Poslední aktualizace: 19.11.2018 , svátek má
Treking > Příroda > Billboardy devastují tvář naší české krajiny!

Billboardy devastují tvář naší české krajiny!

Billboardy a světelný smog v české krajině

23.11.2009 | Roman Plachý, ilustrační foto Ivan Zajíček

Jako občana naší země mě znepokojuje v jakém rozsahu a množství v posledních letech vyrostly podél dálnic a hlavních komunikací stovky a tisíce reklamních panelů, které v některých místech stále přibývají a jejich velikost se neustále zvětšuje. Navíc začínají být i osvětlovány a vytváří tak dodatečný světelný smog v krajině a ve městech po celou noc.

Billboard u cesty mezi Příborem a Frýdkem

Myslím ze se v případě naší země jedna o situaci která nemá v Evropě srovnání. Ve všech vyspělých zemích, nejenom v Evropě, je tato forma reklamy podél komunikaci v krajině úplně nebo téměř úplně zakázána. Dokonce ani v zemích na východ od našich hranic nedosahuje zdaleka tak obludných rozměrů jako zde.

Osobně jsem něco podobného jako u nás viděl pouze v Sýrii… což není ani demokratická ani ekonomicky rozvinutá země. Ani v Turecku nebo v Maroku, pokud uvedu příklad blízkých zemí z Asie a Afriky, žádné reklamní panely podél dálnic a hlavních silnic nejsou.

Tato záležitost už byla mnohokrát diskutována v tisku a v televizi, primárně ovšem z pohledu bezpečnostního. Myslím ale, ze kromě bezpečnosti je stejně zásadním důvodem proti tomuto jevu také vizuální degradace krajiny a okolí komunikací. A vnášení naprosté disharmonie do krajiny i do měst.

Nechápu jak je možné že jsou tyto věci stále povolovány a jak je možné že statní úřady se podílejí na ohrožování bezpečnosti účastníků silničního provozu a sprostém ničení veřejného prostoru a krajiny v zájmu několika firem, které tyto obludnosti podél komunikací staví.

V některých oblastech, zvláště v blízkosti větších měst to vypadá jako v nejhorších rozvojových zemích. A i v mnoha takzvaných rozvojových zemích vydali absolutní zákaz reklamních panelů ve městech i v krajině. Příkladem může být třeba město Sao Paulo v Brazílii, kde radní absolutně zakázali veškeré reklamní panely ve městě s argumentem, že občané mají právo na nerušený výhled na město.

Je zcela evidentní, že tyto reklamní panely jejichž jediným cílem je v drtivé většině v co největší míře odvádět pozornost řidičů ke komerčním sdělením a propagaci výrobků a služeb soukromých společností, výrazně zvyšují bezpečnostní riziko provozu, snižují a negativně mění krajinný ráz a nepřinášejí žádný prospěch jednotlivcům ani společnosti. S výjimkou těch pár firem, které na tom vydělávají, případně zkorumpovaných či naprosto nekompetentních zástupců veřejnosti, kteří tohle povolují.

Chtěl bych apelovat na to, aby další výstavba jakýchkoli reklamních panelů ve volné krajině podél komunikací byla znemožněna a aby byl postupně odstraněn veškerý balast, který tu za poslední roky vznik.

Situace u nás není všude taková. Jsou úseky dálnic, například z Olomouce do Bělotína, z Vyškova do Kroměříže a další nově postavené jako například D8 či D11, kde už tyto reklamní panely nejsou a pravděpodobně dotčené úřady už jejich výstavbu na těchto úsecích nepovolili. Tyto úseky tak konečně vypadají jako v civilizovaném světě.

Na druhé straně stávající komunikace jako dálnice D1, staré úseky dalších dálnic a bohužel také množství silnic 1. třídy působí naprosto odstrašujícím dojmem. Kontrast je markantní při každém přejezdu českých hranic.

Katastrofální z tohoto pohledu je také situace ve městech. Především v Praze, kde jsou tranzitní komunikace jako Jižní spojka, Pražský okruh a všechny radiály zdevastovány neuvěřitelným způsobem naprosto chaotickou změtí cedulí, malých, velkých, obřích až po hranici souvislé zástavby.

Bohužel dochází ke stale další a další výstavbě především obřích reklamních panelů, které jsou v poslední době vylepšovány o nasvícení napojené na lampy veřejného osvětlení, takže se k tomu přidává ještě změť drátů. Nechápu jak je možné, že na úsecích těchto tranzitních komunikací s obrovskou intenzitou provozu, kde dochází každý den k nehodám způsobeným primárně z důvodů nevěnování se řízení ,nedodržení vzdáleností atp. a které stojí obrovské časové a finanční ztráty, je pozornost řidičů ve dne i v noci rozptylována těmito reklamami a naprostou vizuální změtí.

Nejhorším příkladem je kritický úsek lanového mostu na jižní spojce, na kterém dochází k nehodám, které pak následně blokují provoz ve velké části Prahy. Tento úsek lemuje minimálně desítka obřích a světelných reklamních panelů …, toto mohly povolit jen naprosto nekompetentní úřady…

Něco takového nemá mezi metropolemi v civilizovaném světě srovnání a Praha tak v této oblasti působí zcela výjimečně… Ovšem v negativním smyslu… Nechápu, že vůči tomuto jevu všechny dotčené příslušné úřady již dávno razantně nezasáhly a že naopak tohoto smetí v našich městech stále ještě přibývá…

Věřím však, že je možné tento problém spolu s dotčenými organizacemi státní správy jako je ŘSD, Policie ČR, BESIP, automotokluby, AOPK ČR, ekologickými organizacemi jako např. Děti Země a další, kteří mají na starost bezpečnost silničního provozu a ochranu naší krajiny a spolu s tlakem veřejnosti a politickými stranami vyřešit.

Myslím, že 99 % občanu teto země by podpořilo odstranění reklamních panelů z naší krajiny i z našich měst.

Hory Putování Fagarašem soutěžní článek č. 4, Treking s Tilakem 2009
Hory Jižní částí hřebene Martinských holí na vrcholu babího léta
Radegast Z Pinduly na Radhošť a Pustevny, turistika v Beskydech
1. Ukrajinské Karpaty Huculské Alpy aneb po hřebeni Rachovských hor
2. Alpy Mont Blanc du Tacul (4 248 m) a Mont Maudit (4 465 m)
4. Karpattreky Trek z Malé Fatry do pohoří Žiar, Fatransko-turčanský Karpattrek (2)