Poslední aktualizace: 17.11.2021 , svátek má

USA: Sequoia National Park, Generál Sherman

6 000 kilometrů po americkém Západě; Sequoia National Park

11.4.2014 | Dorek Čermák

Tolik jsme najezdili mezi Los Angeles, San Franciskem, Denvrem a Moabem. Navštívili deset přírodních parků a to je jenom nepatrná část toho co americká divočina nabízí. Ještě doma před odjezdem jsem si "upřednostnil" místa, která bych chtěl v USA navštívit.

Sekvojovec obrovský, Národní park Sequoia

Opouštíme "Frisko" i s jeho vyhlášeným mostem Gold Gate a míříme do Yosemitského parku, abych si splnil jeden z mých snů, stát pod El Capitanem, největším žulovým monolitem na světě. Tisíc metrů vysokou skalní legendou na které se vyvíjelo skalní světové lezení.

V rukách přehazuji "Nikona" a čekám až vítr vyčistí prostor mezi mnou a stěnou. Ve východní čísti Yosemitu hoří a dým vytváří na všem co by stálo k vyfocení clonu. Většina cest je uzavřených kvůli požáru i naše plánovaná odjezdová cesta směrem na východ.

I zde se potvrdilo pravidlo, že "něco zlé je zase pro něco dobré" a jedeme navštívit Národní Park Sequoia, který se nachází v západní části pohoří Sierra Nevada v Kalifornii a který nebyl v plánu naši cesty.

Už cesta sama do výšin, kde sekvoje rostou byl zážitek. Desítky serpentin po perfektní silnici (ta byla po celé naší cestě i v Mohavské poušti, kdy teploty dosahují padesátky se asfalt netopil). A ta "divočina" kolem nás.

Čtěte také: Svatá Helena, vzhůru na dýmající Svatou Helenu

Vítá nás poutač parku sekvojovců obrovských. Park byl založen v roce 1890 jako druhý v pořadí na území USA hned po Yellowstonu. V roce 1841 zřejmě jako první běloch narazil na porost mamutích stromů cestovatel John Bodwell. Jeho tvrzení nechtěl nikdo uvěřit a trvalo dalších několik let, než se cestovatelovo vyprávění o ohromných jehličnanech potvrdilo.

Vstup do parku

Stromy však byly dlouho před tím známé indiánským kmenům, sídlících v jejich výskytu, tedy v západní části pohoří Sierra Nevada. Indiáni kmene Monachee žijící v podhorské části v letních měsících přecházeli území, kde tyto "giganti" rostou a obchodovali s kmeny na východě.

První osadník, který se na území sekvojovců obrovských usadil, byl Hale Tharp. Svůj první dům si vystavěl v dutém kmeni padlého sekvojovce v obřím lese u Log Meadow. Choval úctu k okolnímu lesu a vedl jedny z prvních bitev proti kácení těchto stromů.

Tharpovo úsilí zachránit Obří Sekvoje se setkávalo s malým úspěchem. V 80. letech 18. století založili bílí osadníci společnost, která obchodovala se sekvojovým dřevem. Na rozdíl od příbuzných sekvojovců Vždyzelených dřevo sekvojovců. Obrovských bylo náchylné ke štípání a tím nevhodné pro obchod, přesto bylo používáno hlavně na výrobů železničních pražců, neboť je odolné proti hnilobě.

Sekvojovec obrovský, Národní park Sequoia Sekvojovec obrovský, Národní park Sequoia

Tisíce stromů bylo vykáceno, než těžba konečně ustala. V současné době rostou tyto "Mrakodrapy lesa" ve státech Oregon a Kalifornie. Největším (ne nejvyšším) stromem současného světa je sekvojovec zvaný Generál Sherman. Jeho výška je 83,8 m obvod kmene 31 m a jeho celkový objem dosahuje 1 487 m3 a váha stromu je 2 145 tun.

Vyrážíme na okruh kolem stovky těchto stromů. Jsme upozorněni, že se nemáme vzdalovat z naučného chodníku, prý kvůli pumě, která vodí dvě mláďata a potuluje se kolem. Procházíme se mezi velikány se zakloněnou hlavou, abychom dohlédli na jejich vrcholek. Také hledám způsob jak takový strom fotit. Nejlepší je porovnání stromu a člověka.

Dotýkám se rukama jednoho z obrů a uvědomuji si, že tu stojí od doby, kdy už Kristus chodil po zemi. Že někteří tu stáli v době vzniku Egyptských pyramid. Že každý strom potřebuje denně vypít až 4 000 litrů vody a jejich dřevo chrání kůra tlustá i přes padesát centimetrů. To vše dohromady se vymyká lidskému chápání co vše musí zvládnout příroda.

Sbírám pár šišek. Strom jich má dostatek až 11 000 jsou velké od 4 -7 cm a zrají dlouhou dobu 18 - 20 měsíců. Běžně zůstávají zelené a uzavřené až dvacet let. Přicházíme k padlému dvojstromu po kterém se procházíme. Pád tohoto obra prý natočil jeden německý turista. V duchu si počítám kolik by vydrželo dřevo z tohoto jednoho padlého kmene na topení. Vyšlo mi, že sto let.

Sequoia National Park na mapě

Zobrazit místo Sequoia National Parc na větší mapě

Těmto stromům se také říká "Redwood - červené dřevo" ale ne pro barvu kůry, která je hnědočervená, ale pro barvu dřeva, které je pod kůrou. K sebraným šiškám ještě přidávám kousek kůry z toho padlého dvojstromu. Po třech hodinách prohlídky nás bolí za krkem od stálého koukání do korun stromů. A díky požáru, který nás vyhnal z Yosemitu, jsme bohatší o zážitky z objevování sekvojovce obrovského, kterého bychom jinak "obešli".

Hory Galaktický zabiják, dvojice interagujících galaxií NGC 1316 a NGC 1317
Hory Jak vybírat stan? 10 rad pro výběr stanu. A rozhodně nespěchejte
Hory Nezapomenutelný dvoudenní trek za humny Ostravy? Vandr údolími Setiny a řeky Moravice
Kadovský viklan Velká Fatra, ubytování Chata Švýcárna Bouzov Gutštejn Bilíkova chata Chopok Vihorlat, ubytování Pieniny Čierny kameň Helfštýn Mauricius Králický Sněžník Sluneční erupce Levoča Olperer Čergov Blesk Chočské vrchy Jeskyně Šipka Pohorky Spišský hrad

Solární nabíječky pro turistiku a treking - luxus nebo nezbytnost?

Solární nabíječky se v outdooru objevily poměrně nedávno. Se stále častějším používáním GPS, digitálních fotoaparátů…

Je táboření a bivakování v přírodě a na horách legální?

Táboření či bivakování je v českých, slovenských, ale třeba i rumunských či skandinávských horách běžná praxe. Ne vždy je však tato praxe tolerována, ne všude má "oporu" v zákoně. V posledních dvou…

1. Slovenské hory Baraniarky a Kraviarske, podzimní balada modré hřebenovky
2. České hory Ledopády v Pulčínských skalách; návštěva Pulčínských skal a ledopádů aneb úskalí turistiky na Valašsku
3. Rumunské Karpaty Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1) - trek po hřebenech rumunských Karpat
4. České hory Králický Sněžník, procházka nad mraky - z Dolní Moravy k vrcholu Králického Sněžníku