Poslední aktualizace: 6.1.2022 , svátek má

Dračí skály, přírodní zajímavosti Šumavy

Dračí skály - skalní útvary na Šumavě

5.7.2014 | Bohumír Bouška, foto autor a Naděžda Ildžová

Na rozlehlých Šumavských pláních jsou místa, která turisté při návštěvě Šumavy nemohou minout. Jen málokdo vynechá řeku Vydru a možná ani neví, že přibližně jeden kilometr od místa, kde se Vydra stéká s Křemelnou a pokračuje dále jako Otava, se nad jejím pravým břehem vypíná nádherný skalní útvar Dračí skály. Nadmořská výška říčního toku je v těchto místech okolo 630 metrů. A vrchol Dračích skal je skoro o 200 metrů výše, což jistě navozuje otázku o velmi zajímavém výhledu do údolí řeky.

Dračí skály, pohled do údolí Otavy

Naše cesta na Dračí skály začíná na náměstí v Kašperských Horách, kam nás dovezl autobus ze Sušice. Horské městečko se v poslední době hodně mění a za krátké zastavení jistě stojí. Na náměstí upoutá budova radnice a uprostřed stojící gotický kostel sv. Markéty. Obnovené dláždění by mělo být vzorem pro daleko větší města. Tak ještě nahlédnout do informačního centra a můžeme vyjít.

Na konci města míjíme poutní kostel Panny Marie Sněžné, kapli a studánku. Její zázračná voda se během let proměnila ve vodu nepitnou, jak oznamuje nápis na tabulce. Z města vycházíme po zelené do údolí Zlatého potoka. Silnice tady prudce klesá. Míjíme středověkou štolu při pravé straně silnice a po několika minutách se již díváme na spěchající vodu potoka.

Čtěte také: Sněžné jámy na Křemelné, kam na výlet na Šumavě

Pokračujeme kolem hrůzné stavby hotelu Šumava k soutoku s řekou Losenicí. Odtud, po několika stovkách metrů proti proudu, odbočujeme doprava a začínáme stoupat po bývalé Zlaté stezce na Kozí Hřbety.

Velký Kozí Hřbet, kaple Dračí skály

Čeká nás přibližně 200 metrové převýšení. Část cesty vede lesem a část mezi pastvinami. Krásný a jistě starý březový les po pravé straně je okouzlující. Procházíme opuštěným ovocným sadem a následuje velká louka a první domky osady Malý Kozí Hřbet. Mají tu hezké křížky, boží muka a barokní kapli z roku 1845.

Z cesty se otevírají zajímavé pohledy k severu, jsou vidět Radkovský vrch (907 m n. m.) a o trochu dále Svatobor (845 m n. m.). Z dalšího místa se díváme na hrad Kašperk a hezké louky v blízkém okolí. Na východě je Popelná hora (1 075 m n. m.), Valy (1 010 m n. m.) a Šafářův vršek (928 m n.m.). Osada Velký Kozí Hřbet je nejvyšším místem na naší cestě, 855 m n. m. Zajímavými stavbami tu jsou kamenný transfomátor a kaple. Nelze přehlédnout stará horská stavení.

Dračí skály, pohled do údolí Otavy Svojše, pohled na Radkovský vrch v pozadí Svatobor

Polovinu cesty máme za sebou a začínáme sestupovat do údolí Rýžového potoka. Upoutají tady vzrostlé udatny lesní, které prozařují bělostí okraje houštin. Za potokem, po krátkém stoupání, vcházíme do vísky Svojše. Na návsi je kaple s pomníkem padlým a křížkem. Navíc zde mají i otevřenou restauraci. Dáváme přednost cestě k Dračím skalám. Procházíme kolem několika větších či menších skalních útvarů a za tím největším je skála s vyhlídkou.

V hlubokém údolí pod námi se vine stříbrná stužka řeky Otavy. Směrem k západu je patrné údolí řeky Křemelné a z hor kolem je k nám nejblíže Křemelná (1 125 m n. m.). Okouzlující místo, ze kterého se ani nechce odejít. Čas se ale nedá zastavit. Při okraji lesa přecházíme na cestu do osady Jelenov. Po čtvrthodince lesem jsme na Čeňkově Pile.

Zlatý potok, louky nad údolím Kašperské Hory, radnice

Do odjezdu autobusu zbývá hodinka a tak zacházíme k malému osvěžení do hotelu Bystřina. Zbývá dodat několik údajů. První část, po Kozí Hřbety, se jde po zelené, odtud již po neznačených cestách. Celá cesta je dlouhá kolem 12 kilometrů, celkové převýšení má něco přes 200 metrů. A pokud se někdy do těchto míst dostanete, Dračí skály za návštěvu jistě stojí.

Dračí skály, turistická mapa

+ Budětickým přírodním parkem
+ Líšná (580 m), hora klidu a překvapení
+ Poledník (1 315 m) neboli Mittagsberg
+ Šumava - zelená střecha Evropy a Šumavské podhůří, turistika, ubytování a turistické chaty na Šumavě

Hory Pekelný přechod Slezských Beskyd - Velký Stožek, Barania Góra a Skrzyczne
Hory Hřebenovka Bílých Karpat. Ze Skalice po hřebeni Bílých Karpat do Střelné
Hory Přechod Zlatohorské vrchoviny. Trek malebnými, ale opuštěnými horami
Lomnický štít Krkonoše, ubytování Chata Návrší Šomoška Hukvaldy Téryho chata Krížna Beskydy, ubytování Tribeč Praděd Helfštýn Meknés, Maroko Roháče Sluneční erupce Sivá brada Matterhorn Pieniny Blesk Volovské vrchy Jeskyně Na Pomezí Batohy Hrad Plaveč

Vliv větru na pocitovou teplotu, tabulka pro přepočet

Vítr patří k základním meteorologickým jevům. Vánek či slabý vítr je v letních parnech vítaným společníkem. Silnější vítr může být vítaným společníkem při chůzi nebo drápání se do kopce za předpokladu, že fouká po…

Solární nabíječky pro turistiku a treking - luxus nebo nezbytnost?

Solární nabíječky se v outdooru objevily poměrně nedávno. Se stále častějším používáním GPS, digitálních fotoaparátů…

1. Slovenské hory Baraniarky a Kraviarske, podzimní balada modré hřebenovky
2. České hory Ledopády v Pulčínských skalách; návštěva Pulčínských skal a ledopádů aneb úskalí turistiky na Valašsku
3. Rumunské Karpaty Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1) - trek po hřebenech rumunských Karpat
4. České hory Králický Sněžník, procházka nad mraky - z Dolní Moravy k vrcholu Králického Sněžníku