Poslední aktualizace: 16.1.2024 , svátek má
Treking > Karpattreky > Považský Karpattrek, Súlovské skály a túra na Velký Manín

Považský Karpattrek, Súlovské skály a túra na Velký Manín

Súlovské skály a Velký Manín: Považský Karpattrek (1), trek z Hričovského Podhradí do Piešťan

21.4.2015 | Otakar Brandos

Asi 170 km dlouhý s převýšením okolo osmi kilometrů byl poslední přechod, který se mi podařilo v rámci plánovaných Karpattreků v Západních Karpatech zrealizovat. Tentokráte byla na programu malebná pohoří na Považí (proto Považský Karpattrek) - Súlovské vrchy, Strážovské vrchy a Považský Inovec.

Súlovské skály

Z nástupních míst na Považský Karpattrek nakonec z několika variant zvítězilo Hričovské Podhradie, kam máme v Žilině hned přípoj. Hlavně žádné prostoje, alespoň zbude v Hričovském Podhradí (320 m) čas na startovní pivo. Krčma je sice zavřená, ale v místním krámku mají alespoň pivo láhvové. Cíl je také jasný - v Piešťanech.

Hričovský a Súlovský hrad

Po červené turistické značce se důvěrně známá cesta vine nejprve mezi domky, pak po loukách s pěknými výhledy k Hričovskému hradu i na okolní vrchy, kterým na severu vévodí Veľká skala (530 m) s velkými skalisky a skalními řadami.

Čtěte také: Přechod Malé Fatry, Fatransko-tatranský Karpattrek (1)…

Cesta lesem je sice prudká, ale poměrně krátká. Na úvodní provětrání plic to ale bohatě stačí. Buky jsou ještě holé, jaro se ještě plně nestačilo ujmout své vlády. Po té letošní zimě nezimě ani není divu. O 14 dní později by tady již určitě bylo podstatně zeleněji. Jenže v tomto čase mám již něco jiného…

Konečně je tady sedlo. Vlevo je skalisko s pamětní tabulí na leteckou havárii z 27.6.1981 a kousek dále vpravo rozcestí Pod hradom Hričov (490 m). Nachází se tady i nový turistický přístřešek. Při mé poslední návštěvě tady ještě nestál.

Hričovský hrad

Nemůže chybět výstup na hrad Hričov za nejen skvělými výhledy, ale i rozkvetlými konikleci slovenskými (Pulsatilla slavica), jejichž mohutné žlutofialové květy nelze přehlédnout. Na hradě probíhají konzervační práce (dnes tady naštěstí nikdo neruší). Pod palcem je má občanské sdružení Priateľov Hričovského hradu, které vzniklo v roce 2010.

Výhledy z Hričovského hradu jsou excelentní. Javorníky, Bílé Karpaty, Súlovské vrchy, ale i dosud zasněžené hřebeny Malé Fatry a na severozápadě se v dáli rýsuje i vrchol Lysé hory, nejvyšší hory Moravskoslezských Beskyd. Opravdu nádhera. Do Súlova mi dělá společnost Kamil, před Súlovským hradem se přidává i Jožo Cyprich, kterého znáte z řady článků publikovaných nejen na tomto portálu, ale i v tištěném Trekingu.

Po široké lesní cestě se postupně probojováváme na rozcestí Pod Roháčom (718 m), kde se napojuje nejen hřebenový chodník, ale i chodník od Obrovské brány, impozantního skalního útvaru (více v samostatném článku).

Za úžasných výhledů na Súlovské skály s impozantními bělostnými skalními věžemi tvořenými unikátním súlovským slepencem se postupně pod vrcholem Brada (816 m) a přes vyhlídky Opásaná a Štefánikova dostáváme na rozcestí Sedlo pod Bradou (660 m), kde se k naší červené TZ připojuje modrá TZ z Hrabového. Ten věnec skal opravdu nemá obdobu a rozhodně se neokouká. Jsem tady po - snad po padesáté - a opět neodolám zmáčknout tu a tam spoušť fotoaparátu.

Konečně je tady Lúka pod Súľovským hradom (525 m). Odsud je to na Súlovský hrad co by kamenem dohodil. I tento krásný skalní hrad, jenž byl z velké části dřevěný, poskytuje skvělé výhledy na okolní vrcholy. Včetně Velkého Manína, nejvyšší hory Súlovských vrchů. Pod hradem se lze pokochat i krásnou Gotickou branou, která směle konkuruje výše zmíněné Obrovské bráně. O obou se více dočtete v samostatných článcích i s množstvím fotografií. Celá tato fantastická trasa poskytuje skvělé výhledy, které dnes byly okořeněny množstvím kvetoucích rostlin. Ať již zmíněných konikleců, ale i petrklíčů a dalších.

Protože Chata Súlov je dnes zavřená, stavíme se na pivo v obci. Sluníčko svítí a krásně hřeje, pivo má tu správnou teplotu. Proč si jej nedat, když mám za sebou "již" prvních devět kilometrů. Těch zbývajících 160 již bude "hračka". Každá legrace ale jednou končí. Jožo s Kamilem odjíždějí autobusem a já mířím vstříc dalším kilometrům. A opět sám. Na Karpattrecích klasika…

Vrchteplá, Kostolecká a Manínska tiesňava

Takže hezky kolem Chaty Súlov přes rozcestí Súlov, parkovisko (320 m) v Súlovské tisňave a dále pěkně stoupáníčko proti proudu Čierného potoka mezi vrcholy Havrania skala (835 m) a Minarčík (593 m). Konečně je tady sedlo s výhledy k jihu. Přes louky se otevírá pohled nejen na jižní část Súlovských vrchů, ale i na Strážovské vrchy, jejichž rozlehlost vám vyrazí dech. To nekonečné moře izolovaných vrchů a hřebenů budu v následujících dnech přecházet?!

Kolem pramene (upravená stříška i kohoutek, stále funkční) se dostávám do obce Vrchteplá (520 m). Cestou se nechávám příliš unést krásou jarního kvítí, takže začínám mít obavy, zda-li stihnu dojít na Velký Manín, můj dnešní cíl, do tmy…

Další cesta sice vede po asfaltu, "zato" je ale pořádně dlouhá. Přes Kostoleckou tiesňavu se dostávám do obce Záskalie (410 m) a z něj do Manínske tiesňavy. Tady se již moc nezdržuji, byl jsem tady mnohokráte a čas se povážlivě naklonil. Po žluté turistické značce nabírám v četných serpentinách výšku. Jde to ztuha. Navíc již pěkně za šera. Když se konečně vyškrábu na hřeben Velkého Manína (891 m) jsem docela rád a mám dnes toho tak akorát. A to jsem vlastně ani moc neušel…

Tma je jako v pytli. Jsem rád, že jsem si vzal malou, skladnou a lehkou baterku od Vietnamců. Za 35 Kč i s baterkami… Potvora ale nadělá světla dostatek, takže brzy jsem na severním vršku Velkého Manína, ze kterého je to k chatce Severák opravdu kousek. Jenže ouha, na Severáku to žije, podle řevu a vatry je tam pořádná kalba… No ne že bych byl proti družbě, ale jak bych zítra vypadal? Mám před sebou sice jen 28 km, ale po nočním dejchánku bych nemusel ujít ani to…

Vycouvávám a přemýšlím, jak naložit s nově vzniklou situací. Nakonec se vracím na hřeben, kde jsem viděl takový šikovný plácek pod stromem i s ohništěm. Roztahuji karimatku a spacák a uléhám pod stromem, jenž bude dostatečnou ochranou před případnou rosou. Dnešní noc jsem si opravdu maloval jinak. Že ti místní opilci nemohli mejdan o den odložit či uspíšit… To to pěkně začíná. Již nyní jsem zvědav, jak to dopadne zítra v sedle Samostrel, kde plánuji druhou noc…

Kilometráž první etapy Považského Karpattreku

Vrchteplá 14,4 km 930 m
Záskalie 18,5 km 1 070 m
Severák, Velký Manín 24,2 km 1 690 m

+ Súľovské vrchy, přírodní poměry; turistické chaty a útulny, levné ubytování
+ Přes Kečku ze Súlova do Súlova
+ Výstup na Veľký Manín (891 m), Súľovské vrchy
+ Dubnový výstup na Malý Manín (812 m), Súľovské vrchy
+ Žibrid, Súľovské a Strážovské vrchy

pekne (tyger, 23.04.2015, 00:01 )
Pekne objemy chodis Ota, len tak dalej, radost citat :)
Karpettrek (Lukáš Lenon, 21.04.2015, 15:46 )
Gratulace k dalšímu zářezu!Těším se na pokračévání. Schodou okolností vyrážím za týden tamtéž, jen bez těch Súlovek. Čergov jsem musel odložit na později. Těším se na jaro na Inovci a Strážovských loukách.
Díky, také (-OB-, 21.04.2015, 16:12 )
jsem rád, že se to povedlo. I když to už, už vypadalo, že počasí je jiného názoru. O tom ale později. Další pokračování bude ve čtvrtek. A jinak - na Inovci i na jihu Strážovek jaro již je. A parádní!
jaro (Lukáš Lenon, 21.04.2015, 18:40 )
Tak to si mě potěšil! Mě čeká sice "jen" pět dnů, 12O kiláků a pět a půl tis. výskových metrů, ale i tak si to jaro užiju.

Prášilské jezero Vysoké Tatry, ubytování Majláthova chata Hrad Helfštýn Krušné hory Zbojnícka chata Lesní bouda Kvarky Bouzov Balcarka Beckov Maroko Punkevní jeskyně Polárka Vartovka Wildspitze Štiavnické vrchy Cirrus Hrad Gýmeš Slunce Batohy Praděd
Hory Výstup na Dom, aklimatizace na Allalinhorn a Weissmies
Hory Přední skála; skály, skalky a kameny Českomoravské vrchoviny (3)
Hory Höhenweg Sengsengebirge (1), rakouská hřebenovka Sengsengebirge
Hory Východ Slunce z Velkého Choče, zimní túra na nejvyšší horu Chočských vrchů
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…