Počasí Počasí Satelitní snímky počasí Satelit Webkamery Kamery Kontakty Kontakty Eshop Eshop
Poslední aktualizace: 9.5.2017 , , svátek má
Treking > Příroda > Bělásek řeřichový

Bělásek řeřichový

Sice drobný, zato ale nejkrásnější druh běláska v České republice

9.5.2017 | Otakar Brandos

Bělásek řeřichový (Anthocharis cardamines) patří k drobnějším druhům našich bělásků. Vždyť rozpětí křídel běláska řeřichového činí jen 30 až 40 mm. Troufám si ale tvrdit, že bělásek řeřichový je nejkrásnějším druhem z bělásků v České republice. Již z dálky lze samečka snadno rozeznat od jiných druhů bělásků. To díky zářivým oranžovým skvrnám na předních křídlech.

Bělásek řeřichový (Anthocharis cardamines)

Bělásek řeřichový se v české krajině objevuje v jarních měsících. Poletuje na slunných lesních mýtinách, na okrajích lesních cest i listnatých lesů i na březích řek, polích a loukách. Od dubna do června až července. Podle nadmořské výšky lokality výskytu. Setkat se s ním můžeme i v horských oblastech, kde se zdržuje i ve výše položených horských údolích. Bělásek řeřichový je rozšířen po téměř celé Evropě (vyjma Skandinávie) a Asii.

Čtěte také: Bělásek zelný, jeden z největších denních motýlů u nás

Focení samečků běláska řeřichového je poměrně obtížné, neboť ti neustále poletují. Patrolují na "svém" území, hledají samičky a naopak odhánějí své konkurenty. Let samiček je sice mnohem klidnější, ty jsou ale zase málokdy k zahlédnutí.

Narozdíl od nádherně zbarvených samečků běláska řeřichového jsou samičky poměrně nenápadné (pohlavní dichroismus), byť jejich kresba bývá značně proměnlivá. Samičky nemají nápadných oranžových skvrn na předních křídel, takže je poměrně obtížné ji odlišit od jiných druhů běžných bělásků. Žlutozeleným zbarvením rubu i zadních křídel může žluťásek řeřichový (Anthocharis cardamines) trochu připomínat běláska rezedkového (Pontia daplidice).

Bělásek řeřichový (Anthocharis cardamines)

Vývoj housenek běláska řeřichového obvykle probíhá na řeřišnici, ale také na kokošce, česnáčku a jiných rostlinách. Vývoj polyfágních housenek trvá přibližně jeden měsíc. Tento druh u nás vyvádí pouze jednu generaci ročně, která se líhne zjara z přezimujících kukel.

+ Bělásek ovocný, krásný a nezaměnitelný druh motýla
+ Bělásek řepový, jeden z našich nejběžnějších motýlů
+ Motýli v České republice: Největší, nejvzácnější a nejkrásnější denní a noční motýli
+ Perleťovec velký, jeden z největších druhů denních motýlů v ČR
+ Modrásek černolemý, krásný motýl obývající sušší místa
+ Modrásek vičencový, malý motýl s lokálním výskytem
+ Přástevník hluchavkový, kresbou i zbarvením velice proměnlivý motýl
+ Horští okáči na Slovensku, běžné i ohrožené horské druhy motýlů
+ Vřetenuška mateřídoušková, další z našich ohnivých motýlů
+ Batolec duhový, hbitý letec připomínající klenoty tropů
+ Okáč bojínkový: Obyvatel pasek, křovinatých strání a luk
+ Okáč pýrový (Pararge aegeria): Motýl, který si oblíbil lesní biotopy
+ Bělásek zelný, jeden z největších denních motýlů u nás
+ Babočka admirál (Vanessa atalanta)
+ Babočka bodláková (Vanessa cardui)
+ Babočka jilmová, poměrně hojný motýl zahrad i lesních mýtin
+ Babočka kopřivová (Aglais urticae)
+ Babočka paví oko (Inachos io L.)
+ Babočka síťkovaná, jeden z našich nejpodivuhodnějších denních motýlů
+ Otakárek fenyklový (Papilio machaon)
+ Otakárek ovocný (Iphiclides podalirius L.)
Merkur Venušiny misky Rýchorská bouda Hrad Sovinec Bludný balvan Barborka Šerlich Macocha Pluto Černá díra Motýli Grossglockner Burkvíz Zvířetník Karlštejn Slunce Bouzov Cumulonimbus Karimatky Kvasar Opruzeniny Hora Říp

1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Rozhledny Toulovcova rozhledna: Rozhledna na Jarošovském kopci, Toulovcovy maštale
5. Vesmír Neutronová hvězda: Miniaturní hvězda a nebo extrémní atomové jádro?
6. Horské chaty Vosecká bouda, ubytování v západních Krkonoších
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme