Poslední aktualizace: 19.3.2024 , svátek má
Treking > Jeskyně > Krasová jeskyně Bobačka, jeskyně na Muránske planině

Krasová jeskyně Bobačka, jeskyně na Muránske planině

Bobačka, Muránska planina a jeskynní krasové systémy s ponornými toky

23.4.2009 | Otakar Brandos

K jeskyni Bobačka mám zvláštní vztah. Zavítal jsem k ní již během své první návštěvy na Muránské planině, nádherného koutu slovenské přírody. Tehdy nás přivítal jen chlad vanoucí mříží z útrob jeskyně a hejno krvežíznivých komárů, kteří bedlivě střežili vchod do tajemného nitra Muránské planiny.

Jeskyně Bobačka

Kolem Bobačky jsem v následujících létech procházel vícekrát, její krásy mi však zůstávaly utajeny. Až do tohoto víkendu, kdy kamarád Pepa zajistil vstup do jeskyně v rámci monitoringu netopýrů a navíc v doprovodu osoby opravdu způsobilé - Marcela Uhrina, bývalého ředitele NP Muránska planina, jenž byl v minulém roce odvolán během čistek ve státní ochraně přírody a jenž se na výzkum netopýrů specializuje. Jeskyně Bobačka se nachází v blízkosti obce Muránska Huta a její podzemní vody slouží jako zásobník pitné vody pro níže ležící obec.

Národní přírodní památka Bobačka požívá nejvyšší, tedy 5. stupeň ochrany. Vyhlášena byla v roce 2001. Bobačka se dělí na dva systémy, které jsou propojeny těžko průchozím vodním sifónem Teplica. Po jeho překonání ze staré části Bobačky byly před několika léty objeveny nové části jeskyně zvané Nová Bobačka, ke které byl proražen druhý vchod (rovněž opatřen mříží).

Dnes je známá délka chodeb jeskyně Bobačka 3 036 metrů a celková denivelace jeskyně činí 142 metrů. Bobačka je tak největší známou jeskyní Muránské planiny. A co znamená její název? Podle našeho průvodce (kterému tímto ještě jednou děkuji za umožnění návštěvy této krásné jeskyně) je název odvozen pravděpodobně od slova bobák, tedy bubák, kterých jsou zdejší lesy a hlavně jeskyně plné smajl.

Jeskyně Bobačka je významným zimovištěm netopýrů

Třípatrová jeskyně se dělí na suchou část a mokrou část, kterou protéká podzemní tok s řadou tůní, jezírek a s vodopádem. Sběrná oblast pro tuto jeskyni leží v oblasti Velké lúky. Jeskyně byla vytvořena podzemním tokem, postrádá tak velkých sálů. Přesto její krápníková výzdoba je poměrně bohatá. Množství krápníků, záclon, sintrových náteků, jezírek aj. nejlépe dokreslí doprovodné fotografie.

Po absolvování poněkud mokré úvodní plazivky se dostáváme do perlové síně a dále úzkými chodbami pokračujeme do mokré části jeskyně s vodopádem. Ženská část skupiny absolvuje několik nechtěných koupelí v hlubokých tůních jeskyně neudržíc se v rozporu na hladkých stěnách nad vodním tokem. Přesto je nálada dobrá, vždyť za čtyři hodiny jsme na denním světle a na sluníčku, na kterém se usuší …

Jeskyně Bobačka není veřejnosti přístupná, teoretická návštěvy je možná jen po domluvě s domácími speleology. I tak je návštěvnost jeskyně omezena z vodohospodářských důvodů a z důvodů ochrany přírody. Bobačka je totiž velice významným zimovištěm netopýrů, kterých tady bylo zaregistrováno neuvěřitelných 13 druhů při početnosti stovek kusů. Nejpočetnější je vrápenec malý (Rhinolophus hipposideros) a netopýr velký (Myotis myotis).

Pravidelně se objevuje vrápenec velký (Rhinolophus ferrumequinum) a netopýr černý (Barbastella barbastellus). Objevuje se tady ale i řada vzácných bezobratlých, z nichž jsou určitě nejvzácnější mnohonožky Allorhiscosoma sphinx a Hylebainosoma tatranum, jenž jsou západokarpatskými endemity. Zmínit se musím i o dravém klepítníku štítkovém (Ischyropsalis manicata). A ve výčtu zajímavých živočišných druhů by se dalo určitě pokračovat.

Jeskyně Bobačka na Muránské planině, turistická mapa

Aktuální počasí Zverovka Sněžka Krkonoše, ubytování Soumrak Karlštejn Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Letní obloha Zámek Hluboká Elbrus, Kavkaz Kráľova studňa Javorníky Porubský bludný balvan Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso