Poslední aktualizace: 30.3.2024 , svátek má

Atlantik / Atlantský oceán: hloubka a rozloha oceánu

Atlantský oceán - vodní masa pokrývající šestinu povrchu planety Země

22.1.2018 | Otakar Brandos

Atlantský oceán je druhým největším oceánem na Zemi. Atlantský oceán má rozlohu asi 76 800 000 km2 a pokrývá tak asi jednu šestinu povrchu Země. Z celkové rozlohy pozemských oceánů tak Atlantskému oceánu připadlo 21,24 %. Dlužno však dodat, že se tento číselný údaj v literatuře značně liší, takže je potřeba jej brát jako orientační.

Průměrná hloubka Atlantského oceánu činí 3 332 m, bez okrajových moří to je 3 926 m. Nejhlubším místem v Atlantiku je prohlubeň Milwaukee v Portorickém příkopu, jejíž hloubka dosahuje úctyhodných 8 648 m. Takový obrácený (téměř) Mount Everest. V literatuře se ale objevuje i další údaje posouvající hloubku prohlubně Milwaukee až na 9 220 m. Objem vody v Atlantiku činí 354,7 mil. km3.

Délka pobřeží Atlantského oceánu, jehož vody omývají břehy Evropy, Afriky, Jižní a Severní Ameriky, činí 111 866 km. Na jihu sousedí Atlantský oceán s Jižním oceánem (Jižním ledovým oceánem), na severu se Severním ledovým oceánem. Na západě na úrovni mysu Horn sousedí s Tichým oceánem a na východě na úrovni Střelkového mysu s Indickým oceánem. Největšími okrajovými moři Atlantského oceánu jsou Sargasové moře a Středozemní moře s Černým mořem.

Čtěte také: Oceány, rozloha a hloubka světových oceánů

Informace o Atlantském oceánu by nebyly úplné bez zmínky o Středoatlantském hřbetu. Tento 11 300 km dlouhý hřbet, jakési podmořské horské pásmo, je charakteristickým geologickým útvarem Atlantiku. Táhne se napříč celým oceánem od severu k jihu a dosahuje výšky v průměru 2,5 až 3,5 km.

Středem tohoto pásma se táhne hluboká příkopová propadlina, podél které se ze zemského nitra dere na mořské dno žhavé magma a díky čemuž se zvětšuje vzdálenost břehů kontinentů na protějších stranách oceánu. Ročně o jeden až 10 centimetrů. Pásmo je lemováno množstvím sopek. Však i ostrov Island vznikl díky výlevům magmatu na linii Středoatlantského hřbetu. K dalším ostrovům na Středoatlantském hřbetu patří Azory, Bermudy, Jan Mayen či Ascension a Bouvetův ostrov.

Atlantský oceán, podobně jako ostatní oceány obecně, mají i zásadní vliv na klima v Evropě a v Americe. Přesněji řečeno - zásadní vliv na klima mají mořské proudy. Zatímco v severních oblastech Evropy je díky teplému Golfskému proudu o dosti tepleji a les roste ještě na 70. stupni severní šířky, tak v Severní Americe je díky chladnému Labradorskému proudu zase citelně chladněji a 70. stupeň severní šířky již spadá do pásma věčně zmrzlé půdy.

+ Největší státy Evropy, žebříček evropských zemí podle rozlohy
+ Nejdelší evropské řeky, žebříček nejdelších řek Evropy
+ Největší ostrovy Evropy, žebříček největších evropských ostrovů
+ Česká republika je jedna z nejbezpečnějších zemí světa
+ 23 % Čechů očekává teroristický útok na palubě letadla
+ Zdravotní rady na cesty
+ Dálniční známky v ČR, cena a platnost dálničních známek
+ Na ukrajinských silnicích - poplatky, dopravní předpisy, dokumenty
Merkur Závojový vodopád Martinova bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Chata Jelenka Macocha Pluto Velikonoce Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Neutron Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Mačky Bukovec

1. Rozhledny Petřínská rozhledna: Rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů