Poslední aktualizace: 19.3.2024 , svátek má

Bučovice, Ždánice, Bukovanský mlýn a Kyjov na kole

Cyklovýlet přes Ždánický les na Slovácko nejen za pohárkem vína

14.9.2015 | Ellen Repíková

Pokud jste vášniví cyklisté a k tomu milovníci dobrého moravského vína, přijměte i se svými polovičkami či přáteli pozvání na výjimečný cyklovýlet. Nečeká nás příliš náročný terén, výlet zvládnou i méně trénovaní. Trasa povede převážně po cyklotrasách příjemným stínem Ždánického lesa, část pak po pěších turistických (avšak dobře sjízdných) stezkách.

Zámek Bučovice - renesanční spící kráska

Zdroj: www.zamek-bucovice.cz

Výlet začneme ve městě Bučovice. Pokud jste například z Brna, využijte se svými koly služeb cyklobusů (www.idsjmk.cz/cyklo, autobusová linka č. 602), cesta trvá asi hodinu.

Bučovice jsou známy především renesančním zámkem a velmi pěknou zámeckou zahradou. Obojí je pak návrhem věhlasného architekta Jacopa Strady. Pokud jste zvědaví, jak vypadá takový zámecký "zaječí" pokoj či Venušin sál, neváhejte se zúčastnit prohlídky.

Pozoruhodné je taktéž arkádové nádvoří s 90 sloupy, které jsou bohatě vyzdobeny celkem 540 reliéfy, zobrazujícími válečné motivy, erby, fantastická zvířata a bytosti, maskarony a hudební nástroje. Celkovou zámeckou, vznešenou krásu o to více umocňuje osmimetrová Bakchova fontána.

Čtěte také: Mikulčice-Valy, Velkomoravské hradiště v Mikulčicích, národní kulturní…

Po prohlídce zámku se napojíme na cyklotrasu č. 5097 (od zámku směr vlakové nádraží, ul. Ždánská), šlápneme do pedálů a konečně vyrazíme do klidné náruče přírody. Cyklotrasa nás povede obcí Kloboučky a poté už příjemnou krajinou Ždánického lesa. Na rozcestí U Kříže se vydáme doprava po cyklotrase č. 473. Namasírujte svaly, čeká nás stoupání! Jakmile se dostanete k rozcestí U Slepice, můžete si oddechnout, právě jste zdolali nejvyšší bod dnešního výletu!

Pověst rozcestí U Slepice

Víte, proč rozcestí nese takovýto příhodný název? Údajně si zde jednou pod stromem jistý Lichtenštejnský pán dopřával odpoledního šlofíka, v tom jej však probudila tetřeví slepice. Sotva se stačil ohlédnout, spatřil, jak se k němu řítí obrovský divočák. Nečekanou rychlostí vyšplhal na strom.

Rozlícený divočák, byla to bachyně, pobíhal kolem stromu a rozrýval půdu. Lovci jí totiž před chvílí zastřelili mládě. Mladý Lichtenštejn setrval na stromě údajně několik hodin, než se divočák uklidnil a vzdálil se. Na počest toho, že mu tetřeví slepice zachránila život, pojmenoval toto místo "U Slepice" (zdroj: www.politavi.cz).

Ždánice - malé město, velká překvapení

Poté budeme pokračovat po žlutě značené turistické trase, která se následně napojí na část Naučné stezky Ždánickým lesem. Ždánice jsou nevelké, slovácké městečko, které vás však uvítá otevřenou náručí, vůní vína a překvapí spoustou zajímavostí, které jinde nenajdete. Určitě si prohlédněte zámek, předzámčí s kašnou a zámecký park, v němž najdete vchod do unikátního městského Vrbasova muzea.

Nedaleko muzea nepřehlédněte tři malé náhrobky. Před více než sto lety zde byli pochováni Piff, Stopsi a Brock. A že jsou to nezvyklá jména? Jakby ne, když se jednalo o psí miláčky jednoho ze zámeckých pánů!

A víte, čím ještě jsou Ždánice známy? Svými křehoučkými, sněhovými trubičkami! Ano, zrovna zde se vyrábí pravé Sychrovy trubičky, které se rozváží po celé naší zemi. Že se vám sbíhají sliny? Navštivte cukrárnu Symonie na Hrubé straně (jen pár metrů od náměstí) a doplňte kalorie. Pokud si však předně chcete dopřát skutečně "chlapský" oběd, nebudete litovat návštěvy Restaurace Mušketýr či restaurace na Hotelu Radlovec.

Co ještě vidět v Ždánicích:

• Kostel Nanebevzetí Panny Marie
  • Naučná stezka Motýlí ráj (doporučujeme v letní sezóně)
  • Naučná stezka Ždánickým lesem
  • Koupaliště
  • Loudonova vila a Síň sportu (nedaleko zámku; v Síni sportu se nachází trofeje či dobové dresy českých olympioniků a sportovců - Emila Zátopka, Jana Smolíka, Anny Matouškové a dalších)

Slovácko jako na dlani

A pak konečně vzhůru do sedel, ze Ždánického náměstí se napojme na cyklotrasu č. 5096 (Kyjovská vinařská) a hurá vyrážíme do slováckých vinohradů, ty budeme míjet zejména mezi obcemi Lovčice a Nechvalín. I přes mírné stoupání si vychutnejte výhled do širokého okolí.

Projíždíte místy, kde kdysi hospodařili naši předchůdci už v době Velké Moravy, o čemž vypovídají četné archeologické vykopávky (torza pohřebiště s hroby z doby laténské a slovanské, předměty z období z Velkomoravské říše). Do dnešních dnů se také dochovaly pozůstatky tvrze s kruhovým jádrem, příkopem a valem.

Zdroj: www.bukovansky-mlyn.cz

Míjíme obec Ostrovánky a následně přijíždíme do Bukovan. Máte již za sebou většinu dnešního výletu, proto nepohrdněte krátkým odpočinkem na Bukovanském mlýně s nádhernou vyhlídkou do pohostinného slováckého kraje. Celý areál se také nese ve slováckém duchu.

Pohodlně se usaďte a ochutnejte některou ze specialit místní kuchyně. Taková pečená kachnička se zelím jistě přijde vhod! A víte, co jsou to "patenty"? Že ne? Tož to musíte také okoštovat! Neodmítněte ani pohárek osvěžujícího moravského vína! Po občerstvení šlápněte do pedálu a pokračujte dále po cyklotrase 412 (Kyjovská vinařská), která vás dovede do naší cílové stanice.

Kyjov - bijící srdce Slovácka

Kyjov je město, kde to skutečně žije slováckým temperamentem a folklorem. Doporučujeme spojit návštěvu s některou z četných kulturních či folklorních akcí. Právě letos se zde konal "Slovácký rok" (srpen 2015), ten se pořádá pouze jednou za čtyři roky, byla by tedy škoda si jej nechat ujít! Z Kyjova do Bučovic (případně do Brna) se zpět dostaneme vlakovým spojem, většina z nich pak umožňuje přepravu kol.

Co ještě vidět v Kyjově:

• Masarykovo náměstí: renesanční radnice, kostel Nanebevzetí Panny Marie, Mariánský sloup
  • Renesanční zámeček s vlastivědným muzeem (stálá archeologická, etnografická a přírodovědná expozice)

TIP: Na trase se nachází hned několik míst s certifikací "Cyklisté vítáni". Využít zde můžete zejména cyklolékárníčku, nářadí pro jednoduché opravy kol, odstavná místa pro kola a další doplňující služby.

+ Litenčická pahorkatiná křížem krážem, Litenčická pahorkatina na kole
+ Pálivou Pálavou na kole
+ Dovolená a turistika na Pálavě
+ Pálava a Lednicko - Valtický areál (Mikulovská vrchovina), turistické chaty, ubytování
+ Lednice, pohádkový zámek uprostřed zahrad a rybníků
+ Zelené pivo a bílé víno na Pálavě
+ Přechod Pavlovských vrchů
+ Mikulov – brána Pálavy; město a nejbližší okolí

Hory Výstup na Plačlivô: Oravsko-kysucký Karpattrek (1) aneb přes Roháče na Kubínskou holi a…
Hory Beskydy, Javorníky, Bílé Karpaty: Trek podél česko - slovenské hranice
Hory Harmanecká jeskyně, veřejnosti přístupná jeskyně Velké Fatry
Hory Abcházie, (ne)známá země pod Kavkazem
Vartovka Malá Fatra, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Kvarky Martinova bouda Rýchorská bouda Loket Tematín Macocha Pajštún Maroko Jeskyně Balcarka Orion Vartovna Strahlhorn Pluto Cirrus Otakárek ovocný Slunce Karimatky Helfštýn