Poslední aktualizace: 15.7.2023 , svátek má

Orlí mlhovina (M16, NGC 6611) svítí v slabém souhvězdí Hada

Nádherná emisní Orlí mlhovina M16 v souhvězdí Hada

8.6.2017 | Otakar Brandos, foto ESO

Orlí mlhovina (M16, NGC 6611) je velice pěkná emisní mlhovina v souhvězdí Hada, která je od Země vzdálena asi 2 900 pc a dosahuje fyzického průměru okolo 20 pc. Tento údaj se však značně liší a je podáván zdroj od zdroje. Za své jméno vděčí Orlí mlhovina svému charakteristickému tvaru připomínajícímu orla. Mlhovina je součástí mnohem většího molekulárního mračna, H II oblasti s katalogovým označením IC 4703.

Orlí mlhovina

Orlí mlhovina je k záření buzena ultrafialovým světlem horkých a mladých hvězd spektrální třídy O, které patří do otevřené hvězdokupy čítající okolo 60 mladých a značně svítivých hvězd do zdánlivé jasnosti 12m. Celkově obsahuje tato otevřená hvězdokupa, jejíž stáří je odhadováno na jeden až dva milióny let, snad až 8 000 hvězd. Nejjasnější hvězda spektrální třídy O4 dosahuje jasnosti +8,24m a hmotnosti okolo 80 hmotností Slunce.

Orlí mlhovina M16 je jednou z nejznámějších, nejkrásnějších, nejfotografovanějších a nejstudovanějších mlhovin naší oblohy. To především díky její vysoké zdánlivé jasnosti, která předurčuje mlhovinu zdánlivých rozměrů přes 30´ (tedy zhruba jako průměr Měsíce v úplňku) i k pozorování amatérskými dalekohledy. Orlí mlhovinu objevil v roce 1746 švýcarský hvězdář Jean Philippe de Cheseaux, o znovuobjevení a zařazení do Messierova katalogu se postaral Charles Messier v roce 1764.

Čtěte také: Trojrozměrný pohled na Pilíře stvoření, podle nové studie by se tento…

Orlí mlhovina vešla v širší známost především díky, dnes již téměř kultovnímu, snímkům tzv. Pilířů stvoření, které v roce 1995 pořídil Hubbleův kosmický teleskop. Tyto pilíře představují obří plynoprachové struktury, ve kterých se neustále rodí nové hvězdy.

+ Emisní mlhoviny, i Picaso s Dalím by zbledli závistí
+ Reflexní mlhoviny; hra světel, barev a tvarů
+ Temné mlhoviny, černé skvrny na hvězdném pozadí
+ Mlhovina Laguna na snímku dalekohledu VST
+ Mlhovina Kreveta neboli Gum 56, kosmická recyklace
+ IC 2177 mlhovina Racek aneb na křídlech racka
+ Vzplanutí temných oblaků
Merkur Pravčická brána Rýchorská bouda Hrad Sovinec Bludný balvan Barborka Šerlich Macocha Pluto Černá díra Motýli Grossglockner Burkvíz Zvířetník Karlštejn Slunce Cumulonimbus Bouzov Karimatky Kvasar Opruzeniny Říp

1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Rozhledny Toulovcova rozhledna: Rozhledna na Jarošovském kopci, Toulovcovy maštale
5. Vesmír Neutronová hvězda: Miniaturní hvězda a nebo extrémní atomové jádro?