Poslední aktualizace: 4.2.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Corymbia rubra - tesařík obecný. Brouk

Corymbia rubra - tesařík obecný. Brouk

Tesařík obecný (Corymbia rubra), hojný druh od nížin až do hor

28.1.2016 | Otakar Brandos

Tesařík obecný (Corymbia rubra), slovensky fuzáč obyčajný, patří k našim nejhojnějším zástupcům tesaříků (Cerambycidae). Tesařík obecný (slovensky fúzač obyčajný) si oblíbil především jehličnaté a smíšené lesy, lesní louky a paseky, na kterých s oblibou usedá na pařezy stromů (kam obvykle klade vajíčka). Často lze tesaříka obecného také spatřit na miříkovitých či hvězdnicovitých rostlinách, na bezu a dalších kvetoucích bylinách.

Tesařík obecný

Tesařík obecný je v České republice i na Slovensku hojný, objevuje se od nížin až po horské oblasti po hranici lesa. Areál jeho rozšíření je však mnohem širší. Setkáme se s ním od střední Skandinávie po Britské ostrovy a Pyreneje na západě a severu, na východě až po Bajkal. V naší krajině se sním můžeme setkat obvykle od června do srpna s maximem v červenci. Jedná se o denní druh s maximem aktivity v odpoledních hodinách.

U tesaříka obecného je nápadné rozdílné zabarvení u samečků a samiček. Zatímco samečci mají krovky jednobarevně hnědožluté a černý štít, samičky mají krovky i štít zabarveny do rezavě červena s řadou barevných odchylek. Samečci a samičky se ale liší i řadou dalších znaků. Sameček je štíhlejší, jeho tykadla jsou více pilovitá, samička je robustnější se slaběji pilovitými tykadly.

Čtěte také: Tesařík obrovský, třetí největší brouk v ČR

Dospělý tesařík obecný dorůstá délky 10 až 20 mm, tedy asi jen polovinu toho co larvy (až 33 mm), které se vyvíjejí ve vlhkém hnijícím dřevě pařezů a kořenů různých jehličnanů, ale i neodkorněných padlých kmenech. Především smrku a borovice, méně často modřínu a jedle. Larvy tesaříka obecného tak významnou měrou přispívají k rozkladu dřevní hmoty.

Použitá literatura

[1] Hmyz a pavoukovci; Reichholf-Riehmová, H., IKAR Praha 1997
[2] Brouci, fotografický atlas; Jiří Zahradník, Aventinum 2008
[3] Brouci České a Slovenské republiky; Karel Hůrka, Nakl. Kabourek Zlín 2005
[4] Hmyz v lese, kapesní obrazový atlas, G. Amann; Nakl. J. Steinbrener 1995

+ Tesařík alpský (Rosalia alpina)
+ Tesařík bukový (Cerambyx scopolii), tesaříci v ČR a na Slovensku
+ Roháč obecný, největší brouk střední Evropy
+ Kozlíček topolový, roztomilý škůdce topolů
+ Střevlík kožitý, největší střevlíkovitý brouk v ČR
+ Střevlík lesní, běžný druh lesů a horských oblastí
+ Chrobák lesní, zdravotní policie v našich lesích
+ Zlatohlávek zlatý: Ozdoba lesů, zahrad a parků

Hory Do nitra jeskyní Plaveckého krasu, exkurze do podzemí v Malých Karpatech
Hory Toulání s kolem kolem českých řek, tip na zajímavý cyklovýlet
Hory Noc na Medvědí hoře, túra z Koutů nad Desnou na Dlouhé stráně v Jeseníkách
Hory Malá Pec, Velká Pec a Orlie skaly: Turistické cíle v Malých Karpatech
Bardejov Jeseníky, ubytování Furkotka Domica Helfenburk Chata Magurka Slaměnka Branisko Hluboká Macocha Brekov Bjelašnica Svaté pole Býk Osoblažsko Ortler Tribeč Jak vzniká blesk Roháč obecný Měsíc Pohorky Viklany
1. Jeskyně Punkevní jeskyně, Moravský kras a veřejnosti přístupné jeskyně
2. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Zamkovského chata, horská chata ve Vysokých Tatrách v ústí Malé Studené doliny