrad definitivně opouštějí v 18. století stěhujíc se do pohodlnějšího sídla dole v podhůří.

Stavební vývoj Lukova

Hrad Lukov prošel několika stavebními fázemi. Během nich byl rozšiřován a dále opevňován. Velice rozsáhlé předhradí posílené o nárožní věže, bylo zbudováno již na konci 14. století. Z těchto věží se dodnes dochovalo pouze Svatojánka, která je volně přístupná i mimo otevírací dobu hradu. Další přestavby a opravy byly vykonávány i v následujících staletích.

Po vystoupání po některých z turistických tras k hradu se návštěvník ocitne na ploše rozlehlého předhradí, které bylo vybudováno na konci 14. století. Na nárožích bylo předhradí posíleno obrannými věžemi. V severní části předhradí byla postavena mohutná bašta, kterou přehrazuje šíjový příkop. Pokud chceme do samotného hradu, musíme přejít široký příkop. To nám usnadní dřěvěný most posazeny na čtyřech mohutných kamenných pilířích.

Hrad Lukov Hrad Lukov

Pozdně gotickým předbraním a bránou v hranolové věži vstoupíme do vlastního hradu. Mohutný parkán, kterým je posíleno předbrání, zvyšoval obranyschopnost Lukova. Na jihovýchodním nároží vnitřního hradu spatříme pozůstatky původního dvoudílného paláce. Většina těchto staveb vyrostla zřejmě až v 16. století. Napravo pak spatříme zbytky hospodářských budov hradu.

Od 18. století Lukov pustl a postupně byl rozebírán na stavební materiál. To trvalo s různou intenzitou až do druhé poloviny 20. století. V roce 1983 proběhl na Lukově archeologický průzkum. Po jeho skončení v roce 1987 byly zahájeny konzervační práce a postupná památková obnova. To za pomocí členů hnutí Brontosaurus a Spolku přátel hradu Lukov.

Hrad Lukov, model v expozici hradu Hrad Lukov

Postupně byla na Lukově opravena a zastřešena vstupní věž s expozicí dějin hradu Lukov, přístup do hradu usnadňuje dřevěný most spočívající na čtyřech vysokých kamenných pilířích. Za vstupní věží se nacházejí zbytky paláce, v jehož sklepení je další z pěkných expozic dějin Lukova. Mimo areál, kde se platí vstupné, se nachází přístupná věž Svatojánka co by nejvyšší část hradu, resp. původního předhradí.

Návštěva hradu Lukov může být zajímavým tipem na víkendový výlet. A pokud návštěvu hradu spojíte s návštěvou nedaleké ZOO Zlín (dříve Lešná), větrného mlýnu ve Štípě či dalšími zajímavostmi v okolí Zlína či blízkého Vsetínu, budete mít o víkendovou aktivní zábavu rozhodně postaráno.

Otevírací doba hradu Lukov

• Studenti a senioři - 30 Kč
  • Děti 6 až 14 let - 20 Kč
  • Rodinné vstupné - 120 Kč

Aktuální informace a akce na www.hradlukov.cz.

Hrad Lukov, turistická mapa

Hory Bruntálské sopky a údolí Moravice: Třídenní předjarní trek Nízkým Jeseníkem (2)
Hory Výstup na Großer Buchstein, vysokohorská turistika v rakouském národním parku Gesäuse
Planeta Mars Velký Blaník Rýchorská bouda Hrad Sovinec Sopky Ramža Šerlich Macocha Soumrak Galaxie Motýli Heukuppe Burkvíz Zvířetník Den Země Měsíc Bouzov Červen, počasí Karimatky Elektron Turistické vařiče Hora Říp
1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníků a pátá nejvyšší hora v ČR