Poslední aktualizace: 18.5.2021 , svátek má
Treking > Lyžování > Čergov, zimný prechod východoslovenského pohoria na lyžiach

Čergov, zimný prechod východoslovenského pohoria na lyžiach

Čergovská zimná klasika

12.1.2010 | Karol Mizla

Čergovské pohorie, ležiace na severovýchode Slovenska, nevyniká veľkosťou, výškou či inými geografickými atribútmi. Rozlohou 42 495 ha patrí medzi stredne veľké slovenské pohoria, najvyšší vrch Minčol (1 157 m) je v poradí 26., čo tiež znamená "zlatý stred". Vďaka charakteru ho však možno zaradiť medzi karpatské horské perly.

Chata Čergov

Čergov vyniká totiž niečím, čo postupom času nadobúda čoraz väčšiu hodnotu. Jeho osobitosťou je relatívna divokosť, malá návštevnosť a široká rozmanitosť fauny a flóry. Vlky tu majú svoj stály domov a pre nás - horských vlkov - je Čergov tiež významným útočiskom. Obzvlášť v zime nadobúda výrazné rozmery.

Organizované lyžiarske prechody čergovským hrebeňom, ktorý je prevažne lúčnatý, sa konajú už od roku 1967. Ide o druhé najstaršie zimné putovanie horským hrebeňom na Slovensku (prvým je prechod Veľkej Fatry). Zaujímavosťou je, že tieto prechody sa uskutočňujú dvakrát do roka.

Jeden organizuje prešovská strana (turisti z Lipian), druhý bardejovská strana (turisti z Hertníka). Preto sa tieto trasy v úvodných a záverečných fázach mierne líšia. Avšak hlavný hrebeň Minčol - Priehyby - chata Čergov v dĺžke 20 km je spoločný pre oba prechody.

Dĺžka lipianskej trasy z Pustého Pola (575 m) do Sabinova je 38 km s prevýšením 1 510 m. Pôvodne šlo o dvojdennú túru s prenocovaním na čergovskej chate, od 21. ročníka je len jednodňová. Hertnícka trasa z Livovskej Huty (660 m) do Hertníka meria 32 km s prevýšením 1 200 m a je o dva roky mladšia ako lipianska. Obe trasy sú náročné a preto majú dve ľahšie "podtrasy". Organizujú sa vo februári, keď bývajú najlepšie snehové podmienky.

Mimo týchto akcií však býva čergovský hrebeň takmer ľudoprázdny, a to najmä úsek medzi najvyšším vrchom Minčol a sedlom Priehyby (815 m). Zo sedla Priehyby býva sem-tam aj l yžiarska stopa, z vrcholu Veľkej Javoriny na chatu Čergov je už bežnejšia. Úsek medzi chatou Čergov na výraznú rázsochu Lysá (1 068 m) v dĺžke 4 km je frekventovanejší s väčšinou dobrou stopou.

Čergovské zimy sú tradične spojené s bohatou snehovou nádielkou a často aj so silným vetrom (i keď v posledných rokoch sa aj tu situácia mení a snehu býva menej). Prechod celým čergovským hrebeňom bez lyžiarskej stopy je preto hodne náročný. A tak väčšinou realizujeme skrátenú túru, ktorú som nazval Čergovská zimná klasika.

Túru začíname v Majdane na rázcestí ciest (545 m), vedúcich do sedla Priehyby a Ambrušovce. Sprvu sme chodievali najprv do sedla (zelená značka), v ostatnom čase uprednostňujeme ambrušovský smer údolím riečky Ľutinka (žltá značka). Miernym stúpaním po 7 km prichádzame do oblasti Ambrušovce, niekedy tu bola dedina, teraz tu stojí niekoľko rekreačných chát a chalúp. Pod cestou je malebná chalupa v peknom prostredí. Vždy ma upúta, zastanem pri nej a neodolám jej zvečneniu.

Zobrazit místo Čergov, Busov, Ľubovnianská vrchovina na větší mapě

Odtiaľto nasleduje strmšie stúpanie do sedla Črchľa, kde sa napájame na zelenú značku z Lysej. Po 9 km a asi dvoch hodinách sme pri chate Čergov. Po obligátnej príjemnej pauze v chate občerstvení stúpame na neďaleký Čergov (1 050 m). Z vrchu sú pekné výhľady na celý hlavný čergovský hrebeň s Minčolom, ako aj na výraznú bočnú rázsochu Lysej s lyžiarskymi zjazdovkami na Baraňom. Vidieť aj 71 km vzdialené Vysoké Tatry. Pri vrcholovom samoraste sa pravidelne zvečňujem v tradičnej lyžiarskej póze.

Pri prechode hrebeňovým úsekom po sedlo Priehyby sa na ľavej strane postupne ukazujú hlboké doliny, ktoré nazývam Tri kováčove kotle (pretože to bol Vlado Kováč, ktorý ma na túto skutočnosť upozornil). Úsek medzi vrchom Čergov a Veľkou Javorinou je veľmi príjemný a zväčša otvorený s ojedinelými lesíkmi a stromami - samotármi. Niektoré stromy, najmä buky a brezy, majú v dôsledku drsných životných podmienok bizarné tvary.

Prohlédni fotky k článku

Táto lokalita poskytuje aj pekné ďaleké výhľady. Vľavo na západe za dobrých podmienok okrem Tatier vidno aj Kráľovu hoľu, matku slovenských hôľ. Na pravej strane sa objavujú vzácnejšie hrebeňové výhľady na pohorie Busov, Ondavskú vrchovinu a poľské pohorie Beskid Sadecki. Vidno aj zjazdovky na známej Jaworzyne Krynickej. Na východe sa vyníma hrebeň Slanských vrchov s najvyššou Šimonkou.

Za Veľkou Javorinou (1 099 m), ktorá je druhým najvyšším vrchom pohoria a hranicou prvého kotla, schádzame do sedla Lysina (1 029 m) s výhľadmi na obe strany hrebeňa. Pod Veľkou Javorinou leží zaujímavá súkromná prírodná rezervácia Vlčia s rozlohou 21,24 ha, ktorá je bezzásahovou zónou. Darí sa v nej zachovávať čoraz ohrozenejšie a drancovanejšie prírodné čergovské bohatstvo.

Spomínam si, ako sme raz za veľmi drsných zimných podmienok stretli na hrebeni osamelú dievčinu. Chvíľu sme išli spolu, až náhle odbočila do doliny - prvého kotla. Vraj ide skontrolovať vlkov. Trochu nás to šokovalo a báli sme sa, či sa jej niečo nestane. Nakoniec sme ju zdravú a spokojnú stretli v podvečer v doline a neskôr sme ju autom odviezli do Prešova. Vysvitlo, že je z lesoochranárskeho združenia Vlk, a že vlastne bola na "pracovnej" obchôdzke revíru, o ktorý sa starajú.

Zo sedla Lysina nasleduje výstup na Solisko (1 057 m), pomyslenú hranicu druhého kotla. Úsek nad tretím kotlom medzi Soliskom a Hrašovíkom (1 009 m) sa mi páči asi najviac. Vysoko pod lúčnatý hrebeň sa ťahá pekný ihličnatý les.

Z Hrašovíka nasleduje strmší zjazd do hlbokého sedla Priehyby (815 m), ktoré sa nachádza približne v polovici hlavného hrebeňa. Zo sedla už lesnou cestou miernym zjazdom sa vraciame do Majdanu.

Celý okruh tzv. Čergovskej zimnej klasiky má 24 kilometrov s prevýšením 800 m a trvá približne 6 hodín čistého času. Okruh sme chodievali aj opačným smerom, ale opísaný variant sa nám viac osvedčil. Je o niečo príjemnejší profilom a k chate Čergov prichádzame v správnom "desiatovom" čase. Avšak aj opačný smer má svoje plusy.

Čergov je horská karpatská perla, ktorá sa ligoce v každom ročnom období. Avšak v odraze lyžiarskej stopy je jej lesk obzvlášť fascinujúci. Každá návšteva Čergova v zime ma v tom utvrdzuje.

Na Čergově (-OB-, 10.01.2015, 10:08 )
krásná ladovská zima a tady jarní plískanice… Snad to vyjde alespoň na odpolední procházku z Kyjovic…

+ Čergov, perla na východě Slovenska; horské chaty a levné ubytování na horách
+ Čergov, přechod pohoří
+ Na skok v pohoří Čergov
+ Pohoří Čergov, perla na východě Slovenska
Kuk Geografické rekordy České republiky
Hory Vysoký kámen (773 m) - nejzápadnější skalní vyhlídka Krušných hor
Sahara Přírodní a kulturní zajímavosti Maroka (3)
1. Ukrajinské Karpaty Huculské Alpy aneb po hřebeni Rachovských hor
2. Alpy Mont Blanc du Tacul (4 248 m) a Mont Maudit (4 465 m)
4. Karpattreky Trek z Malé Fatry do pohoří Žiar, Fatransko-turčanský Karpattrek (2)