Poslední aktualizace: 9.4.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Triturus alpestris (čolek horský). Amphibia

Triturus alpestris (čolek horský). Amphibia

Čolek horský (Triturus alpestris; Laurenti, 1768)

6.5.2016 | Otakar Brandos

Čolek horský (Triturus alpestris) má sice ve svém druhovém jméně horský, objevuje se ale ve skutečnosti i v nížinách. Za vhodných podmínek se s čolkem horským, který je jedním ze čtyř druhů čolků, kteří žijí v našich končinách, můžeme setkat i v níže položených oblastech. Z dalších druhů čolků v ČR jsou to ještě čolek obecný (Triturus vulgaris), čolek velký (Triturus cristatus) a ve východní části republiky čolek karpatský (Triturus montandoni).

Čolek horský

Čolek horský patří do třídy obojživelníků (Amphibia), řádu mloci (Salamandroidae) a čeledi mlokovití (Salamandridae). Ta se dělí na více rodů, přičemž čolek horský (Triturus alpestris) patří do rodu čolek (Triturus). Tento druh dorůstá délky 8 až 11 cm, přičemž samečkové (do 8 cm) jsou menší než samičky (do 11 cm).

Čolek horský je podobně jako jeho příbuzní masožravec. Živí se hmyzem, červy, pavouky, ve vodní fázi života i larvami jiných čolků a mloků a nebo pulci a korýši. Je mimořádně dravý. K požírání potravy mu slouží velká tlama. Svou kořist tak může pozřít bez kousání.

Čtěte také: Mlok skvrnitý, nápadný obyvatel vlhkých listnatých a smíšených lesů

V době rozmnožování se čolek horský odívá do poměrně pestrých a zářivých barev. Při pohledu shora zaujme výrazný černožlutý lem a při pohledu zespod ohnivě žlutooranžové až červené bříško a po bocích jasně blankytný pás od čenichu až po zadní končetiny. Vše doplňují výrazné tmavé skvrny. Později křiklavé barvy zčásti mizí. Hřbet čolka horského je šedavě mramorovaný až černavý, aby lépe splynul s podkladem prostředí, ve kterém žije. Proto je někdy obtížné jej vůbec spatřit.

V naší přírodě se čolek horský objevuje obvykle v dubnu po dlouhém zimním spánku, do kterého upadá někdy v říjnu. S prvními mrazíky se čolci obvykle zahrabávají do země a nebo zalézají do hlubokých puklin. Po probuzení z hibernace čolci vstupují do vody, kde se rozmnožují. Samička po oplození klade až 300 vajíček na listy vodních rostlin, ze kterých se po dvou až třech týdnech líhnou larvy. Ty se živí prvoky a drobnými vodními živočichy. K přeměně dochází asi po třech měsících. Pohlavně dospívají asi ve třech letech a dožívají se až 10 let.

Čolek horský Čolek horský

Po skončení rozmnožování čolek horský opouští vodní prostředí a žije na souši. Přes den se skrývá v mechu, pod listím a nebo pod padlými kmeny či v kořenech stromů atd. Ve dne ze svého úkrytu vystupují jen když zaprší. Podobně jako jeho příbuzní mloci (mlok skvrnitý).

Čolek horský se vyskytuje nejčastěji v rozsáhlých lesních komplexech středních horských poloh, setkat se sním můžeme ale i nad horní hranici lesa v dočasných loužích a nebo v blízkosti vody (plesa, potoky s tůněmi). Od Francie až po balkánská horská pásma v Bulharsku a Řecku.

Čolek horský

Čolek horský (Triturus alpestris) je silně ohrožený druh. Přestože je vázán na čisté a neporušené životní prostředí, spatřil jsem jej prvně poněkud paradoxně v kaluži na lesní cestě na krasové planině Padis v Rumunsku. Na hladině plavala olejová skvrna a pod hladinou skupinka čolků. A aby těch paradoxů nebylo málo, další skupinku čolků horských jsem fotografoval opět v kaluži s mastným okem oleje na hřebeni poloniny Krásna na Zakarpatské Ukrajině…

Hory Kouzelnou krajinou horských samot, túra hřebeny Javorníků…

Javorníky, Beskydy, Hostýnské vrchy. Krajina utvářená po staletí lidskou rukou. Rozlehlé lesy střídané…

Hory Dvoudenní túra Hostýnskými vrchy s bivakem pod…

Dvoudenní přechod západní částí Hostýnských vrchů sice nepatří do kategorie himalájských výkonů, přesto jako…

Hory Engadinské třítisícovky počtvrté (2), tentokráte s…

O cestě až na toto sedlo a sestup do údolí Val Bregaglia, o čemž jsme původně tak trochu uvažovali…

Hory Jezerní hory Retezat: Túra na Virful Bucura za výhledy…

Retezat patří k nejkrásnějším pohořím v Jižních Karpatech. Hřeben Retezatu se táhne jako nepřekonatelná…

Sahara Vysoké Tatry, ubytování Furkotka Domica Hazmburk Švýcárna Chata Terezka Lietava Hluboká Macocha Cvilín Vilcan Kadovský viklan Panna Osoblažsko Bernina Karlštejn Blesk Motýli Měsíc Batohy Viklany
1. Naše vrcholy Komorní hůrka, jedna z nejmladších sopek v České republice
2. České hrady Templštejn, templářský hrad nad řekou Jihlava,
3. Tipy na výlet Pančavský vodopád, nejvyšší vodopád v ČR
4. Naše vrcholy Velká Javořina, nejvyšší hora Bílých Karpat
5. Chaty Chata pod Chlebom, ubytování na Chatě pod Chlebom, Malá Fatra
6. Vesmír Planckova konstanta, univerzální fyzikální konstanta
7. Přírodní rezervace Mohelenská hadcová step, skalní step a národní přírodní rezervace u Mohelna