Poslední aktualizace: 12.1.2016 , svátek má

Elektronické mapy a systém Touratech

Navigace trochu jinak

17.5.2005 | Jan Merhaut

Mapy jsou pro turistiku důležitým nebo spíše nezbytným pomocníkem. V poslední době přibyl turistům pomocník další – navigační přístroje GPS (informovali jsme o nich například v Trekingu 4/2003). Jejich spojením vzniká ideální kombinace pro orientaci v terénu.

Graf

Samozřejmě je možné pomocí GPS zjišťovat zeměpisnou polohu a pak hledat v mapě pomocí souřadnic kde se nacházíme, případně opačně lze z mapy odečíst zeměpisné souřadnice požadovaného cíle a nechat se k tomuto cíli navigovat, to je ale značně nepraktické a nepřesné. Daleko lepší je mít mapu v elektronické podobě a moci tuto mapu následně využívat k navigaci pomocí GPS přístroje.

Jedním z nejlepších mapových produktů na našem trhu je navigační software Touratech QV, distribuovaný firmou Vladimír Štádler – GPS navigace, pro nějž je možno za velmi přijatelný peníz pořídit nejrůznější mapy. V současné době jsou to například turistické mapy ShoCart, v dohledné době budou v této podobě k dispozici i mapy KČT.

Cena jednoho mapového listu v elektronické podobě je jen nepatrně vyšší než "papírová" verze, nakupovat je lze přes internet. Jednou z řady výhod elektronické mapy je možnost si před plánovaným výletem vytisknout jen tu část, kterou budeme potřebovat, samozřejmě včetně možnosti si do ní zakreslit trasu plánovaného výletu, aniž bychom si tím ničili vlastní mapu.

Tento způsob využije i ten, kdo dosud nemá navigační přístroj GPS. Majitel GPS pak má možnosti mnohem širší. Trasu připravenou v mapovém softwaru na počítači lze velmi jednoduše přenést do navigačního přístroje a v terénu je pak možné se nechat po této trase navigovat do cíle.

Přístroj samozřejmě průběžně ukazuje vzdálenost do cíle a dokonce i předpokládanou dobu dosažení cíle (určenou podle průměrné rychlosti pohybu). Sympatická je i možnost nechat si zobrazit přibližný výškový průběh trasy navržené v mapě – k programu Touratech totiž existuje soubor výškových souřadnic zemského povrchu pořízených z družic.

Dalším využitím Touratechu je možnost přenést si z GPS do počítače záznamy projetých tras, včetně výškového profilu, data a hodiny a dokonce i rychlosti v celé délce trasy. Lze tak mít dokonalý přehled o tom kdy jsme kde byli, kde jsme si udělali přestávku a jak rychle jsme který úsek projeli. Samozřejmě lze takto pořízený záznam trasy bez nutnosti jej jakkoli dále zpracovávat poskytnout přátelům nebo jej zveřejnit na internetu – GPS přístroje umožňují navigaci po takto vložené trase.

Ovládací panel

Podívejme se nyní na software Touratech podrobněji. Pro práci s mapou je možno si ji pořídit v elektronické podobě, lze si ale také libovolnou "papírovou" mapu naskenovat a v Touratechu si ji zkalibrovat zadáním zeměpisných souřadnic několika bodů, jejichž zeměpisná poloha je známa. V tom spočívá velká přednost tohoto softwaru, uživatel není omezen nabídkou elektronických map na trhu.

Jakmile máme mapu požadovaného území na obrazovce počítače, lze si do ní postupným zadáváním jednotlivých bodů zakreslit trasu plánovaného výletu. Jednou z předností elektronického zpracování je automatický výpočet vzdáleností, budeme tedy předem se značnou přesností vědět, jak dlouhý výlet jsme si naplánovali.

Jak již bylo řečeno, umožňuje Touratech dokonce i zobrazit přibližný výškový průběh navržené trasy. Můžeme tedy zapomenout na pracné zjišťování vzdáleností odečtem z mapy a přepočítáváním podle měřítka. Samozřejmě není problém následně jednotlivé body trasy přesouvat, mazat nebo naopak na trasu přidávat a přizpůsobit tak trasu našim představám – zkrátit, prodloužit nebo vést jinudy.

Jakmile je trasa dokončena, lze si nechat vytisknout příslušnou část mapy včetně zákresu trasy. Samozřejmě přitom lze měnit měřítko mapy a podle potřeby si tak mapu vytisknout velmi podrobnou nebo naopak si pro celkový přehled vytisknout mapu většího území. Zvolený výřez z mapy je také možné uložit jako datový soubor ve formátu .BMP a dále s ním pracovat.

Majitel navigačního přístroje GPS si navíc může navrženou navigační trasu do něj přenést a v terénu se nechat podle ní navigovat. Na displeji svého navigačního přístroje pak při pohybu v terénu vidí jak průběh navržené trasy, tak indikaci své polohy. Výhodou proti navigaci "z bodu do bodu" jakou umožňuje například český naviiON (informovali jsme o něm v Trekingu 4/2003) nebocicloNAVIC pracující na stejném principu (pocházející od německého výrobce Ciclosport) je možnost trasu opustit a jinde se na ní vrátit, protože je na displeji přístroje trvale k dispozici indikace skutečné okamžité polohy i navigační trasy, není tedy nutné se vázat na předem daný průběh trasy.

Navíc je na rozdíl od naviiONu a cicloNAVICu možné navigaci s GPS použít i pro pěší turistiku, mototuristiku nebo třeba v zimě pro turistiku na běžkách. Po návratu z výletu lze jednoduše skutečně prošlou trasu přenést do počítače. Tu je následně možné zobrazit v mapě a nechat si zobrazit i průběhy některých veličin – zobrazit lze průběhy nadmořské výšky a rychlosti pohybu na ose y v závislosti na vzdálenosti nebo čase na ose x.

+ Beaufortova stupnice rychlosti větru
Jupiter Borový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Horalka Chata Jelenka Macocha Pluto Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Kvarky Konopiště Pluto Altocumulus Velhartice Bouřky Černá díra Opruzeniny Čertův mlýn
1. Slovenské hory Přechod hřebene Malé Fatry na sněžnicích
2. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Západních Tater - Roháčů, nejnáročnější hřebenovka Slovenska
3. České hory Dvoudenní přechod hřebene Krkonoš, hřebenovka nejvyšších českých hor
4. Divoký Balkán Což takhle hřebenovka přes Korab a Deshat?
5. Bulharské hory Divokou stopou Rodop (3), ke skalním mostům rodopského krasu
Beskydy Bílé Karpaty Javorníky
Jeseníky Jizerské hory Krkonoše
Kysuce Krušné hory Malá Fatra
Malé Karpaty Nízké Tatry Roháče
Šumava Velká Fatra Vysoké Tatry
Česká republika, hledej podle pohoří