Poslední aktualizace: 17.4.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Éra látky a temné období jsou další éry našeho vesmíru

Éra látky a temné období jsou další éry našeho vesmíru

Éra látky, období vzniku a vývoje kosmických objektů ve vesmíru

30.7.2017 | Otakar Brandos

Éra látky začíná po éře, na jejímž konci se oddělilo záření od látky a které dnes pozorujeme jako tzv. reliktní záření. Éra látky trvá dodnes. Během éry látky klesá hustota látky ve vesmíru z původních 10-21 g / cm3 na dnešních 10-30 g / cm3. Stejně tak klesá teplota vesmíru z počátečních asi 3 000 K na dnešní asi 2,7 K. Změny nejsou však již tak dramatické jako v předchozích érách, takže teploty 30 K dosahuje vesmír až po 500 miliónech let a 15 K po asi 9 miliardách let.

Stavebními kameny dnešního vesmíru jsou vodík a hélium, které vznikly během tzv. primordiální nukleosyntézy na přelomu leptonové éry a éry záření. V počáteční fázi éry látky označované jako temné či předgalaktické období byl vesmír vyplněn chladnoucím plynem, infračerveným a mikrovlnným zářením. Ve vesmíru neexistovaly ještě žádné hvězdy, takže vesmír byl ve fázi jakéhosi "pohasínání" svitu vesmíru z počátečních fází vývoje.

Během tohoto temného období (anglicky dark age), které trvalo prvních asi 100 až 200 miliónů let, se ve vesmíru zdánlivě nic dramatického nedělo. Vesmír výrazně chladl a dále se rozpínal. Gravitace však již pracovala na formování velkorozměrové struktury vesmíru, nejdůležitějším procesu zhušťování látky směřující k formování galaxií a kup galaxií.

Čtěte také: Hadronová éra, jedna z počátečních vývojových fází vesmíru

Dnešní poznatky o tomto období vesmíru jsou však velice kusé a nová data, která doslova chrlí nové teleskopy a satelity, přinášejí stále častěji stále překvapivější objevy. Ty posouvají vznik prvních hvězd a galaxií do stále časnějších období po velkém třesku a dokonce nabourávají dosavadní představy o formování a podobě prvních galaxií.

Dnes se předpokládá, že první generace hvězd začala svítit před 100 až 200 milióny lety. Tyto hvězdy měly vysoké hmotnosti, které dosahovaly 100 až 300 MS (hmotností našeho Slunce). Takovéto hvězdy však musely svítit jen po velice krátkou dobu a záhy ukončovaly svůj život. Po pár miliónech let zhýralého života zakončovaly svou existenci opravdu okázale - explodovaly jako supernovy či dokonce jako hypernovy.

Neodsuzujme však tyto hvězdy I. generace za jejich zhýralý život. Naopak jim poděkujme. Díky nim, resp. jejich závěrečným fázím vývoje, byl vesmír obohacen o těžší prvky. Ty vznikaly nejen při jaderné fúzi v jejich nitrech, ale také při jejich explozích coby supernov. Těžší prvky nejenže ovlivňovaly život hvězd II. generace (pochopitelně i hvězd III. generace), ale umožnily i vznik (nejen) terestrických planet a dalších podobných těles.

V prvních miliardách let po velkém třesku se formovaly další generace hvězd, galaxie a další struktury. Vesmír nabýval podobu, jakou má přibližně i dnes. Asi tři miliardy let po velkém třesku vzniká i naše Galaxie. A po nějakých osmi miliardách let také naše Slunce a Sluneční soustava.

K jisté podstatné změně ve vesmíru však přece dochází. V čase mezi 5 a 7 miliardami let po velkém třesku nastupuje období zrychlené expanze vesmíru. Tato zrychlená expanze trvá dodnes. A dnes dělá těžkou hlavu astronomům. Ti se tuto zrychlující se expanzi snaží vysvětlit s pomocí temné energie, která je zřejmě způsobena nějakými neznámými kvantovými vlastnostmi vakua. Některé teorie však naznačují, že vše může být jinak a že na temnou energii či temnou látku můžeme zapomenout.

Další vývoj vesmíru bude záležet na celkové hmotnosti vesmíru. Na tom, zda-li je otevřen či uzavřen. Avšak to je dnes velká neznámá, byť existuje řada teorií. Povětšinou však natolik protichůdných, že lze jen těžko dělat nějaké signifikantní závěry.

+ Reliktní záření, mikrovlnný svědek raných fází vývoje vesmíru
+ Rudý posuv, kosmologický posuv optického spektra
+ Mezon, středně těžká a nestabilní elementární částice
+ Leptony, lehké elementární částice
+ Baryony, těžké částice podléhající silné interakci
+ Bosony, polní částice silových interakcí
+ Higgsův boson, Higgsovo pole a poslední chybějící článek standardního modelu částicové fyziky
+ Neutron jako nestabilní nukleon
+ Elektron je nejlehčí elementární částice
+ Neutrino, stabilní elementární částice
+ Proton jako baryon, fermion a hadron aneb elementární částice, která není…
+ Pozitron: Elementární částice, která je antičásticí elektronu
Jupiter Panská skála Rýchorská bouda Hrad Sovinec Zámek Hluboká Šerák Šerlich Macocha Venuše Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Zvířetník Konopiště Mars Cumulus Velhartice Bouřky Kvasar Opruzeniny Boreč

1. Jeskyně Jeskyně Šipka, pravěké obydlí lovců mamutů ve Štramberku
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR