Poslední aktualizace: 17.4.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Hvězda Deneb (α Cyg) září v souhvězdí Labutě (Cyg)

Hvězda Deneb (α Cyg) září v souhvězdí Labutě (Cyg)

Deneb - nejjasnější hvězda souhvězdí Labutě, jasnost a svítivost, vzdálenost

18.9.2014 | Otakar Brandos

Deneb neboli alfa Cygni je s jasností 1,25m nejjasnější hvězdou souhvězdí Labutě (Cygnus) a 18. nejjasnější hvězdou pozemské noční oblohy. Deneb je nadobří hvězda spektrálního typu A2 a třídy svítivosti Ia, kterážto třída je definována jako jasní nadobři. Povrchová teplota hvězdy Deneb činí asi 9 000 K.

To jsou jediné spolehlivější fyzické údaje o hvězdě Deneb (α Cyg). Všechny další jsou známy s poměrně velkou nejistotou. Svítivost hvězdy Deneb by měla svítivost našeho Slunce předčít asi 80 000×. Ovšem jeho svítivost je uváděna různými zdroji různě, obvykle v rozmezí od 26 000násobku až po 100 000násobek. Jeho průměr převyšuje průměr Slunce asi 200 až 300×. Jedná se tak o jednoho z největších známých nadobrů a jednu z nejsvítivějších hvězd v naší Galaxii.

Čtěte také: Rigel, nejjasnější hvězda v souhvězdí Orion

Dokonce není známá s dostatečnou přesností ani vzdálenost od Země. V případě Denebu je uváděna obvykle od 931 světelných let po 1 531 světelných let. Tedy s velice vysokým rozptylem. A to je Deneb jednou z nejjasnějších a poměrně blízkých hvězd, jejíž jméno je odvozeno z arabského danab al-dadžadža - ocas slípky… Je jednou z hvězd tvořících vrcholy letního trojúhelníku. Spolu s hvězdami Altair v Orlu a Vega v Lyře.

Hvězda Deneb je pulzující nepravidelná proměnná hvězda, hlavní představitel proměnných hvězd typu alfa Cygni. Absolutní hvězdná velikost tohoto nadobra je (patrně také s poměrně velkou nepřesností) -8,4m. V takovémto případě by ze vzdálenosti hvězdy Sírius (8,69 světelných let) svítil na naší obloze jako Měsíc v úplňku… Je téměř jisté, že Deneb svůj život zakončí jako supernova, obrovský kosmický "ohňostroj".

+ Aldebaran, oranžový obr a nejjasnější hvězda v souhvězdí Býka
+ Antares, rudý obr v souhvězdí Štíra
+ Arcturus, nejjasnější hvězda v souhvězdí Pastýře
+ Betelgeuse, rudý obr a nejjasnější hvězda souhvězdí Orion
+ Polárka, nejjasnější hvězda Malého vozu
+ Hnědý trpaslík, záhadné objekty na pomezí planet a hvězd
+ Červený trpaslík, nejpočetnější hvězdná třída ve vesmíru
+ Oranžový trpaslík, ctrpasličí hvězda hlavní posloupnosti
+ Žlutý trpaslík, další z hvězd hlavní posloupnosti
+ Rudý obr a nadobr, závěrečné stádium vývoje hvězd
Hory Goethova skalka, nejzápadnější lezecká oblast v České republice
Hory Treking na Slovensku: Ondavská vrchovina, Laborecká vrchovina a Šariš (1)
Hory Čergov, přechod pohoří na východě Slovenska (1)
Velká Javořina Šumava, ubytování Štefánička Petřínská rozhledna Hukvaldy Chata Paprsek Borišov Pieniny Lyžování v Rakousku Praděd Hukvaldy Maroko Pravčická brána Supernovy Sivá brada Les Ecrins Kvarky Cumulonimbus Fačkovské sedlo Kulové hvězdokupy Mačky Ďumbier
1. Bivak v Jeseníkách Vřesová studánka, kaplička a pramen v Jeseníkách
2. Turistická poradna Jak vybrat spacák. I při výběru spacáku do hor platí známé pořekadlo "dvakrát měř, jednou řež"
3. Rumunské Karpaty Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1) - trek po hřebenech rumunských Karpat