Poslední aktualizace: 19.5.2021 , svátek má
Treking > Aktuality > Mount Everest a Hornbeinúv kuloár (expedice)

Mount Everest a Hornbeinúv kuloár (expedice)

Everest III, česká expedice pokračuje ve výstupu

14.5.2005 | RED

Base camp, 12. května 2005. Výprava Himalaya 8000 vedená Josefem Šimůnkem vybudovala základní tábor a udělala již spoustu práce na severní stěně v Hornbeinově kuloáru, kdy se dostala již do 7 000 m n.m. a prozkoumala terén směrem ke druhému výškovému táboru. Bohužel expedici komplikuje práci a život pod Mt. Everestem počasí. Často sněží a fouká silný vítr jenž dosahoval až 80 km/h, což způsobuje pád lavin nebo "vlaků" jak jim expedice říká, expedice jich napočítala celkem osm.

Společné foto

Vítr sebere sníh vždy z části stěny, nažene ho do lezecké části expedice, tam se k tomu přidá sníh, který ve žlabu už leží, a už to jede. Proto skoro všechna práce expedice byla lavinami poničena a spousta věcí musí jet na novo, zasypána byla spousta věcí, naštěstí se, ale vše našlo. Předchozí sněžení hodně ztížilo cestu, všechny stopy jsou zafoukané, stejně tak všechny trhliny se znovu poschovávaly. Takže expedice musí co nejrychleji obnovit již vytyčenou a fixovanou trasu, vystavět první výškový tábor a pokračovat dál směrem k druhému výškovému táboru (cca 7 500 m n.m.).

Letos expedicím počasí stále nepřeje a to ať lezou na Mt. Everest jakoukoliv cestou, například na jižní (nepálské) klasické cestě, prý vymetla depo lavina. Celkem tam před lavinou stálo asi šedesát stanů, lavinu jich přežilo asi jen pět, bohužel jsou tam i nějací ranění lidé. Vrcholové počasí letos ještě nepřišlo, takže vrchol je jen těžko dostupný.

V tomto období mezi 13. – 15. květnem má konečně k Mt. Everestu dorazit, takzvané "vrcholové počasí" tudíž nemá ani foukat ani sněžit. Z vrcholu se tak můžou hlásit první lezci. I pro naší expedici Himalaya 8000 je to velká šance, ale cesta "Hornbeinem" je trochu složitější, tým potřebuje minimálně další dva dny dobrého počasí. V těchto relativně příznivých třech dnech bude tým znovu připravovat a budovat první a druhý výškový tábor. Jestliže počasí vydrží je možnost, že půjde tým do pokusu o vrchol, ale reálněji bude dobré, když se stihnou připravit výškové tábory a budeme doufat, že nám hora dá ještě jednu šanci.

Výročí prvního výstupu ženy na Mount Everest

Přesně v pondělí 16. května uplyne 30 let od výročí výstupu první ženy na světě, jenž stanula na vrcholu Mount Everestu. První ženou na Everestu byla Japonka – Junko Tabeiová, kdy s Japonskou expedicí vystoupala na vrchol přesně 16. května 1975. Tento pokus o výstup na Everest téměř skončil pohromou, když Junko, šest dalších horolezkyň a šest Šerpů zranila lavina, která spadla na druhý výškový tábor.

Přežili však, počasí se umoudřilo a o dvanáct dní později Junko Tabeiová s Šerpou Angem Ceringem úspěšně dosáhlá vrcholu. Stala se tak 38. člověkem a první ženou, která zdolal střechu světa. Tohoto primátu dosáhla jen těsně, protože o pouhých jedenáct dní později vystoupila na vrchol sedmatřicetiletá Phantog, Expediční kuchař tibetská členka kontroverzní čínské expedice jdoucí přes Severní sedlo. Během výstupuji omrzly tři prsty. Tenkrát ženy dobyly Everest, což bylo něco, o čem byla bývalá britská Komise pro Everest přesvědčena, že se nikdy nepovede.

Toto výročí si můžeme připomenout se Soňou Boštíkovou – Vomáčkovou a Lucií Oršulovou (reprezentantkou ve skialpinismu) díky satelitnímu telefonu, kdy se přihlásí přímo z Mt.Everestu ve výšce okolo 5 300 – 7 000 m n.m. Dohady a spekulace: stanou jako první Česky na Mt. Everestu? Vystoupí na Mt.Everest Hornbeinovým kuloárem jako první ženy na světě?

Jupiter Borový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Horalka Chata Jelenka Macocha Pluto Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Kvarky Konopiště Pluto Altocumulus Velhartice Bouřky Černá díra Opruzeniny Čertův mlýn
1. Slovenské hory Přechod hřebene Malé Fatry na sněžnicích
2. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Západních Tater - Roháčů, nejnáročnější hřebenovka Slovenska
3. České hory Dvoudenní přechod hřebene Krkonoš, hřebenovka nejvyšších českých hor
4. Divoký Balkán Což takhle hřebenovka přes Korab a Deshat?