Poslední aktualizace: 22.7.2023 , svátek má
Treking > Cestování > Jeskyně Škocjanske jame, unikát ve Slovinsku

Jeskyně Škocjanske jame, unikát ve Slovinsku

Unikátní jeskynní systém ve Slovinsku - Škocjanske jame (jeskyně)

11.4.2017 | Otakar Brandos

Škocjanske jame (Škocjanské jeskyně) představují unikátní jeskynní systém Slovinska v sousedství krasového masívu Sněžníku v krasové oblasti zvané Kras. Škocjanske jame vyhloubil tok řeky Reka, která pramení na úpatí Sněžníku a brzy mizí v podzemí. Na povrchu se její vody objevují po asi 55 kilometrech nedaleko pobřeží Jaderského moře.

Škocjanske jame

Čtyři kilometry před vstupem do jeskyní se řeka silně zaryla do vrstev vápenců, ve kterých vyhloubila mohutnou a až 200 metrů hlubokou soutěsku. Ta pravděpodobně vznikla v období pleistocénu propadem stropu původní jeskyně. Škocjanské jeskyně patří spolu s jeskyní Postojná k nejznámějším a nejkrásnějším jeskyním Slovinska. Není proto divu, že se v roce 1986 tato jeskyně ocitla na seznamu přírodního a kulturního dědictví UNESCO.

Škocjanské jeskyně (Škocjanske jame) dosahuje délky asi 6,2 km a hloubky 223 metrů. Teplota v jeskyni dosahuje hodnoty 12 °C. V místech vodních kanálů pak může teplota vzduchu klesnout až k 0 °C. Relativní vlhkost vzduchu dosahuje 80 - 100 %.

Čtěte také: Postojná neboli Postojnska Jama, jeskyně ve Slovinsku

Za nejunikátnější část Škocjanské jeskyně je považován podzemní říční kaňon, který dosahuje délky 2,6 km, hloubky až 146 metrů a šířky pouhých 10 až 60 metrů. Na podzemním toku řeky Reka se v těchto prostorách nachází celkem 26 vodopádů vysokých 10 až 30 metrů. Škocjanské jeskyně se mohou vedle obřího jeskynního dómu širokého 120 metrů, dlouhého 300 metrů a vysokého až 146 metrů s objemem 2 200 000 m3 pyšnit i obřím stalagnitem, který patří k největším v Evropě.

Systematický jeskynní průzkum ve Škocjanských jeskyních započal již v roce 1840. Na objevení tohoto podzemního systému se podílel i český důlní inženýr A. Hanke. Jeho jméno nese jedna z hlavních jeskynních prostor - Hankeho kanál. Dnes prohlídka jeskyní, které byly veřejnosti zpřístupněny 130 metrů dlouhým uměle proraženým tunelem, trvá asi hodinu a půl.

Škocjanské jeskyně jsou přístupné celoročně. Od 10.00 do 15.00 až 17.00 podle sezóny. Vstupné je poměrně vysoké, pro dospělého činí 16 EUR. Aktuální informace o cenách a vstupech naleznete na této stránce www.park-skocjanske-jame.si.

Škocjanske jame, mapa

Hory Bruntálské sopky a údolí Moravice: Třídenní předjarní trek Nízkým Jeseníkem (2)
Hory Výstup na Großer Buchstein, vysokohorská turistika v rakouském národním parku Gesäuse
Planeta Mars Venušiny misky Rýchorská bouda Hrad Sovinec Sopky Ramža Šerlich Macocha Soumrak Galaxie Motýli Heukuppe Burkvíz Zvířetník Den Země Měsíc Bouzov Červen, počasí Karimatky Proton Turistické vařiče Hora Říp
1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníků a pátá nejvyšší hora v ČR