Poslední aktualizace: 6.5.2021 , svátek má
Treking > Skalní města > Pískovcové Broumovské stěny, unikátní skalní město

Pískovcové Broumovské stěny, unikátní skalní město

Broumovské stěny, česká skalní města (2)

Broumovské stěny. Vzdušnou čarou asi 12 km dlouhý hřeben, který se zvedá mezi městy Police nad Metují a Broumov. Rozloha Broumovských stěn je 6,4 km2. Výrazný nesouměrný skalnatý hřeben Broumovských stěn (tzv. kuesta) se táhne od Honského špičáku až k pohraničnímu sedlu pod Hejšovinou (Sczezeliniec, na polském území).

Skály

Kuesta tvoří přirozenou hranici mezi Polickou pánví a Broumovskou kotlinou. Svahy do Polické pánve jsou mírné, zato do rovinaté Broumovské kotliny spadají skalními stěnami. Tím je dáno i to, že dlouhé rokle jsou prakticky všechny orientovány od jihu. Zato krátké a prudké srázy na Broumovsko skrývají systémy pseudokrasových jeskyní, např. jeskyně Pod Luciferem má délku 395 m a je v Broumovkách nejrozsáhlejší.

Návštěvníka také překvapí malé zastoupení, jinak pro pískovce typického borového porostu. Větší část území je spíše zarostlá bučinami a to i vysokého stáří, výrazně je zastoupen obyčejný smrk a významě i bříza. Najde se tu řídce i jedle a modřín. Ze zvířat bych jmenoval jezevce, hlavně v těžko přístupných roklích, výra, kulíška a sýce ze sov a též krkavce.

Čtěte také: Na mořském dně Broumovské vrchoviny (1)

Na prošlápnutí Broumovek je potřeba dva až tři dny. Nejlepším východiskem je obec Machov (autobusové spojení z Police n. M.), kde se můžeme rozhodnout i pro návštěvu Boru (Skalniak), který ze dvou třetin leží na polském území a je jednou z polských stolových hor.

Broumovské skály Kamenná brána

Díky Schengenu není dnes problém kdekoliv přejít hranici, tak zamiřte z Machova po modré značce na vyhlídku pod Borem a od ní vyšplhejte schůdnou roklí na vrchol Boru. Ač se z dálky zdá Bor plochý, je nahoře rozbrázděn skalním bludištěm, které Poláci nazvali Bledne skaly. V sezóně je vstup z polské strany zpoplatněn.

Podzim pod Junáckou vyhlídkou

Do vlastních Broumovek zamíříme z Machova nejprve po červené na Machovský kříž, avšak na rozcestí U zabitého odbočíme po žluté na Signál. Ta nás provede skalním bludištěm, navštívíme Junáckou vyhlídku a Božanovský špičák se skalními hřiby. Zelená značka nás dovede na rozcestí Zelený hájek, kde se napojíme na žlutou od Božanova a máme možnost projít centrem skal přes vyhlídkovou Korunu či Velkou kupu do Zaječí rokle.

Zde můžeme krátkou neznačenou zkratkou přejít na červenou značku, která nás postupně vede skalami, s odbočkami ke dvěma vyhlídkám na Broumovsko až na vyhlídku Supí hnízdo. Tady máme možnosti dvě, pokračovat na Hvězdu (restaurace) a dále po modré na Honský špičák, kde Broumovky končí, nebo po červené Kovářovou roklí do Hlavňova (bus). Kovářova rokle svými vertikálami totiž připomíná blízké Teplické skály a je asi nejvýraznější. V sezóně je tu však příliš velký ruch.

Broumovské stěny, turistická mapa

Broumovky byly vždy rájem trampů a tak na jejich jižní, polické straně narazíte na několik srubů a chat, ale i na zdařilé totemy.

V příštím pokračování se posuneme jen o pár kilometrů na západ, do dvojice dalších kapesních skalních měst, která sice mají ženská jména, ale jsou tak rozdílná, že mě napadá jen přirovnání ke dvěma bratrům - Abelovi a Kainovi.