Počasí Počasí Satelitní snímky počasí Satelit Webkamery Kamery Kontakty Kontakty Eshop Eshop
Poslední aktualizace: 4.9.2016 , , svátek má
Treking > Příroda > Vroubenka smrdutá

Vroubenka smrdutá

Jediný druh rodu Coreus v naší přírodě

5.8.2016 | Otakar Brandos

Vroubenka smrdutá (Coreus marginatus) je jediným zástupcem rodu Coreus v naší přírodě. 10 až 16 mm dlouhá vroubenka smrdutá patří do čeledi vroubenkovitých (Coreidae), která je u nás zastoupena asi 18 druhy.

Vroubenka smrdutá, nymfa

Vroubenka smrdutá svým vzezřením připomíná kněžice, štítek však vroubenky mají kratší a z širokého zadečku vybíhá nápadně rozšířený lem. Tykadla jsou dlouhá, první článek je mnohem silnější a viditelně srpovitě prohnutý. Vroubenka smrdutá má hnědé zabarvení různých odstínů. Tento druh vroubenky je podle odborné literatury v naší přírodě nejhojnější.

Čtěte také: Kněžice pásovaná, kosmopolitní a jedovatá ploštice

Areál rozšíření vroubenky smrduté pokrývá téměř celou Evropu a velkou část Malé Asie. Oblíbila si okraje lesů, mýtiny, ale i zahrady, parky, okraje polních cest a louky. Od nížin až po horské oblasti. Najdeme ji nejen na šťovíku, ale třeba i na malinách, rybízu, angreštu aj. V přírodě se s ní můžeme setkat v květnu a v červnu.

Později se v přírodě objevují pouze nymfy, kterým však chybí křídla. Tak jako je tomu na připojené fotografii. Vyvíjejí se až do pozdního podzimu, kdy dokončují proměnu a mění se v imago. Pohlavní dospělosti ale dosahují až po přezimování v hrabance.

Vroubenka smrdutá je výhradně herbivorní (býložravý) druh. Nejčastěji saje šťávu na různých druzích šťovíku. Pozoroval jsem ji ale i na řadě dalších rostlin jako je divizna, rdesno či pcháč. V našich končinách jde o jednogenerační druh.

Hory Cesta SNP: Devín - Dukla - Nová Sedlica (11)

Ráno vstávam spolu so slnkom. Rozlepujem oči a prvé čo uzriem je asi 30 slimákov nalezených medzi obe vrstvy…

Hory Corno Grande neboli Velký roh, túra na nejvyšší horu v Apeninách…

Hora Corno Grande (2 912 m, v některých mapách 2 914 m) je nejvyšší horou celých Apenin. Corno Grande…

Hory Góry Bialskie: Neznámé sudetské pohoří v sedle kola

Jezdit na dovolenou na přelomu května a června je skvělé. Počasí přiměřené, v horách ani živáčka. Dokonce…

Hory Starohorské vrchy křížem krážem, dvoudenní túra po…

Starohorské vrchy jako soused mnohem známější Velké Fatry resp. Nízkých Tater stojí tak trochu…

Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří
Výběr tras a cílů podle pohoří
Beskydy Bukovské vrchy
Orlické hory Roháče, Z. Tatry
Rychlebské hory Velká Fatra
Šumava Vysoké Tatry
Zábřežská vrchov. Další pohoří…

Poslední diskusní příspěvky

Horský hotel Poľana
 23.06.2017 5 příspěvků
Chata pod Hrbom, ubytování na Hrbu
 23.06.2017 25 příspěvků
Roháč obecný (Lucanus cervus)
 22.06.2017 15 příspěvků
 19.06.2017 2 příspěvky
Hezka blondynka 42 let z okolí Ostravy hleda kamar
 17.06.2017 1 příspěvek
Turistika v národních parcích na Slovensku, pravid
 16.06.2017 4 příspěvky
 04.06.2017 3 příspěvky
Koliba Rovne pod Krížnou
 04.06.2017 2 příspěvky
Bradlovou Velkou Fatrou za medvědy (opět)
 03.06.2017 1 příspěvek
Via Dinarica, trek bosenskými horami
Jak vybrat stan? 10 rad pro výběr
 30.05.2017 8 příspěvků
Maroko Slovenský ráj, ubytování Furkotka Domica Hazmburk Švýcárna Chata Terezka Lietava Hluboká Macocha Starý Jičín Vilcan Kadovský viklan Souhvězdí Lyra Osoblažsko Bernina Bezděz Blesk Motýli Měsíc Batohy Viklany
1. Skály Pravčická brána - největší skalní brána Evropy, Jetřichovické stěny
2. Skalní města Prachovské skály: Skalní město Prachovské skály aneb Český ráj ve fotografii
3. Naše vrcholy Chopok, třetí nejvyšší hora Nízkých Tater
4. Chaty Chata pod Chlebom, ubytování na Chatě pod Chlebom, Malá Fatra
5. Vesmír Černá díra: Extrémně podivný objekt, z jehož osidel neunikne ani foton
6. Tip na výlet Dinopark Ostrava (Orlová) aneb kam na výlet v Ostravě a v okolí Ostravy
7. České hrady Helfenburk: Hrad u města Úštěk, Ralská pahorkatina
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme