Počasí Počasí Satelitní snímky počasí Satelit Webkamery Kamery Kontakty Kontakty Eshop Eshop
Poslední aktualizace: 4.5.2017 , , svátek má
Treking > Vesmír > Exoplanety

Exoplanety

Výzkum exotického světa exoplanet a pátrání po mimozemském životě

3.5.2017 | Otakar Brandos, ilustrace ESO, graf autor

Ještě před 25 lety si astronomové nebyli jisti, zda-li i kolem jiných sluncí obíhají planety (exoplanety). Výzkumníci nevěděli, je-li naše Sluneční soustava ve vesmíru ojedinělým a nebo naopak zcela běžným jevem. Dnes již na tuto otázku dokážeme odpovědět. I cizí hvězdy mají planetární soustavy, obíhají kolem nich exoplanety neboli extrasolární planety.

Exoplanety

Dnes je známo (k 3.5.2017) 3 609 exoplanet ve 2 703 planetárních systémech. Jedná se o více než 3 600 potvrzených exoplanet, ke kterým může v relativně krátké době přibýt až několik tisícovek nových exoplanet, jejichž existence nebyla dosud spolehlivě prokázána. Z tohoto počtu zhruba 2/3 exoplanet objevil úspěšný satelit Kepler, který pracuje v infračerveném pásmu a měl by na oběžné dráze pracovat ještě asi dva roky.

Kepler však při výzkumu exoplanet nezůstane dlouho sám. Již letos by jej měl na oběžné dráze kolem Země posílit satelit TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), který bude schopen monitorovat 400× více hvězd než Kepler (při hledání exoplanet se většinou využívá tranzitů přes hvězdný disk a nepatrných změn jasnosti). A v příštím roce by se do výzkumu exoplanet měl zapojit i nástupce Hubbleova kosmického teleskopu (HST) JWST (James Webb Space Telescope). Můžeme se tak v brzké době těšit na další lavinu nových objevů ze stále exotického světa exoplanet.

Čtěte také: V obyvatelné zóně u nejbližší sousední hvězdy byla objevena planeta

Za deset let se patrně dočkáme poznatků o fyzikálních parametrech jednotlivých exoplanet, chemickém složení atmosfér i povrchů a také o podmínkách panujících na povrchu těchto exoplanet. Tyto poznatky umožní zjistit, zda-li by některé z nových světů nemohly být vhodné pro existenci života. První exoplaneta přitom byla objevena teprve v roce 1992. První známá exoplaneta obíhá kolem pulsaru PSR B1257+12 a dosud zůstává mezi exoplanetami unikátním systémem.

První potvrzenou exoplanetou, která obíhá okolo hvězdy hlavní posloupnosti, se stal objekt 51 Pegasi b v souhvězdí Pegasa. Tato exoplaneta typu horkého Jupitera (povrchová teplota je asi 1 200 °C) obíhá kolem hvězdy 51 Peg, která je od nás vzdálena přibližně 50 světelných let. Tento žlutý trpaslík v souhvězdí pegasa dosahuje zdánlivé jasnosti 5,5m, takže na tmavé obloze je viditelný pouhým okem.

Exoplanety

Hmotnostní "spektrum" dnes známých exoplanet. Modrou barvou jsou znázorněny počty známých exoplanet z období před Keplerem. Oranžovou barvou je zobrazen počet exoplanet, které byly potvrzeny s pomocí kosmického teleskopu Kepler. Ten pracuje v infračervené části elektromagnetického spektra.

Následovala řada dalších objevů. Ať již u blízkých a nebo i vzdálenějších hvězd. Zprvu byly objevovány exoplanety typu Jupitera. Např. 47 Ursae Majoris b v souhvězdí Velký vůz aj. Se zlepšující se observační technikou se dařilo nacházet exoplanety velikosti Neptunu, ba i planety Země. V současné době se daří objevovat i exoplanety, které svou hmotností odpovídají hmotnosti planety Mars. Nakonec množství objevených (a potvrzených) exoplanet a jejich hmotnostní rozložení přibližuje výše připojený graf.

Při pátrání po nových exoplanetách byli astronomové mnohdy zaskočeni nečekanými objevy. Tak jako například v roce 2014, když v systému Kepler 10 objevili obří kamennou planetu, která byla 17× hmotnější než Země. Existenci takovýchto superzemí do té doby nikdo nepředpokládal. V soustavě hvězdy Kepler 99 byla objevena exoplaneta s hmotností 6,2 MZ, průměrem 1,5 RZ a neuvěřitelnou hustotou 10,9násobku (!) hustoty vody. A aby toho nebylo málo, tak v systému Kepler 406 byla objevena exoplaneta s hustotou 11,8× převyšující hustotu vody!

U hvězdy Gliese 667C byl v roce 2013 potvrzen složitý planetární systém s nejméně 16 planetami. Ve stejném roce 2013 byla objevena exoplaneta u hvězdy HD 285507 v otevřené hvězdokupě Hyády a také byla s pomocí adaptivní optiky 8,2metrového teleskopu Subaru na Mauna Kea zobrazena exoplaneta přímo… V roce 2014 se astronomům podařilo změřit délku dne u první z exoplanet. Byla to exoplaneta Beta Pictoris b, která je od nás vzdálena asi 63 světelných let. V roce 2015 se podařilo pořídit první spektrum exoplanety ve viditelném světla (51 Pegasi b). Další superzemě byla objevena v roce 2016 u hvězdy 55 Cancri.

Exoplanety

Asi nejfantastičtějším objevem byl objev exoplanety v obyvatelné zóně u nejbližší hvězdy (mimo Slunce) - Proximy Centauri. Tento červený trpaslík je od nás vzdálen jen něco přes čtyři světelné roky. Unikátní byl i objev sedmi planet u mimořádně chladného červeného trpaslíka TRAPPIST-1, který byl zveřejněn v letošním roce.

Zatím poslední objevenou exoplanetou (v době psaní tohoto článku) byla exoplaneta LHS 1140 b s hmotností asi 0,021 MJ (hmotnosti planety Jupiter) u hvězdy, červeného trpaslíka LHS 1140 spektrální třídy M4.5. Tato hvězda je od nás vzdálena asi 12,5 pc.

+ Unikátní planeta se třemi slunci: Exoplaneta HD 131399Ab se liší od všech dosud známých cizích světů
+ Exoplanety. Zrození obří planety? Kandidát na exoplanetu pozorován v hvězdném lůně
+ Pořídil dalekohled VLT snímek dosud nejlehčí exoplanety?
+ Neočekávané množství obřích exoplanet v otevřené hvězdokupě M 67
+ Mimořádně chladný červený trpaslík a sedm jeho planet: V neobvykle bohaté soustavě jsou planety…
+ V protoplanetárním disku byl poprvé detekován metanol, objev v protoplanetárním disku u hvězdy TW…
+ Populace extrasolárních komet u hvězdy Beta Pictoris, kolem nedaleké hvězdy existují dvě rodiny komet
+ Voda na Marsu, dnes již máme díky kosmickým sondám nezvratné důkazy
+ Voda na Zemi asi nemá kometární původ, překvapivá zjištění kosmické sondy Rosetta
+ Voda ve vesmíru, stopy vody na vzdálené planetě v souhvězdí Lištičky

Poslední diskusní příspěvky

Tapety na plochu PC zdarma, zima
 25.05.2017 1 příspěvek
Rodeo 4×4 v rumunských Karpatech
 25.05.2017 8 příspěvků
Holubyho chata má devadesát let
 24.05.2017 2 příspěvky
Sůkenická, horský hotel
 24.05.2017 8 příspěvků
Bačovská Chyža, Gruň
 23.05.2017 8 příspěvků
Standardizace geografických názvů
 22.05.2017 42 příspěvků
Brhlík lesní (Sitta europaea)
 22.05.2017 1 příspěvek
Přechod v Bukovských vrších a Bieszczadech
 21.05.2017 1 příspěvek
Granit (Smrekovica), Velká Fatra
 19.05.2017 14 příspěvků
Roháč obecný (Lucanus cervus)
 14.05.2017 12 příspěvků
Túra kolem Smradlavy a Čurabky na Bobek, Beskydy
 13.05.2017 1 příspěvek
Zakarpatská Ukrajina, turistický průvodce
 13.05.2017 47 příspěvků
Ahoj,tak zde jsou věci které mam rad a co jsem, po
 11.05.2017 1 příspěvek
Ahoj, zkousim, zda by se touto cestou nedal "najit
 11.05.2017 2 příspěvky
Siněvirské jezero, Siněvir
 09.05.2017 2 příspěvky
Opruzeniny, léčba opruzenin
 09.05.2017 23 příspěvků
Chata Barborka, Jeseníky, Praděd
 08.05.2017 91 příspěvků
Prokletije, Peaks of the Balkans
 03.05.2017 1 příspěvek
Útulna Žľab, Bílé Karpaty
 02.05.2017 1 příspěvek
Turistické batohy, jak vybrat batoh
 02.05.2017 6 příspěvků
Slovensko, dálniční známky 2017 - cena a platnost
 01.05.2017 11 příspěvků
Jarní vycházka československým pohraničím
 28.04.2017 2 příspěvky
Rock Towns, skalní města ČR na kolech
 25.04.2017 1 příspěvek
Libín, rozhledna v Šumavském podhůří
 25.04.2017 3 příspěvky
Ahoj všem. Najde se někdo,kdo by chtěl podniknout
 24.04.2017 1 příspěvek
Miluji česká média
 24.04.2017 20 příspěvků
1. Hrady Štramberská Trúba neboli Štramberský hrad, Štramberk
2. Přírodní zajímavosti Soos, rezervace a rašeliniště u Františkových Lázní
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Rozhledny Toulovcova rozhledna: Rozhledna na Jarošovském kopci, Toulovcovy maštale
5. Vesmír Neutronová hvězda: Miniaturní hvězda a nebo extrémní atomové jádro?
6. Horské chaty Vosecká bouda, ubytování v západních Krkonoších