Poslední aktualizace: 12.1.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Regulus (α Leo) je nejjasnější hvězdou v souhvězdí Lva

Regulus (α Leo) je nejjasnější hvězdou v souhvězdí Lva

Zdánlivá jasnost a vzdálenost hvězdy Regulus (α Leo)

17.9.2014 | Otakar Brandos

Regulus (latinsky malý král) neboli alfa Leo je nejjasnější hvězda v souhvězdí Lva a 20. nejjasnější hvězdou noční oblohy. Toto pojmenování zavedl v 16. století Mikuláš Koperník jako zdrobnělinu staršího názvu Rex, který zavedl již ve 2. století n. l. Ptolemaios.

Ve staré Arábii se používalo pojmenování Malikiyy, což znamená Královská hvězda. Ve starověkém Řecku se Regulus nazýval Basiliskos (Malý král), ve starém Bobylóně Šarru a v Periis Magh (Velký).

Modrobílá hvězda Regulus (α Leo) je spektrálního typu B7V zdánlivé jasnosti 1,35m. Představuje jednu z tzv. Královských hvězd, které dělily ekliptiku na čtyři části a podle kterých dříve lidé rozlišovali roční období (Regulus, Aldebaran, Antares, Fomalhaut). Regulus je také jednou z hvězd tvořících vrcholy tzv. jarního trojúhelníku.

Čtěte také: Arcturus, nejjasnější hvězda v souhvězdí Pastýře

Regulus se nachází ve vzdálenosti asi 85 světelných let od Země. Tento údaj se ale v odborné literatuře velice různí. Vzdálenost Regula je uváděna v rozmezí 62 až 85 světelných let (l.y). Jedná se o poměrně horkou hvězdu, jejíž povrchová teplota dosahuje asi 10 000 K.

Nejjasnější hvězda souhvězdí Lev má asi 164 × vyšší svítivost než naše Slunce. Hmotností převyšuje naše Slunce asi 3,5 ×. Jedná se také o velice rychle rotující hvězdu s diferenciální rotací. Rovníkové oblasti vykonají jednu otočku za pouhých asi 16 hodin oproti 27 dnům u našeho Slunce. Díky tomu je Regulus velice sploštělý.

Regulus není osamocená hvězda. Obíhá kolem něj pár hvězd zdánlivé jasnosti 7,6m a 13m vzdálené 4´´ od sebe. Tuto dvojhvězdu nalezneme asi 177´´ od Regula. Celkově je ale Ragulus čtyřnásobný hvězdný systém. Kromě uvedených kolem něj obíhá ve vzdálenosti pouhých 50 mil. km ještě těsný a neviditelný souputník, pravděpodobně bílý trpaslík.

+ Betelgeuse, rudý obr a nejjasnější hvězda souhvězdí Orion
+ Sírius, nejjasnější hvězda noční oblohy
+ Polárka, nejjasnější hvězda Malého vozu
+ Antares, rudý obr v souhvězdí Štíra
+ Hnědý trpaslík, záhadné objekty na pomezí planet a hvězd
+ Červený trpaslík, nejpočetnější hvězdná třída ve vesmíru
+ Oranžový trpaslík, ctrpasličí hvězda hlavní posloupnosti
+ Žlutý trpaslík, další z hvězd hlavní posloupnosti
+ Rudý obr a nadobr, závěrečné stádium vývoje hvězd
+ Nejtěžší známá hvězda ve vesmíru
Hory Goethova skalka, nejzápadnější lezecká oblast v České republice
Hory Treking na Slovensku: Ondavská vrchovina, Laborecká vrchovina a Šariš (1)
Hory Čergov, přechod pohoří na východě Slovenska (1)
Velká Javořina Šumava, ubytování Štefánička Petřínská rozhledna Hukvaldy Chata Paprsek Borišov Pieniny Lyžování v Rakousku Praděd Hukvaldy Maroko Pravčická brána Supernovy Sivá brada Les Ecrins Kvarky Cumulonimbus Fačkovské sedlo Kulové hvězdokupy Mačky Ďumbier
1. Bivak v Jeseníkách Vřesová studánka, kaplička a pramen v Jeseníkách
2. Turistická poradna Jak vybrat spacák. I při výběru spacáku do hor platí známé pořekadlo "dvakrát měř, jednou řež"
3. Rumunské Karpaty Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1) - trek po hřebenech rumunských Karpat