Poslední aktualizace: 22.4.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Souhvězdí Holubice (Columba, Col) svítí na jižní obloze

Souhvězdí Holubice (Columba, Col) svítí na jižní obloze

Holubice, malé souhvězdí na jižní obloze

21.10.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Holubice (Columba, Col) patří mezi malá souhvězdí jižní oblohy. Jeho rozloha činí jen 270 čtverečních stupňů (0,082 sr), takže na žebříčku rozloh souhvězdí se mezi 88 souhvězdími, mezi něž je rozparcelována pozemská hvězdná obloha umístila na 55. místě.

Souhvězdí Holubice vychází v našich zeměpisných šířkách nad obzor jen částečně. Kulminuje o půlnoci počátkem prosince jen asi 8° nad jižním obzorem jižně od Velkého psa a Zajíce. Holubice sousedí s pěti souhvězdími. Jsou to Rydlo, Malíř, Lodní záď, Velký pes a Zajíc.

Souhvězdí Holubice zavedl na hvězdné mapy pravděpodobně J. Bayer v roce 1603. Představuje holubici nad zádí bájné lodi Argo, na které se Argonauti plavili do Kolchidy pro slavné zlaté rouno.

Nejjasnější hvězdy v souhvězdí Holubice

Souhvězdí Holubice patří mezi poměrně nápadné obrazce. Nalezneme v něm jednu hvězdu jasnější 3m a okolo 40 hvězd převyšujících svou jasností 6m. Nejjasnější hvězdou v Holubici je Phakt (Alfa Col) zdánlivé jasnosti 2,74m. Tato horká modrobílá hvězda spektrální třídy B8Ve je od Země vzdálena 148 světelných let.

Čtěte také: Souhvězdí Rydlo, jedno z nejmenších souhvězdí na obloze

Druhou nejjasnější hvězdou v souhvězdí je Wezn (Beta Col). Tento oranžový obr spektrální třídy K2III a zdánlivé jasnosti 3,22m k nám vysílá světlo ze vzdálenosti 142 světelných let. Další oranžovou hvězdou v Holubici je Eta Columbae, oranžový obr spektrální třídy K0III vzdálený od Země asi 233 světelných let.

Třetí nejjasnější hvězdou v Holubici je Epsilon Columbae, oranžová hvězda spektrální třídy gK1. Ze vzdálenosti 1 630 světelných let se nám Epsilon Columbae jeví jako stálice zdánlivé jasnosti 3,92m. Z proměnných hvězd v souhvězdí je asi nejzajímavější T Columbae, dlouhoperiodická proměnná hvězda. T Columbae, červená hvězda spektrální třídy M4e, mění svou jasnost v periodě asi 225 dnů v rozmezí od 6,6m po 12,6m.

Mapa souhvězdí Holubice

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Holubice na větší mapě.

Objekty vzdáleného vesmíru v Holubici

Souhvězdí Holubice není příliš bohaté na objekty vzdáleného vesmíru. Známý NGC katalog jich tady eviduje jen 17. Z nich je asi nejzajímavějším objektem čočková galaxie NGC 1808 vzdálená od Země asi 2,41 × 107 ly. Její zdánlivé rozměry činí asi 4´ × 1´ a jasnost 11,2m. Absolutní jasnost dosahuje -19,7m.

Galaxie NGC 1808, v jejichž centrálních oblastech probíhá bouřlivá hvězdotvorba, je poměrně malá. Její fyzický průměr činí asi 56 700 ly a hmotnost okolo 24 miliard hmotností našeho Slunce. Což je ani ne čtvrtina odhadované hmotnosti naší Galaxie.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Souhvězdí Býka, charakteristické zvířetníkové souhvězdí zimní oblohy
+ Souhvězdí Střelec, zvířetníkové souhvězdí plné zářících mlhovin a hvězdokup
+ Herkules, jasné souhvězdí letní oblohy
+ Andromeda, kouzelné souhvězdí podzimní oblohy
+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Pastýř, výrazné souhvězdí jarní oblohy
+ Hadonoš, souhvězdí plné jasných kulových hvězdokup
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
Lietava Jeseníky, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Helfenburk Martinova bouda Chata Výrovka Poľana Bezděz Macocha Brekov Maroko Jeskyně Balcarka Orion Šomoška Strahlhorn Pluto Jak vzniká blesk Babočka admirál Neutronová hvězda Karimatky Viklany
Hory Ostravice - Lysá hora - Smrk - Ostravice, turistika v Beskydech
Hory Česnekový důl v zimě, netradiční túra v Jeseníkách
Hory Přechod Oravské vrchoviny: Oravsko-kysucký Karpattrek (4) aneb přes Roháče na Kubínskou…
Hory Považský Inovec tropický, přechod malebného pohoří na Slovensku
1. Jeskyně Dobšinská ledová jeskyně (ľadová jaskyňa)
2. Chaty Luční bouda: Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna
3. Tipy na výlet Mohelenská hadcová step, skalní step a národní přírodní rezervace u Mohelna
4. Naše vrcholy Komorní hůrka, jedna z nejmladších sopek v České republice
5. Chaty Šerlich, Masarykova chata na Šerlichu, levné ubytování v Orlických horách
6. Vesmír Mars, rudá planeta - vzdálenost, průměr, hmotnost, doba rotace a oběhu Marsu
7. Ubytování Horský hotel na Pradědu, ubytování na nejvyšší hoře Hrubého Jeseníku