Poslední aktualizace: 16.1.2019 , svátek má
Treking > Hrady > Za tajemnými hrady okolo Dalešické přehrady (1) - pravý břeh

Za tajemnými hrady okolo Dalešické přehrady (1) - pravý břeh

"Bílá místa" na turistických mapách

29.11.2016 | Jana Waldhauserová

Dalešická přehrada na řece Jihlavě je naší nejvyšší a zároveň i nejhlubší přehradou (výška hráze je 100 m, maximální hloubka 85,5 m). Voda přehrady zatopila hluboké kaňonovité údolí, jehož skalní stěny místy dosahovaly až stometrové výšky a kde se na mnoha místech nacházely malé středověké hrady. Postupem času se z některých stala sídla loupeživých rytířů.

Z Dalešického pivovaru na hrad Čalonice

Ideálním začátkem výletu je pivovar v obci Dalešice. Atmosféru filmu Postřižiny, který zde natočil v roce 1980 režisér Jiří Menzel podle novely Bohumila Hrabala, je zde cítit na každém kroku, ale nejvíce snad při pohledu na známý pivovarský komín.

Čalonice - zbytky zdí  hradu

V Dalešickém pivovaru si můžeme prohlédnout i malé Muzeum rakousko - uherského pivovarnictví. Každého znalce pěnivého moku však potěší především kvalitní dalešické pivo, servírované na keramický podtácek, a zároveň výběr z několika značek piva i vynikající kuchyně. Posezení ať už na pivovarském nádvoří nebo uvnitř restaurace je skvělým zážitkem, kterým bychom mohli zahájit putování po hradech Dalešické přehrady.

Čtěte také: Mohelenská hadcová step, skalní step a národní přírodní rezervace u…

Prvním naším navštíveným hradem budou málo známé Čalonice. Z Dalešického pivovaru dojdeme k blízkému rozlehlému zemědělskému družstvu, kde se mění asfaltová cesta v prašnou neznačenou polní cestu a pokračujeme po ní mezi poli k asi k 1 km vzdálenému okraji lesa. Zde se dostaneme na širší lesní cestu, po které jdeme vpravo a asi po půl kilometru chůze dojdeme k hrádku Čalonice. Na místo nás předem upozorní tabule cyklostezky (není ve většině map zakreslena).

Poloostrov, ale po většinu roku ostrov s hradem Kozlov

Hrad Čalonice se dnes nachází na pahorku v listnatém lese jen několik metrů nad vodní hladinou Dalešické přehrady. První písemná zmínka o Čalonicích je až ze 14. století, kdy se v letech 1364 - 74 po nich píše vladyka Sezema. Hrad zanikl po dobytí a následném požáru za rozbrojů v předhusitském období na počátku 15. století a již nikdy nebyl obnoven.

Zachován je mohutný, až 24 m široký a 7,5 m hluboký příkop a menší zbytky zdí v jádře hradu. Areál hradu není moc zarostlý nízkou vegetací a při dobrém počasí je zde možné příjemné přespání "pod širákem". Vzdálenost od nejbližších obydlených stavení je velká a pod hradem se nacházejí malé a opuštěné zátoky Dalešické přehrady, která zde má opravdu značnou hloubku vody. Do Dalešic se můžeme vrátit po stejné přístupové cestě nebo zvolit jinou variantu dle vlastního uvážení.

Hrad Holoubek a Plešické skály s tvrzí Plešice

Nejlepším výchozím bodem je malá obec Chroustov, která leží asi 4 km na severozápad od Dalešic. Do Chroustova zajíždí autobus a není problém zde případně zaparkovat auto. Zeleně značená trasa nás za chvilku dovede po široké cestě na rozcestí s červenou značkou.

Holoubek - pozůstatky věže hradu

Po červené dojdeme pohodlně lesem k tvarové odbočce k hradu Holoubek a pak sejdeme z kopce ještě půl kilometru k vlastnímu hradu. Hrad Holoubek (dříve Taubenstein) se rozprostírá na konci skalní ostrožny, jejíž strmé srázy dnes mizí pod hladinou Dalešické přehrady. Poloha hradu byla trochu neobvyklá, opevnění totiž leží pod značně převýšenou plošinou.

První písemná zmínka pochází z roku 1353, pak hrad sloužil od roku 1392 s několika krátkými přestávkami až do roku 1446 ke kořistnickým a loupežným výpravám stále se zde střídajících majitelů a stal se postrachem okolí. Proto byl Holoubek před rokem 1447 obsazen zemskými pány a úmyslně rozbořen, aby nemohl nadále sloužit loupeživým rytířům.

Z hradu se dochovaly zbytky obvodových hradeb a základy paláce a především střep okrouhlé kónické věže (bergfrit), který je vysoký asi 9 metrů a má dolní průměr 11,5 metru.

Pohled z hradu Holoubek na Dalešickou přehradu se skálou Žabák

Z hradu je pěkný výhled na hladinu Dalešické přehrady a také na výraznou špičatou skálu, které se říká Žabák. Vykukuje jako malý skalnatý ostrůvek asi padesát metrů od břehu přehrady hned naproti hradu Holoubek a výška tohoto skaliska se v průběhu dne i roku mění podle toho, jak kolísá hladina přehrady.

Hrad Holoubek stojí zároveň nad malebnou zátokou, ve které se vlévá Plešický potok do vod Dalešické přehrady. Tento potok vytváří ve svém závěru hluboké a skalnaté údolí s malým vodopádem (výška 2 m) a tyto partie patří k nejzachovalejším přírodním místům u Dalešické přehrady.

Pokud se nechceme vracet do Chroustova stejnou cestou, vydáme se proti proudu Plešického potoka po zarůstající, ale stále ještě výrazné lesní cestě, která začíná přímo pod hradem. Máme tak možnost si údolí Plešického potoka projít a prohlédnout. Cesta vyústí na širokou červeně značenou lesní cestu, kde odbočíme vpravo a pokračujeme dále asi 500 m do míst, kde odbočuje v zatáčce této cesty neznačená pěšinka vpravo na výrazný hřbet a skalnatý ostroh.

Dalešická přehrada z Plešických skal

Na tomto hřbetu se nacházejí Plešické skály s upravenou Dvořákovu vyhlídkou nad meandrem přehrady. Výhled je odtud na vodní nádrž Dalešice a hrad Kozlov. Vedle vyhlídky na zlomu hřebene ostrohu jsou zřetelné terénní pozůstatky opevnění obléhací tvrze Plešice.

Tvrz Plešice je zapomenuté a neznámé místo v nádherné poloze vysoko nad Dalešickou přehradou. Zbytky po tvrzi jsou tvořeny ze dvou příčných deset metrů širokých příkopů a také z valů, nasypaných vně opevnění. Opevněná plocha měla rozměry 36 × 29 m a objekt byl vystavěn jen z dřevěného materiálu, který se do dnešních dob samozřejmě nedochoval.

Tuto tvrz si nechal postavit Martin z Radotic, dvořan krále Zikmunda, za účelem útoku na vlastní hrad Holoubek, který je odtud vzdálen jen 180 m vzdušnou čarou přes údolí Plešického potoka, tudíž skoro co by kamenem dohodil a o kamenu z praku nemluvě. Hrad Holoubek mu totiž obsadil jistý Jindřich z Kunštátu a Jevišovic a využíval jej svévolně ke svým loupeživým výpravám v době, kdy pobýval Martin z Radotic mimo území Moravy.

Dalešická přehrada z Plešických skal s výletní lodí Horácko

Po 14 letech vedení soudních sporů, následně vyhraném soudu a pak marné snaze o vydání hradu vzal nakonec Martin spravedlnost do svých rukou a hrad Holoubek s najatými žoldnéři dobyl zpět pro sebe. Pan Martin se však při uplatňování svého práva tak zadlužil, že musel znovu nabytý Holoubek dát v úhradu svému největšímu věřiteli a neměl tak ani hrad, ani peníze. I ve středověku bylo právo a spravedlnost nedokonalé a trochu i podobné tomu dnešnímu!

Od bývalé tvrze se dá seběhnout po výrazné pěšině po klesajícím skalnatém hřbetu až k hladině Dalešické přehrady. Z výběžku poloostrova se otvírají výhledy na Kozlovské skály a na zalesněný ostrov, kde se ukrývá další malý hrádek Kozlov. Stejnou pěšinou se vrátíme opět na červenou značku, ta nás dovede k rozcestí se zelenou značkou a po ní dojdeme zpátky do Chroustova.

Zdroj informací k historii hradů: Ilustrovaná encyklopedie moravských hradů, hrádků a tvrzí od Miroslava Plačka.

Dalešická přehrada, turistická mapa

• Dokončení článku
    Rozloha celků Alpy
    Karpaty Přehled pohoří

Černá díra Babočka admirál Poniklec, Remata Na Pomezí Smraďoch U Slona Baronova bouda Trosky Bosony Kaltenštejn Venušina sopka Apuseni Hrad Sloup Hadrony Vánoční prázdniny Permitivita Loket Pluto Ježek Kvarky Batohy Praděd
    1. Rozhledny Petřínská rozhledna; rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
    2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
    3. Naše vrcholy Luční hora, 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
    4. Tipy na výlet Lanovka na Lomnický štít, ceník a provozní doba
    5. Vesmír Kosmické záření: Nepřetržitý proud částic o vysokých energiích
    6. Horské chaty Chata Návrší, horská chata a levné ubytování na Králickém Sněžníku
    7. Tipy na výlet Pramen Moravy, Králický Sněžník a pramen nejvýznamnější moravské řeky