Poslední aktualizace: 14.11.2019 , svátek má
Treking > Příroda > Zabij bobra, zachráníš strom aneb šílený ekolog radí

Zabij bobra, zachráníš strom aneb šílený ekolog radí

10.5.2012 | Otakar Brandos

Když jsem poprvé slyšel toto rčení, myslel jsem si zprvu, že jde o nadsázku a nebo hloupý vtip. Jenže o vtip nešlo, část ekologů to myslí smrtelně vážně. Ano, zabít bobra a "zachránit" strom jim přijde normální, přirozené.

Neklamné stopy přítomnosti bobrů…

Jenže bobr, ta mrška nenasytná, byl ještě nedávno přirozenou součástí české (i slovenské) krajiny. Ano, staví hráze - vodní hrady, kácí stromy a má na svědomí rozlivy řek. Ty však jsou nepatrné ve srovnání s tím, co má na svědomí člověk svým napřimováním a betonováním koryt řek a říček. Záplavy tady byly, jsou a vždy budou, ať se nám to líbí a nebo ne. A ani milióny tun betonu s tím nic nenadělají. Větru ani dešti neporučíme, to se nepovedlo ani jiným "machrům".

Ekology lze dnes rozdělit do tří skupin. Na normální ekology, ekology mamonáře a "ekoteroristy".

První skupina, která mě subjektivně připadne nejméně početná, zahrnuje ty skutečné a poctivé ekology, kteří mají kladný vztah nejen ke své práci, ale k přírodě samotné. Ekologii, biologii a podobné obory obvykle vystudovali, chápou hluboké zákonitosti přírody a přírodních cyklů. Nemají problém vyvěsit ptačí budky v jarních měsících, zúčastnit se různých akcí sloužících k ochraně zvěře či přírodních lokalit (například vlčí hlídky, monitoring hnízd dravých ptáků atd.), vysadit strom.

Čtěte také: Vlk, rys i medvěd se vracejí do českých hor… ale nemají to jednoduché

Druhou skupinou jsou mamonáři, kšeftaři, či chcete-li - obchodníci. To jsou ti, co obchodují s teplou vodou a vymýšlejí různé daně. Obvykle mají dlouhé prsty a množství kamarádíčků mezi kmotry, velkokapitálem a politiky, takže pro ně není problémem své zájmy prosadit i do zákona. Obchodování s emisními povolenkami či přidávání řepkového oleje do motorových paliv patří k takovýmto "skvělým" výmyslům.

Neklamné stopy přítomnosti bobrů, horní tok řeky Morava…

Ne, nejsem proti ochraně přírody, klimatu atd., ale jsem proti tomu, aby se překrucovaly fyzikální zákony. Do této kategorie pitomostí bych zařadil i poněkud upozaděnou vyhlášku (z takovýchto zákonů plynoucí) o zákazu pálení "biomasy", tedy oné hmoty, se kterou měla největší ekoodborová předačka Kateřina "Žak" velký problém v jednom televizním pořadu.

Takováto neznalost by se členům třeba ODS s přimhouřením obou očí odpustit dala, ale člena Strany zelených by za takovouto ostudu měli kopnout do zadní části těla. Listí ani shrabanou trávu dnes v řadě obcí pálit nesmíte, musíte je kompostovat, aby nevznikal onen "zlý" oxid uhličitý.

Ano, CO2 je skleníkový plyn, jehož koncentrace v atmosféře od roku 1780 narostla zhruba o 30 %. Jenže mudrlanti nějak zapomněli, že anaerobním rozkladem organických látek vzniká metan, nejjednodušší uhlovodík zvaný také bahenní plyn.

No a co má být řeknete si. No co, metan (CH4) je také skleníkový plyn a to takový, že "skleníkuje" dokonce 20× lépe než oxid uhličitý! To se sice ani zdaleka nehrabe na freony (CFC), které se v minulosti používaly v chladících zařízeních a které "skleníkují" dokonce 7 500× intenzivněji než CO2, ale ty jsou dnes již zakázány…

Koncentrace metanu v zemské atmosféře vzrostla od roku 1780 asi o 150 % a jeho působení je mnohem závažnější, než si tito mudrlanti dokáží přiznat. Ročně se do atmosféry dostane asi 600 miliónů tun CH4, přičemž chov skotu a pěstování rýže se na jeho produkci podílí asi z 30 %. Mokřady a tundra produkují asi 20 % metanu a zbytek připadá na ostatní zdroje. No a my bychom měli kompostovat a přikládat na hromadu další metanové polínko. Tomu opravdu nerozumím…

No a třetí skupinou jsou "ekoteroristi", či chcete-li - potížisti. To jsou fanatici, kteří protestují proti všemu, brání čemukoliv, co se jim znelíbí. Obvykle ignorují pravdu i výsledky vědy a jejich pravdu jim v žádném případě nevymluvíte. Mnohdy zbytečně blokují důležité stavby, turisty považují za nepřátele své i přírody atd. Ale ani tyto "ekoteroristy" bych apriori neodsoudil.

Zárodek bobřího hradu

Ano, občas sice otravují lidem život, brzdí například výstavbu (abych zůstal v našem regionu) turistické chaty na Lysé hoře, ale na druhou stranu se jim občas podaří vyšťourat pěkné kulišárny firem a politiků, které by se mohly stát skutečnou hrozbou ekologii, životnímu prostředí. Beru je jako nutné "zlo", ale svým způsobem jsem rád za jejich existenci. Čeří vody podobně, jako to dříve dělali Sládkovi republikáni v parlamentu. Konstruktivní příliš nebyli, ale občas se jim podařilo trochu rozehnat zahnívající stoku, kterou dnešní parlament bez jejich přítomnosti (či podobné alternativy) bezesporu je.

Použité zdroje:

16.04.2014, 19:57 Mike | Kompostování
10.06.2012, 09:05 Estét | Ohol bobra -zničíš romantiku zákoutí!
09.06.2012, 23:48 -OB- | To, že jsou někteří lidi
16.05.2012, 13:15 Leona Machalová | ve správném kompostu NEVZNIKÁ metan!
16.05.2012, 14:02 -OB- | No ano, při správném kompostování
16.05.2012, 19:19 Leona Machalová | kompostování aj.
16.05.2012, 19:36 -OB- | O první části vašeho příspěvku
16.05.2012, 22:26 Leona Machalová | s kompostováním je v reálu v ČR problém...
16.05.2012, 09:20 Petr Mohyla | Já bych byl v tom "škatulkování" opatrnější.
16.05.2012, 09:33 -OB- | Zdravím a děkuji za připomínky,
16.05.2012, 10:07 Petr Mohyla | V pohodě
16.05.2012, 11:10 -OB- | O.K., jsem rád, že jsme na stejné

+ Billboardy devastují tvář krajiny!
+ Ochrana půdy a volné krajiny před jejím zastavováním
+ Vlk, rys i medvěd se vracejí do českých hor… ale nemají to jednoduché
+ Z deníků vlčích hlídek (3) - nečekaný nález ve tmě a malé novoroční shrnutí
+ Z deníků vlčích hlídek (2) - Rysí stopovačka na prvním sněhu, aneb jak se stopuje rys
+ Z deníků vlčích hlídek (1) - Čekání na sníh, aneb kdo vlastně jsme
+ S medvědy v zádech II, jak se chovat při setkání s medvědem
+ S medvědy v zádech, anebo pořádný prásk v Tatrách
+ Můj život s karpatskými medvědy
+ Jak být v bezpečí na územích obývaných medvědy
+ Koločavský medvěd opět řádil, Češi přečkali noc na stromě
+ Kočka divoká (Felis silvestris)
Hory Poohří a Krušné hory aneb od hradů v Poohří vzhůru na Klínovec
Hory Přes Ploskou poloninu a údolím Černé Tisy do Jasině - dva dny sám v horách Zakarpatí
Hory Kaisergebirge, za Divokým císařem do Tyrolska
1. Ukrajinské Karpaty Huculské Alpy aneb po hřebeni Rachovských hor
2. Alpy Mont Blanc du Tacul (4 248 m) a Mont Maudit (4 465 m)
4. Karpattreky Trek z Malé Fatry do pohoří Žiar, Fatransko-turčanský Karpattrek (2)