Počasí Počasí Satelitní snímky počasí Satelit Webkamery Kamery Kontakty Kontakty Eshop Eshop
Poslední aktualizace: 9.3.2016 , , svátek má
Treking > Příroda > Batolec červený

Batolec červený

Rychle létající klenot našich lesů

9.3.2016 | Otakar Brandos

Batolec červený (Apatura ilia) je skutečným klenotem naší přírody. Batolec červený společně s batolcem duhovým jsou jedinými zástupci batolců z čeledi babočkovitých (Nymphalidae) u nás. Areál jeho rozšíření je však mnohem širší. Vyskytuje se převážně v mírném až subtropickém pásu od Pyrenejského poloostrova až po Dálný Východ.

Batolec červený

Batolec červený (Apatura ilia) je o něco menší než příbuzný batolec duhový (Apatura iris). Přesto rozpětí jeho křídel dosahuje 50 - 60 mm, což jej řadí k těm větším u nás žijícím motýlům. Patří k dobrým a především rychlým letcům, které není snadné fotografovat v jejich přirozeném prostředí.

Čtěte také: Motýli v České republice: Největší, nejvzácnější a nejkrásnější denní a…

Batolec červený je vázán především na lužní světlé lesy v údolích řek i okolo větších vodních ploch. Rovněž se s oblibou objevuje na lesních cestách a mýtinách, kde usadá na prosluněná místa. I přes svou teplomilnost motýl vystupuje i do vyšších poloh, odborné prameny uvádějí mezní výšku 600 metrů nad mořem. U nás je batolec rozšířen po celém území, avšak nikde není hojný.

Naposledy jsem jej spatřil a fotografoval na jižních svazích Vihorlatu na samém východě Slovenska. Asi sem zalétl od Zemlínské Šíravy či z okolních záplavových lesů. Ve stejný den jsem fotografoval i batolce duhového. Bylo to zatím jedinkrát v životě, kdy jsem spatřil oba druhy našich batolců ve stejný den a navíc jen kousek od sebe.

Barvou i kresbou je batolec červený značně proměnlivý. Nápadné jsou bílé skvrny v "rozích" předních křídel s hnědým podkladem, které se barevně odlišují od ostatních skvrn žluté až oranžové barvy. Barva křídel i u tohoto batolce je proměnlivá v závislosti na úhlu nasvícení slunečními parsky, které se lámou na jemných šupinkách, kterými jsou křídla pokryta. Mění se od hnědé až po kovově fialovou.

Housenka batolce červeného žije zpravidla na vrbách a topolech, jívách i osikách. Housenka přezimuje ve zvláštním "klimatizovaném" zápředku, kuklí se až v jarních měsících. Motýl je v našich končinách jednogenerační.

Hory Jak jsem nechtěla na Králický Sněžník, zimní výšlap z polské strany

Protože loňská zima byla na sníh přece jen bohatší než ta letošní, vyvstalo přede mnou jednu únorovou sobotu…

Hory Rašeliniště Orlických hor, tajemná příroda českých hor

Rašeliniště jsou velice atraktivními místy naší přírody. Zajímavá jsou pro přírodovědce, kteří zde nalézají vzácné…

Hory Velká Fatra v mlze a dešti aneb jak kolegu překabátilo Pendolino

Před svatým Václavem obvykle vyrážíme na hory. Nejinak tomu bylo minulého roku, kdy volba padla na Velkou Fatru a útulnu…

Hory Javorníky, trek ve stopách dávných dráteníků a portášů

Javorníky jsou pohoří, jehož větší část se nachází na Slovensku, menší na Moravě. Nejvyšší hora tohoto…

Výběr tras a cílů podle pohoří
Beskydy Bukovské vrchy
Orlické hory Roháče, Z. Tatry
Rychlebské hory Velká Fatra
Šumava Vysoké Tatry
Zábřežská vrchov. Další pohoří…
Volubilis Krkonoše, ubytování Furkotka Domica Bezděz Chata Plesnivec Slaměnka Javorníky Hluboká Macocha Cvilín Apuseni Svaté pole Perseus Osoblažsko Bernina Vihorlat Blesk Roháč obecný Slunce Spacáky Viklany

Poslední diskusní příspěvky

Tapety na plochu PC zdarma, zima
 23.05.2017 3 příspěvky
Bačovská Chyža, Gruň
 23.05.2017 8 příspěvků
Outdoorový web v ČR, návštěvnost portálů
 23.05.2017 10 příspěvků
Standardizace geografických názvů
 22.05.2017 42 příspěvků
Brhlík lesní (Sitta europaea)
 22.05.2017 1 příspěvek
Přechod v Bukovských vrších a Bieszczadech
 21.05.2017 1 příspěvek
Granit (Smrekovica), Velká Fatra
 19.05.2017 14 příspěvků
Roháč obecný (Lucanus cervus)
 14.05.2017 12 příspěvků
Túra kolem Smradlavy a Čurabky na Bobek, Beskydy
 13.05.2017 1 příspěvek
Zakarpatská Ukrajina, turistický průvodce
 13.05.2017 47 příspěvků
Ahoj,tak zde jsou věci které mam rad a co jsem, po
 11.05.2017 1 příspěvek
Ahoj, zkousim, zda by se touto cestou nedal "najit
 11.05.2017 2 příspěvky
 03.05.2017 1 příspěvek
Útulna Žľab, Bílé Karpaty
 02.05.2017 1 příspěvek
Turistické batohy, jak vybrat batoh
 02.05.2017 6 příspěvků
 25.04.2017 1 příspěvek
Libín, rozhledna v Šumavském podhůří
 25.04.2017 3 příspěvky
Ahoj všem. Najde se někdo,kdo by chtěl podniknout
 24.04.2017 1 příspěvek
Miluji česká média
 24.04.2017 20 příspěvků
TERREX Mountain Project
 24.04.2017 2 příspěvky
Podkarpatská Rus, údolí řeky Už
 21.04.2017 1 příspěvek
1. Jeskyně Jeskyně Na Turoldu, kras a jeskyně Pavlovských vrchů
2. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Studniční hora a krkonošská tundra
5. Chaty Chata Návrší, horská chata a levné ubytování na Králickém Sněžníku
6. Vesmír Rychlost světla, nejvyšší rychlost šíření informace ve vesmíru
7. Přírodní rezervace Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme