Poslední aktualizace: 18.9.2021 , svátek má

Dálniční známka Slovinsko 2023, cena a platnost

Cena a platnost dálničních známek ve Slovinsku 2023

18.2.2021 | Otakar Brandos

Slovinsko zavedlo dálniční známky v podobě kupónů v roce 2008. Při první návštěvě této země jsem dálniční známku ještě kupovat nemusel. Přestože má Slovinsko jen asi 528 km dálnic, není dálniční známka nijak levnou záležitostí. To dokládá vpravo uvedená tabulka cen dálničních známek pro rok 2020.

Po dokončení rozestavěných úseků má mít slovinská dálniční síť měla mít 660 km. Avšak ani v takovémto případě by cena dálničních známek ve Slovinsku nebyla ve srovnání s cenou v ČR nebo na Slovensku nijak levnou záležitostí. A to si již netroufám srovnávat s Rakouskem, kde při obdobné ceně je dálniční síť mnohonásobně delší.

Přestože již základní ceny dálničních známek ve Slovinsku nebyly nijak nízké, vytvořili Slovinci ještě jednu kategorii vozidel do 3,5 tuny (2B). Dálniční známky pro tato vozidla se prodraží o poznání více a neúměrně zatěžují motoristy mířící na dovolenou k moři např. do Chorvatska nebo Černé Hory. Cena pro vozidla kategorie 2B (tranzity, některé offroady aj.) je dvojnásobná. Není proto žádný div, že se na internetu nabízí řada doporučení na objížďky, které umožňují vyhnout se předraženým slovinským dálnicím.

Kategorie motorových vozidel

• Kategorie 1 - motocykly
  • Kategorie 2A - vozidla do 3,5 t a do 1,3 m výšky nad první nápravou (měřeno od země)
  • Kategorie 2B - vozidla do 3,5 t a přes 1,3 m výšky nad první nápravou (měřeno od země)

Ceník dálničních známek (2021) ve Slovinsku

Platnost / typ vozidla Kategorie 1 Kategorie 2A Kategorie 2B
Týdenní 7,5 EUR 15 EUR 30 EUR
Měsíční - 30 EUR 60 EUR
6měsíční 30 EUR - -
Roční 55 EUR 110 EUR 220 EUR

Platnost slovinských dálničních známek

Krátkodobé dálniční známky ve Slovinsku platí 7 nebo 30 dní (event. 6 měsíců) počínaje dnem příjezdu. Prodejce vám na ni musí vyznačit první den platnosti. Za jízdu bez platné dálniční známky můžete zaplatit pokutu 300 - 800 EUR.

Roční dálniční známka platí ve Slovinsku obdobně jako je tomu u nás nebo na Slovensku. Platí celý kalendářní rok a v lednu roku následujícího, stejně tak v prosinci roku předchozího. Roční dálniční známka pro rok 2021 tak platí od 1.12.2020 do 31.1.2022.

Koupě a umístění dálniční známky ve Slovinsku

Platný kupón (dálniční známka) musí být nalepen (celou svou plochou) na levém dolním a nebo horním okraji předního skla motorového vozidla tak, aby nezabraňoval ve výhledu z vozidla. Dálniční známka musí být přilepena celou svou plochou na vnitřní straně předního skla.

Dálniční známky na dálnice ve Slovinsku můžete zakoupit na hranicích, u benzinových pump a dnes i za koruny v ČR např. u ÚAMK. Jednou jsem tyto dálniční známky zahlédl i na rakouské pumpě v blízkosti hranice (nemám ověřeno, zda-li je to pravidlo).

Další informace získáte přímo na slovinských stránkách DARS (Družba za avtoceste v Republiki Sloveniji) www.dars.si.

Dálniční známka Slovinsko 2020 / cena a platnost

Cena a platnost dálničních známek ve Slovinsku

21.11.2019 (21.1.2015) | Otakar Brandos

Ceník dálničních známek (2019) ve Slovinsku

Platnost / typ vozidla Kategorie 1 Kategorie 2A Kategorie 2B
Týdenní 7,5 EUR 15 EUR 30 EUR
Měsíční - 30 EUR 60 EUR
6měsíční 30 EUR - -
Roční 55 EUR 110 EUR 220 EUR

Platnost slovinských dálničních známek

Roční dálniční známka platí ve Slovinsku obdobně jako je tomu u nás nebo na Slovensku. Platí celý kalendářní rok a v lednu roku následujícího, stejně tak v prosinci roku předchozího. Roční dálniční známka pro rok 2019 tak platí od 1.12.2018 do 31.1.2020.

Je třeba druhý díl a doklad? (Helena, 02.08.2016, 07:24 )
Je třeba mít sebou ke kontrole druhý díl známky a doklad o koupi? Díky.
Zkušenost s kontrolou nemám (TF, 02.08.2016, 14:06 )
- bohužel nebo bohudík, jak se to vezme - ale vzhledem k tomu, že se na slovinské týdenní ani měsíční dálniční známky nepíše SPZ, tak to asi nebude třeba. Nicméně vám nic nebrání si doklad a druhou část dálniční známky pro jistotu uschovat.
Děkuji (Helena, 02.08.2016, 15:35 )
Děkuji.
Ano, (TF, 22.01.2015, 23:36 )
slovinské dálniční známky se dají koupit i v Rakousku, pokud jedete přes Graz, tak je to na poslední benzince před hranicemi (tuším, že u obce Gersdorf). Není však třeba s tím pospíchat, hned za hranicemi se nachází slovinská benzinka a ještě k tomu několik dalších prodejen dálničních známek. Lumpárna je v tom, že nejkratší sedmidenní dálniční známka vám na klasický pobyt „od soboty do soboty“ nebude stačit (vracíte se osmý den), a tak si musíte zakoupit buď tyto dálniční známky dvě nebo jednu měsíční, což vyjde na stejné peníze (30 €). Pak se ale Slovinci nesmí divit, že se to většina návštěvníků Chorvatska snaží objet, což asi dotčeným obcím na objízdných trasách moc radosti nepřináší. Pokud však jezdíte na Istrii jako já, tak je možná lepší se „nešprajcovat“ a naopak využít slovinské dálnice co nejvíc, když už jste si je tak draze zaplatili, a jet po nich přes Lublaň až do Koperu. Tam po překonání údolí s hraničním přechodem navazuje na chorvatské straně nově vybudovaná „vnitroistrijská“ rychlostka, která vede až do Puly a Rijeky a která vám umožní vyhnout se obcím až do té doby, než odbočíte k moři ke svému plánovanému místu pobytu. Tato rychlostka je zpoplatněna mýtným, než jsem odbočil na Poreč, tak jsem platil tuším okolo 15 HRK. Mýtné měli původně i Slovinci, ještě teď na jejich dálnicích zavazí zrušené mýtnice…

Dálniční známky v okolních zemích, může vás zajímat

Turistika a výlety podle pohoří

+ Postojnska Jama neboli jeskyně Postojná; Slovinsko
+ Slovinsko - počasí, geografie, přírodní poměry a dovolená
+ Triglavský národní park
+ JULSKÉ ALPY, Tilak Treking 2005; soutěžní článek č. 4
+ Přechod Julských Alp
+ Přechod Karnských Alp
+ Carnia Verde neznámá "Zelená země"