Poslední aktualizace: 5.11.2018 , svátek má

Paragliding nad Kazachstánem, Kazažský pohár

Kazažský pohár v paraglidingu

3.10.2012 | Karel Vejchodský

Realita kazašké pohostinnosti je stejná jako v legendárním filmu Svéráz národního lovu. Na letišti Almaty si nás vyzvedl velký Sergej a jeho partička. Vše komentuje slovy: Vsjo budět charašo!!! Cesta na Kazašský pohár je i pro paraglidingové tvrďáky dost tvrdá. Někdo to řeší konzumací polosyrových sumců, další vodkou nebo koňakem a někdo to v noci míchá všechno dohromady. Konečně přijíždíme pod Altaj a začínáme se opravdu těšit.

Přistání

Pohár začíná a vydáváme se na první štaci, nicméně vývozový Kamaz to po silném nočním dešti vzdal hned na úpatí kopce. Trasa dlouhá 14 km je těžší než se čekalo. V cíli je první Charlie, druhý kazašská jednička Aleksej Kruglov a hned za ním Vlasta. Další den to také nebyla žádná procházka růžovým sadem. Uchycení na startu se podařilo pouze Charliemu s Aleksejem. Stoupáky nad úžasným Altajem nezřídka překročily 5 m/s a dostup 3 200 nad mořem také nebyl k zahození.

Čtěte také: Deník expedice Altaj (2) - výstup na Beluchu, nejvyšší horu Sibiře

Další dny létaní v Altaji již tak skvělé nebyly. Poměrně souvislá oblačnost starty znemožňovala. Překvapivě byla vyhlášena disciplína na volnou vzdálenost jakýmkoliv směrem. Ale to hlavní přišlo stejně až večer. Naši druzja zapíchli berana a rozhodli se uspořádat žranici. V obrovském kotli nad ohněm jsme jej uvařili, snědli a důkladně zapili… asi tušíte čím. Prostě velká párty po kazašsku!

Kazažská step

Poslední závodní den musíme kvůli změně větru startovat trochu improvizovaně. Ředitel soutěže San Sanich se na chvíli zahledí na oblohu a pak řekne, že se dnes letí okolo 14 km s přistaním na základně proti silnému větru. Charlie to trochu přetaktizoval a místo aby udělal hůlky ze svých protivníku, dělá hůlku sám ze sebe a přistává v poli.

Po dvou hodinách dolétává Aleksej a tím pádem vyhrává i celý závod. Vlasta při vyhlášení výsledků dostává cenu za umělecký dojem jeho startu, kdy po klapanci protíná s napnutýma nohama vršek břízy, čímž sklidil veliký aplaus zejména vyprošťujících záchranářů.

Nadešel den našeho odjezdu a ukončení "Svérázu kazašského paraglidingu". Stačili jsme se ještě zaplést do městem podporované demonstrace mladých proti narkotikům. Než jsme se rozhodli, na jaké straně barikády budeme vlastně stát, tak jsme raději nakoupili zásoby půllitrových butylek čiré tekutiny a pohodlně se uvelebili v letadle. Letíme domů!

Kazachstán z výšky Kazachstán z výšky

Karel Vejchodský - paraglidový pilot a cestovatel. Provozuje firmu AIR CENTRUM, která provozuje paragliding ve všech možných podobách a agenturu Z-AGENCY, která realizuje teambuilding a firemní akce . Je mnohonásobným vítězem Českého poháru paraglidingu a držitel českého a evropského rekordu nejdelším letem na evropském kontinentě v historii - 335 km ze dne 28. 7. 2008.

Vynáška Altaj

+ Deník expedice Altaj (1)
+ Deník expedice Altaj (3) - sestup z hor
+ Nejvyšší vrcholy všech zemí světa
+ Altaj, divočinou Sibiře
Hory Trek z Malé Fatry do pohoří Žiar, Fatransko-turčanský Karpattrek (2)
Hory Přechod Martinských holí aneb Fatransko-turčanský Karpattrek (1)
Hory Velká Fatra, přechod Liptovského hřebene pohoří a Bradlové Fatry (1)
Slovenský ráj Barborka Sněžka Beskydy, ubytování Karlštejn Žiarska chata Beskydy, ubytování Ještěd Hranická propast Vrbické pleso Orlické hory Velký Rozsutec Svidovec, přechod Loket Porubský bludný balvan Jeseníky, ubytování Gran Paradiso