Poslední aktualizace: 2.4.2020 , svátek má
Treking > Cestování > Hranice s Ukrajinou, celní a pasové formality

Hranice s Ukrajinou, celní a pasové formality

Hranice s Ukrajinou: Jak cestovat do ukrajinských Karpat? Co mě čeká na hranicích s Ukrajinou?

12.5.2012 | Aleš Kučera

Bohužel, za poslední měsíce se Ukrajina jaksi politicky vzdaluje od Evropy, soudě podle slovensko-ukrajinské hranice však daleko více od Slovenska. Přestože by měly kontroly na vnější hranici Schengenu probíhat podle jednotných pravidel a standardů, postup slovenských celníků na vstupu do EU je v porovnání s polskou a maďarskou hranicí nejhorší.

Za hranicí, Užgorod

Například čekací doba - daná "rychlostí" a předstíranou pečlivostí slovenských celníků poslední měsíce na přechodu Užhorod - Vyšné Nemecké na slovenské straně neklesne pod 4 hodiny, ale běžně se pohybuje okolo šesti hodin.

Na přechodu pár kilometrů severněji - Malyj Bereznyj - Ubľa jsou čekací doby přibližně o polovinu kratší, ale především turisty a kolegy z horské služby místní celníci rádi posílají do hliníkové haly na osobní prohlídku a vyndáním všech věcí z batohu a na prohlídku auta na kanálu (přičemž před očima obyvatelé sobraneckého okresu převážejí kdeco a v jakémkoli množství, ale turista, ten je podezřelý číslo jedna!).

Čtěte také: Ukrajinské Karpaty - Poloniny, turistický a trekový průvodce

Jak jsme asi pochopili při našich četných cestách na Ukrajinu, počet kontrol celníci musí nějak statisticky plnit, a přeci nebudou šacovat sousedy z vesnice. A nepsaným pokynem je snížit propustnost slovenské hranice na minimum tak, aby se nevyplatilo jezdit převážet z Ukrajiny benzín několikrát za den (pak třeba deset aut odbavuje jeden ploužící se nerudný celník). Pohraniční policie Slovenské republiky pracuje svižně a bez problémů.

Několik tipů, jak se důstojně dostat z Ukrajiny do EU, bez zbytečného ponižování při osobních prohlídkách na vstupu na Slovensko či bez mnohahodinového čekání na rozpálené celnici ve Vyšném Nemeckém.

Pokud jedete vlastním autem, nejrychlejší je vstup na Ukrajinu ze Slovenska (např. z Prahy do Košic je možné dojet autovlakem a na hranici to je okolo sto kilometrů) - na vstupu na Ukrajinu se čeká okolo půl hodiny s odbavením na obou celnicích, kdy se kontrolují pasy a technické průkazy. Slovenští celníci překvapí otázkou na stav kilometrů na tachometru a množství paliva v nádrži. Od loňského roku se již nevyplňují imigrační kartičky na ukrajinské straně.

Linka z Michalovců do Užgorodu

Bohužel, horší je návrat do EU - jak jsme zmínili v začátku článku. Pokud se potřebujete vracet na Slovensko, vyplatí se zajet z Užhorodu 40 km severněji na přechod Malyj Bereznyj - Ubľa (vůbec nejlepší je vracet se v pondělí, to na Ukrajině nejsou trhy a přechod není zaplněn místními).

Naopak maďarští kolegové na přechodech poblíž Berehova (přechod Lužanka - Beregsurány) odbavují plynule a profesionálně, ale bez zbytečného zdržování, to platí o polsko-ukrajinském přechodu Chirov - Krośczenko (to samozřejmě nebude platit po dobu konání fotbalového EURA 2012, kdy jsou na hranici zpřísněné kontroly - tzn. v době od 8. června do 1. července 2012).

Pro návrat našich turistů z oblasti Boržavy, Krásné je berehovský přechod nejblíže, ti co se vrací s východní části Zakarpatí, můžou zkusit přechod Solotvino - Sighetu Marmatiej, kde jsou rumunští celníci na rozdíl od slovenských kolegů milí a slušní, navíc nabídnou i komunikaci v angličtině - což se nedá říci o vyštěkávajících povelech Slováků (především ne všichni naši polští kolegové jejich příkazům rozuměli).

Zobrazit místo Hranice s Ukrajinou, Slovensko na větší mapě

V Rumunsku můžete pokračovat dále podél Tisy směr Satu Mare, formální kontrolou na přechodu do Maďarska a dále na Mátészalku a směrem na Nyíregyházu a po dálnici do Čech (nebo přes Tokaj na Slovensko).

Pokud však se nechcete zatěžovat řízením auta a chcete cestovat jen s batohem, doporučujeme z Prahy a Olomouce vlak R443 Šírava (určitě ne bez lůžka, které stojí 12 EUR, což je v přepočtu cca 300 Kč a zaručuje vám jistotu bezpečí. Bohužel sedící a dřímající cestující rychlíku Šírava jsou cílem zlodějů, našich nepřizpůsobivých občanů).

Rychlík odjíždí z Prahy ve 22.13 hod, z Olomouce 1.01 hodin a v Michalovcích je v 10.01 hodin. Cena jízdenky City Star z Prahy do Michalovců a zpět stojí 69,80 EUR / tzn. jeden směr vyjde na 873 Kč.

Autobusové nádraží v Užgorodě

Z Michalovců odjíždí od železničního nádraží ve 12 hodin červený ukrajinský Ikarus do Užhorodu, tam je okolo 14.30 hodin našeho času (tento spoj není v idosu).

Pokud se především při cestě zpět nechcete zdržovat na vstupu do "eurosojuzu" - jak nás nazývají Ukrajinci - využijte pravidelné linky SAD Prešov, autobus Karosa odjíždí z užhorodského autobusového nádraží v 15.50 h našeho času a v Michalovcích je v 17.45 hodin (cena jízdenky stojí 5 EUR plus zavazadla).

Jízdenku s místenkou je možné zakoupit v předprodeji na nádraží v Užhorodě. Autobus má na hranici přednostní právo a kontrola cestujících nepřekročí hodinu. Z Michalovců odjíždí rychlík Šírava R442 směrem na Prahu ve 20.03 h, v cíli své cesty je v 7.38 hodin.

30.07.2016, 09:55 olda | Dodatek
07.10.2015, 19:41 martin | plakajacy polok
09.04.2014, 20:17 Aleš | Přechod Vyšné Nemecké
05.11.2012, 10:17 Vit | k prechodu Solotvino-Sighet
15.08.2012, 10:59 Petr | Vstupní poplatky UA?
15.08.2012, 12:14 -OB- | Ne, nic podobného se
17.08.2012, 21:33 hanka | vstupní poplatky
26.07.2012, 19:43 Kateřina Hanušková | Ponižující zkušenosti na přechodu Užhorod/Vyšné Německé
24.07.2013, 18:47 Marek | Slovenský celník---IDIOT :-(
01.08.2013, 10:57 aleš | slovensští celníci
17.08.2014, 14:43 Gabriela Ševčuková | Malá oprava k reakcii "slovenský colník - idiot"
17.07.2012, 15:53 David | Přechod cyklisté

+ Napříč Krymským pohořím
+ Krym a Čatyr Dag; Tilak Treking 2005; soutěžní článek č. 1
Hory Poohří a Krušné hory aneb od hradů v Poohří vzhůru na Klínovec
Hory Přes Ploskou poloninu a údolím Černé Tisy do Jasině - dva dny sám v horách Zakarpatí