Poslední aktualizace: 10.4.2024 , svátek má
Treking > Vesmír > Obtočnové (cirkumpolární) souhvězdí Cefeus (Cepheus, Cep)

Obtočnové (cirkumpolární) souhvězdí Cefeus (Cepheus, Cep)

Cefeus je poměrně nevýrazné cirkumpolární souhvězdí

21.7.2015 | Otakar Brandos

Souhvězdí Cefeus (Cepheus, Cep) je jedním z obtočnových (cirkumpolárních) souhvězdí. Jeho typický obrazec tvořený méně jasnými hvězdami se nachází mezi Drakem a Kasiopejou. Jeho základ, trochu deformovaný kosočtverec nalezneme na spojnici Polárky a souhvězdí Pegas případně na prodloužené spojnici Velkého vozu s Polárkou.

Podle antických bájí byl Cefeus králem Etiopie a otcem krásné Andromedy. Snad proto, že Cefeus nehrál v antické mytologii příliš významnou roli, dostal do vínku jen méně jasné hvězdy. K těm patří Alderamin, Alfirk, Alrai, Erakis aj.

Čtěte také: Cirkumpolární neboli nezapadající souhvězdí

Cefeus je středně velké souhvězdí, které na obloze zaujímá plochu 0,179 sr, tedy asi 588 čtverečních stupňů. To řadí Cefea na 27. příčku mezi 88 souhvězdími. Souhvězdí v našich zeměpisných šířkách kulminuje o půlnoci koncem srpna v blízkosti zenitu. V souhvězdí Cefeus nalezneme 60 hvězd jasnějších než 6m, avšak pouze jednu hvězdu jasnější než 3m. Souhvězdí má poměrně členitou hranici, která sousedí s šesti dalšími souhvězdími. Jsou to Labuť, Ještěrka, Kasiopeja, Žirafa, Malý medvěd a Drak.

Nejjasnější hvězdy souhvězdí Cefeus

Nejjasnější hvězdou souhvězdí je Alderamin, jasný obr spektrální třídy A7IV nacházející se ve vzdálenosti asi 52 světelných let. Na obloze má zdánlivou jasnost pouhé 2,60m. Více se o hvězdě Alderamin dočtete v samostatném článku.

Následuje dvojhvězda Alfirk (Beta Cep), jejíž složky jsou od sebe vzdáleny 14´´. Tento modrý obr spektrální třídy B2II zdánlivé jasnosti 3,32m. Hlavní složka této dvojhvězdy je prototypem hvězd ze skupiny proměnných typu Beta Cephei a je od nás vzdálena 652 světelných let.

Hvězda Alrai (Gama Cep) zvaná také Errai je podobr spektrální třídy K1IV. Tato oranžová hvězda se ze vzdálenosti 51 světelných let jeví jako hvězdička zdánlivé jasnosti 3,42m.

Hvězda Delta Cephei patří mezi první objevené proměnné hvězdy. Její proměnnosti si všiml již v roce 1784 anglický astronom J. Goodricke. Později se Delta Cephei stala představitelkou celé třídy proměnných hvězd zvaných cefeidy. Cefeidy, pulsující proměnné hvězdy, dodnes slouží astronomům jako standardní svíčky sloužící k měření vzdáleností ve vesmíru. Cefeida Delta Cep mění v periodě 5,37 dne jasnost v rozmezí 3,8m až 4,6m a je od nás vzdálena asi 652 ly. Se změnami jasu a objemu hvězdy se mění i jeho spektrální typ od F5Ib po G6.

Hvězda Erakis (Mí Cep) má jasně červenou barvu. Proto ji William Herschel nazval Granátová hvězda. Tato polopravidelná proměnná hvězda měnící svou jasnost v rozmezí 3,6m - 5,1m je rudý obr spektrální třídy M2Ia vzdálený od Země 251 ly. Rudým obrem, dokonce jedním z největších které známe, je hvězda VV Cephei. Tato zákrytová proměnná hvězda měnící jasnost v rozmezí 4,9m až 5,7m je od Země vzdálena asi 3 600 ly.

Mapa souhvězdí Cefeus

Mapka www.iau.org. Souhvězdí Cefeus na větší mapě.

Objekty vzdáleného vesmíru v souhvězdí Cefeus

Do jižních oblastí souhvězdí Cefeus zasahuje Mléčná dráha. To přináší poměrně bohatou úrodu mlhovin a hvězdokup, kterých v Cefeu nalezneme opravdu požehnaně. Například planetární mlhovina IC 1470 nepravidelného tvaru o zdánlivých rozměrech 70´´ × 45´´ a zdánlivé jasnosti 8,1m. IC 1470 je k záření buzena velice horkou hvězdou O7 zdánlivé jasnosti 11,9m. Mlhovina je od nás vzdálena 6 813 ly. Celkem nalezneme v souhvězdí Cefea 37 objektů NGC katalogu.

O poznání jasnější je prachová mlhovina NGC 7023. Ta dosahuje zdánlivé jasnosti 7,2m a rozměrů 18´ × 18´. Od Země je vzdálena 932 světelných let. Dalším zajímavým objektem je fotogenická mlhovina IC 1396 s otevřenou hvězdokupou. Tato otevřená hvězdokupa je jádrem mladé hvězdné asociace Cefeus OB 2. Další je mlhovina Kosatec nesoucí označení NGC 7023.

Z dalších objektů si zmínku zaslouží otevřená hvězdokupa NGC 7510 o průměru asi 2´ obsahující na 30 hvězd. Od Země je vzdálena 8 960 ly. Ani další otevřená hvězdokupa NGC 188 nevyniká bohatstvím hvězd. Obsahuje také jen asi 30 hvězd a na obloze se jeví jako obláček zdánlivého průměru 15´. Od nás je hvězdokupa vzdálena asi 3 420 ly. Zmínit musíme i otevřenou hvězdokupu NGC 7380 zdánlivé jasnosti 7,2m a zdánlivého průměru 25´. Dalšími hvězdokupami jsou NGC 7235, NGC 7142 a NGC 7160.

Jako zástupce galaxií v souhvězdí Cefeus si zmínku zaslouží spirální galaxie NGC 6946 zdánlivé jasnosti 11,1m a průměru asi 57 000 ly. Její hmotnost činí asi 230 miliard hmotností našeho Slunce. Tato galaxie s bohatě rozvinutými a členitými spirálními rameny je od nás vzdálena asi 13,7 miliónů světelných let. Jako poslední uvedu planetární mlhovinu NGC 40 zdánlivé jasnosti 10,0m u hranic s Kasiopejou zdánlivých rozměrů 60´´ × 37´´ ve vzdálenosti asi 4 000 ly od Země.

Seznam souhvězdí

Andromeda - Beran - Blíženci - Býk - Cefeus - Dalekohled - Delfín - Drak - Eridanus - Fénix - Had - Hadonoš - Havran - Herkules - Hodiny - Holubice - Honící psi - Hydra - Chameleón - Indián - Jednorožec - Jeřáb - Ještěrka - Jižní koruna - Jižní kříž - Jižní ryba - Jižní trojúhelník - Kasiopeja - Kentaur - Kompas - Koník - Kozoroh - Kružítko - Labuť - Létající ryba - Lev - Liška - Lodní kýl - Lodní záď - Lyra - Malíř - Malý lev - Malý Medvěd - Malý pes - Mečoun - Mikroskop - Moucha - Oktant - Oltář - Orel - Orion - Panna - Pastýř - Páv - Pec - Pegas - Perseus - Plachty - Pohár - Pravítko - Rajka - Rak - Ryby - Rydlo - Rys - Severní koruna - Sextant - Síť - Sochař - Střelec - Šíp - Štír - Štít - Tabulová hora - Trojúhelník - Tukan - Váhy - Velká medvědice - Velký pes - Velryba - Vlasy Bereniky - Vlk - Vodnář - Vodní had - Vozka - Vývěva - Zajíc - Žirafa

+ Perseus, král podzimní hvězdné oblohy
+ Kasiopeja, nezaměnitelné cirkumpolární souhvězdí
+ Pastýř, výrazné souhvězdí jarní oblohy
+ Orel, jasné souhvězdí letní oblohy
+ Labuť, výrazné a jasné souhvězdí letní hvězdné oblohy
+ Souhvězdí Panny, rovníkové souhvězdí jarní oblohy
+ Souhvězdí Lev (Leo), král jarní oblohy a noční obloha v březnu
+ Velký vůz neboli Velká medvědice, nejznámější souhvězdí naší oblohy
+ Malý vůz neboli Malý medvěd, typické cirkumpolární souhvězdí
+ Orion, rovníkové souhvězdí zimní oblohy
Černé jezero Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Starý Jičín Jeskyně Chata na Šerlichu Rýchorská bouda Stolické vrchy Gýmeš Macocha Beckov Maroko Jeskyně Na Turoldu Bílý trpaslík Vartovka Wildspitze Malé Karpaty Cirrus Hrad Šášov Měsíc Pohorky Hukvaldy
Hory Jaro na Považí, turistika na Považském Inovci a v Strážovských vrších (1)
Hory New Horizons se blíží k Plutu, žně objevů roku 2015 pokračují
Hory Jeřáb, výstup na nejvyšší bod Hanušovické vrchoviny
Hory Přes Králický Sněžník a Klepáč na Adam, nad kterým se blýská a hromy divo bijú…
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…