Poslední aktualizace: 28.2.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Lacerta agilis (ještěrka obecná). Plazi Česka

Lacerta agilis (ještěrka obecná). Plazi Česka

Plazi: Ještěrka obecná (Lacerta agilis; Linné, 1758)

5.2.2016 | Otakar Brandos
Ještěrka obecná (Lacerta agilis)

Ještěrka obecná (Lacerta agilis), slovensky jašterica krátkohlavá, je uváděna jako nejběžnější z ještěrek v naší přírodě. Přesto ale ještěrku obecnou z čeledi ještěrkovití (Lacertidae) řadíme k ohroženým druhům plazů požívajícím zákonné ochrany. S ještěrkou obecnou se můžeme setkat nejen po celé ČR, ale i Slovensku. Areál rozšíření této ještěrky je však mnohem širší - od Britských ostrovů až po střední Asii a Bajkal.

Ještěrka obecná (čeleď ještěrkovití - Lacertidae) osídlila široké pásmo mírného pásu severní polokoule. Nalezneme ji severně od Alp až po Skandinávii. Od nížin až po hornatiny do výšek okolo 800 metrů nad mořem. V Karpatech ji potkávám ale i v mnohem větších výškách. Žije samotářsky na pasekách, skalních stráních, loukách i zahradách na slunných k jihu obrácených místech.

Ještěrka obecná

Zbarvení i kresba ještěrky obecné, která vytváří celkem 10 poddruhů, je poměrně variabilní. Samečci jsou, zejména na jaře, zářivě zelení, samičky spíše hnědavé se žlutými skvrnami na zádech. Nápadný je široký hnědý hřbetní pruh. Ještěrka obecná dorůstá délky kolem 20 až 25 cm.Tělo je posazeno na krátkých nohách zakončených pěti prsty s ostrými drápky. Ty jim umožňují šplhání po kmenech stromů, kamenech či zídkách.

Čtěte také: Mlok skvrnitý, nápadný obyvatel vlhkých listnatých a smíšených lesů

V naší přírodě se s ještěrkou obecnou můžeme setkat od dubna do října, kdy tento tvoreček zalézá mezi kořeny, do různých puklin a děr, nor po hlodavcích a nebo pod hromady listí, kde přezimuje.

Ještěrka obecná

Nejaktivnější je v ranních a večerních hodinách, kdy slídí po něčem k snědku. Obvykle po různých pavoucích, stonožkách, kobylkách, mouchách, broucích a dalším hmyzu. Ráda si ale smlsne i na žížalách, různých larvách aj. Díky tomu je považována za užitečnou.

Při slídění po potravě však musí být ještěrka obecná (stejně jako další druhy) stále ve střehu, neboť v přírodě má řadu přirozených nepřátel - čápy, lišky, kuny nebo hady. Na zahradách pro ně smrtelné nebezpečí představuje i čtyřnohý mazlíček - kočka domácí…

Samice klade v květnu až červnu 5 až 15 vajíček s kožovitou skořápkou do malé vyhrabané jamky, kterou následně zahrabuje. Po sedmi až dvanácti týdnech se líhnou šedavě zbarvené mladé ještěrky, které se ihned začínají živit drobným hmyzem. Po narození dosahují délky jen okolo 5 až 6 cm. Pohlavní dospělosti dosahují v 1,5 až 2 letech. Dožít se může až 10 let.

+ Ještěrka zelená, největší ještěrka žijící v ČR
+ Motýli v České republice: Největší, nejvzácnější a nejkrásnější denní a noční motýli
+ Ježek, populární zástupce řádu hmyzožravců
+ Kočka divoká (Felis silvestris)

Hory Drbákov - Albertovy skály, parádní túra v Benešovské pahorkatině
Hory Do nitra jeskyní Plaveckého krasu, exkurze do podzemí v Malých Karpatech
Hory Toulání s kolem kolem českých řek, tip na zajímavý cyklovýlet
Hory Noc na Medvědí hoře, túra z Koutů nad Desnou na Dlouhé stráně v Jeseníkách
Helfštýn Beskydy, ubytování Furkotka Domica Helfenburk Chata Magurka Slaměnka Javorníky Hluboká Macocha Brekov Bjelašnica Svaté pole Býk Osoblažsko Ortler Vihorlat Blesk Roháč obecný Měsíc Spacáky Viklany
1. Jeskyně Punkevní jeskyně, Moravský kras a veřejnosti přístupné jeskyně
2. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Zamkovského chata, horská chata ve Vysokých Tatrách v ústí Malé Studené doliny