Poslední aktualizace: 5.11.2018 , svátek má

Hory Mecsek a město Pécs, výlet na jihu Maďarska

Krátká návštěva na jihu Maďarska - Mecsek a město Pécs

25.2.2011 | Martin Jílek

Maďarsko je známé především jako země lázní, vína, nekonečné pusty a výborné kuchyně. Málokoho napadne jet do Maďarska kvůli horám, což je tak trochu škoda. Nejvyšší hora Kékes sice dosahuje výšky jen 1 014 m n. m., ale výstup z "placky" až na vrchol dá pořádně zabrat.

Rozhledna János-kilató na Tubesi

Na Maďarsko připadlo z Karpat o jedno procento z rozlohy více než České republice a jeho pohoří se nachází na severu země, avšak při pohledu na mapu zaujme i jedno na úplném jihu, které sice geomorfologicky do Karpat nepatří, ale je také zajímavé, Mecsek. Pohoří je dlouhé cca 45 km a široké 10-15 km, jeho nejvyšší vrchol Zengö dosahuje výšky jen 682 m n. m., ale vzhledem k okolní nadmořské výšce Pannonské pánve je pohoří viditelné již z dáli.

Při mé návštěvě lázní Harkány, kde je údajně nejlepší léčivá voda v celé zemi, jsme jeden den věnovali historickému městu Pécs a jeho severní dominantě, hoře Misina, upozorňující na sebe nepřehlédnutelnou televizní věží. Dostat se na vrchol lze buď pěšky přímo z centra města, nebo použít MHD a nechat se nahoru vyvézt.

Z časových důvodů jsme využili druhou možnost, konkrétně autobusovou linku č. 35, která vyjíždí ve dvouhodinovém taktu od nádraží MÁV. První spoj vyjíždí v 8:05, jízdenku si kupujeme u řidiče za 300 Ft. Autobus moc obsazený není, jede s námi ještě jeden turista, který si rychle všimnul, že přemýšlíme, jak otevřít láhev vína a podává nám svou vývrtku.

Cesta ubíhá rychle, těsně pod vrcholem jedeme souběžně s dětskou železnicí, jejíž délka dosahuje cca 2 km, více informací lze získat na adrese http://mecsekikisvasut.extra.hu. Na konečné vystupujeme téměř sami, jdeme prozkoumat, zda-li se dá dostat do televizní věže. Otevřeno sice je, ale od návštěvy ustupujeme, neboť pochybujeme, že by ze špinavých a tmavých oken výhled stál za to.

Pohled z Tubese na vrch Misina a Pannonskou pánev

Raději se vydáváme po žluté značce na protější vrchol Tubes (611 m n. m.), kde se nachází jedna z Mecseckých rozhleden. Stejně jako vrchol Misina i tento má svoji rozhlednu již dlouhou dobu. Zatímco na prvním musela v roce 1967 ustoupit stavbě televizního vysílače, na druhém byla kamenná vyhlídka nahrazena architektonicky vkusnou stavbou, otevřenou v roce 2001.

Cesta trvá slabou půlhodinku a přestože jsme, dle mapy avizovanou vyhlídku na kopci Kis Tubes, nenašli, jsme rádi, že jsme sem došli, rozhled stojí za to. Na západě tušíme městečko Abaliget, kde můžete navštívit stalaktitovou jeskyni s prohlídkovou trasou 640 m, otevřenou celoročně. Po dvaceti minutách se vracíme zpět k televizní věži a od ní klesáme po jedné z cest dolů do města.

Pohled na vrch Tubes od televizí věže

Do centra vcházíme skrz staré městské opevnění, které bylo vybudováno ve 13. stol. po mongolském nájezdu. Po ulici Kaptalan utca míjíme několik muzeí, kterých je v Pécsi na výběr dost a přicházíme na náměstí Dóm tér s impozantní katedrálou (vstupné 400 Ft) a pozůstatky raně křesťanského mauzolea (650 Ft) Těšíme se na pohřebiště římského města Sopianae, objevené pod ulící Apáca utca, leč bohužel bylo zavřené, o jeho sporadické otevírací době ani zmínka. Trochu zklamaní přícházíme na náměstí Széchenyi Tér s mešitou paši Kazima Gáziho (otevřeno duben-říjen). Po prohlídce náměstí míjíme židovskou synagogu a s malou zacházkou se okolo trochu zastrčené mešity Hasana Jakovaliho vracíme zpět na nádraží.

Katedrála na náměstí Dóm tér Náměstí Szechenyi tér s mešitou paši Kazima gázího

Tento cíp jížního Maďarska má co nabídnout jak nenáročným turistům, kteří nehledají závratné výšky, tak milovníkům historie, termálních vod a dobrého jídla.